Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintaosaaminen

Kirjoitettu 13.04.20
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Liiketoimintaosaaminen
Kirjan kirjoittaja: Riitta Viitala, Eila Jylhä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yrittäjyyden yhtälö 

Rupesin kasaamaan portfoliota omasta osaamisestani ja valmentajan suosituksesta luin kirjan ”Liiketoimintaosaaminen”. Tiimiakatemian ajalta, nyt ajateltuna olen kerryttänyt paljon osaamista, minkä vasta tajusin jälkeenpäin. Kirjassa esiteltiin yrittäjyyden yhtälö, joka on uskallus + motivaatio + yrittäjäosaaminen = yrittäjyys.  Mielestäni jokaisella Tiimiakatemialaisella olisi resurssit akatemian jälkeen lähteä yrittäjäksi, jos vain sisäinen motivaatio yrittäjyyteen löytyy ja uskaltaa kokeilla asioita Tiimiakatemia polun aikana.

 

Taloudellinen vastuu

Yrityksen taloudellisella vastuulla tarkoitetaan yrityksen vakavaraisuudesta huolehtimista ja kilpailukyvyn takaamista. Nämä asiat ovat tärkeitä sen takia et työllistetyllä henkilöstöllä on turvallinen työpaikka, jonka kautta he pystyvät takamaan varallisuutensa. Toinen ulottuvuus on iki-ihanien verojen maksaminen. Hyvää tulosta tekevää yritystä ei pitäisi siis verottaa hyvästä tuloksesta ja että se “riistäisi” työntekijöiltään, vaan puolestaan kiittää siitä, että se tarjoaa yrityksille vakaan työpaikan ja maksaa paljon veroja jolla pystytään rakentamaan hyvinvointiyhteiskuntaa.

 

Markkinointistrategia

  1. kenelle tuotetta/palvelua tarjotaan?
  2. missä kohderyhmä tavoitetaan?
  3. mitkä ovat tehokkaimmat markkinointikeinot?

Peruskysymykset mitkä pitää kysyä markkinointistrategian luomisessa. Olemme huomanneet Seppälän renkaanvaihtoprojektissa, kaikista toimivammaksi tavaksi vanhojen asiakkaiden kontaktoinnin sähköpostin kautta. Olemme myös tavoittaneet uusia asiakkaita jakamalla flyereita Prisman parkkihallissa autojen pyyhkijöiden alle, sekä Prisman Jumbonäytöillä pyörivillä mainoksilla ja tekemällä maksettua mainontaa Facebookissa. Facebookissa ei ole hirveästi tykkäyksiä, mutta valtaosa heistä on sitoutuneita, joka on mielestäni tärkeää tallaisessa pienikokoisessa liiketoiminnassa, joten Facebookin kautta orgaanisestikin pienen päivityksen tekemällä tulee varauskalenteriin täyttöä. Markkinointiin ei ole ikinä tarvinnut hirveästi panostaa, jotta olemme asiakkaita saanut, mutta aina sitä voisi tehostaa tai ajoittaa toisella tavalla ja katsoa minkälaisia tuloksia silloin saisimme aikaan. Ajoittaminen on toki renkaanvaihdossa aina sääriippuvainen ja Suomen olosuhteissa välillä todella haastavaakin. Eli vastatakseni kysymyksiin kenelle palvelua tarjotaan: Ihmiselle, jotka käyvät muutenkin jo Prismassa tekemässä päivittäiset ostoksensa ja toki kaikille ketkä eivät itse renkaitaan vaihda. 2. Tavoitamme kohderyhