Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Let´s Innostumaan

Kirjoitettu 14.02.15
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Innostus - Myötämanipuloinnin aakkoset
Kirjan kirjoittaja: Aalto-Setälä, Saarinen
Kategoriat: 4.8. Johtamisen käsikirjat, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Missä innostus?

Tekemisessä.

Missä tekeminen?

Projekteissa.

Missä projektit?

Asiakkaissa.

 

Tämän kultaisen lauseen siivittämänä Osk Mittava Innovations aloitti myyntiviikkonsa, ja oikeastaan koko vuoden 2015.

Viimeiselle vuodelle sain kunniatehtävän toimia Mittavan asiakaspäällikkönä, siis osana johtoryhmää. Johtajana. Johtaminen ei todella ole minulle helppoa, tuttua, turvallista, tai luonnollista. Ennemminkin se on suuren suuri haaste.

Toinen kevään suuremmista haasteista on Learning Cirkus –koulutusohjelman apuvalmentajana toimiminen. Minulla ei ole kokemusta suoranaisesta valmentamisesta, minkä vuoksi kyseinen projekti innostaa ja kiinnostaakin minua erityisesti.

Niin asiakaspäällikkönä, kuin apuvalmentajanakin pystyn opettelemaan oppimissopimukseeni kirjaamiani tavoitteita. Yhtenä tavoitteistani on innostaa ja rohkaista ihmisiä innostumaan.

Tästä lähtökohdasta tartuin omaperäisesti kirjaan Innostus – Myötämanipuloinnin aakkoset. Kirja itsessään ei ollut kovin innostava, kirjan kirjoittajat ja aihe sen sijaan ovat!

 

Minä innostun suhteellisen helposti. Olen innostunut juoksemisesta, innostun ideoista ja uusista jutuista. Innostun juttelemisesta ja haluaisin osata hillitä innostumistani kuunnellakseni paremmin.

Nautin elämästäni innostuneena suunnattomasti. Toisaalta taas kärsin vietävästi, mikäli en ole innostunut mistään. Tämä on kaiketi aivan luonnollista. Ja samalla hyvin masentavaa.

Innostus on ennen kaikkea voimavara. Innostuksen avulla yrittää toisen ja sadannen kerran, ja jaksaa epäonnistumisten yli.

 

Tiimiakatemia – jatkuvasti muuttuva näyttely

Viimeisen viikon aikana olen jutellut useampien Tiimiakatemialla vierailleiden kanssa, ja valaistunut siitä, minkä vuoksi opiskelupaikkani toimii eräänlaisena näyttelytilana, jota tullaan katsomaan eri puolilta maailmaa.

Meillä on lupa innostua.

Koulumaailmassa innostuminen on kiellettyä, tai ainakin se on salattava hyvin hyvin tehokkaasti vakan alle. Koulusta ei itse asiassa saa pitää sen itsensä vuoksi. Opiskelun ei ole tarkoitus olla hauskaa, vaan hyödyllistä. Toki opettajat yrittävät tehdä oppimisesta hauskahkoa, muttei siitä silti kuulu innostua. Koulussa opetetaan sen sijaan käyttäytymään formaalisti, eleettömästi ja ystävällisesti. Älä naura, älä muutenkaan tunteile. Älä kyseenalaista, äläkä haasta.

Sen sijaan Tiimiakatemialla, täällä Keski-Suomen suosituimmassa nykyajan ja tulevaisuuden museossa, kannustetaan ja haastetaan innostumaan, asioista, omasta itsestään ja muista. Tässä ympäristössä elän minä, tämä on minulle arkea ja todellisuutta.

Kuten mainitsin, innostun helposti, ja löydän innoittajia hyvinkin pienistä asioista, vaikkapa omenasta oikeaan aikaan. Innostumiskykyni vuoksi olenkin nopea aloittamaan konkreettista tekemistä, ja olen innostuneena hyvin toimelias.

Projektin edetessä, stressin kasvaessa ja haasteiden kohdatessa innostukseni kuitenkin helposti hiipuu. Tällöin minä tarvitsen innostajaa. Projektin lähestyessä loppuaan, tai huippukohtaa, olen taas erittäin innostunut, toimelias ja ahkera. Täysillä inessä, kunnon flow-tilassa.

Miten innostaa?

Koska innostus ja flow on itselleni äärettömän tärkeitä asioiden sujuvuuden vuoksi, haluan löytää keinoja innostaa ja oppia innostusta. Tämä innostus ja innostaminen on oikeastaan asia, jota haluan nyt viimeisenä Tiimiakatemia-vuotenani jumpata, sillä tämäkin lysti loppuu ja paluu karuun, epäinnostuksen maailmaan on mahdollisuus jonka voi ottaa. Tai sitten voin pohtia tätä innostusta ja innostumista niin, että osaan hyödyntää sitä aina ja kaikkialla 😉

 

Ja negatiivisen kautta liikkeelle….

Näin tapat innostuksen:

– Hoputa ja kyttää

– Syyllistä

– Uhkaile tulevilla (kriittisillä) arvioinneilla

– Älä määrittele tai konkretisoi tavoitteita, vaan ole epämääräinen ja korkeintaan vihjaileva

– Aseta vaativia tavoitteita, mutta älä anna resursseja tai tukea

– Vertaile ihmisiä toisiinsa

– Pakota kilpailemaan

– Palkitse tyranniaasi sopeutujia hyvästä alamaisuudesta

– Rankaise kriitikoita tai eroavia mielipiteitä esille tuovia

(Aalto-Setälä, Saarinen, 2014, s.113)

 

Löydätkö yhtymäkohtia? Minä ainakin.

Syyllistäminen syö kohdallani innostuksen kaikista helpoiten ja tehokkaimmin. Perfektionistinen luonteeni ottaa negatiivisen palautteen voimakkaasti kärjistäen vastaan, ja mähkin asian parissa usein pitkäänkin. Koska tapanani on syyllistää itseäni turhaan ja turhista asioista, ulkopuolelta tuleva syyllistys lyö maan rakoon, ja syvälle. Todellisuudessa koen yllättävän usein arjessa tulevani syyllistetyksi.

Ihminen joka syyllistää, ei luultavasti ole kovin hyvä myöntämään omia virheitään, ja elämään niiden kanssa. Minä taas rauhan rakastajana ota helposti muidenkin syyt niskoilleni, ja alan uskoa tehneeni itse virheen.

 

Itseni tuntien lisäisin kohdallani listaan muutamia häiritseviä toimintatapojani.

Hermostuminen

Hermostun helposti uusista asioista. Kun uusi, ennalta arvaamaton asia esitetään, en välttämättä keskity kuuntelemaan ja anna tilaa innostukselle ja jatkokehittämiselle.

Oma innostumattomuus

Kuten aiemmin kirjoitin, tehokkuuteni on hyvin riippuvainen innostuksesta. Toisin sanoen minun n oltava aina innostunut. Olenko itse innostunut jutusta? Jos en, miksi muut olisivat?

Tiimiakatemialla tarvitaan innostusta niin tiimin asioihin kuin projektien sisällä. Koska johtajuuskokemusta on enemmän tai vähemmän, ei aina ehkä osata tutkiskellakaan, mikä siinä omassa toiminnassa syö innostusta, tai kuinka innostusta voisi lisätä.

Kirjoitin yllä olevan listauksen vihkoni kansilehdelle, jotta siihen on helppo palata erinäisissä tuokioissa. Jos jokin kohdista kolahtaa, on aika pysähtyä miettimään, kuinka suuntaa voi muuttaa ja innostuksen kaivaa pinnalle.

 

Kirjan loppupuolelta löytyi toinen innostava lista. Tämä ei päätynyt vihkon sivulle, vaan vessan seinälle. Ehkäpä tämä Innovaattorin huoneentaulu voisi päätyä myös Mittavan arkeen?

 

Innovaatorin huoneentaulu

 

  1. Innovaattorit ovat tärkeämpiä kuin innovaatiot
  2. Tieto voittaa mielipiteen.
  3. Nyt on parempi kuin myöhemmin.
  4. Tekeminen lyö selittämisen.
  5. Yksinkertainen on parempi kuin monimutkainen.
  6. Sano se myös numeroin.
  7. Testaa se!
  8. Kyseenalaista se.
  9. Jos se ei toimi, lopeta se, ja kerro miksi.
  10. Jos se testin jälkeen toimii, panostetaan siihen yhdessäö
  11. Viestitä enemmän. Tiedolla on vain silloin merkitystä, kun se on ymmärretty.

 

(Aalto-Setälä, Saarinen, 2014, s.153)

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!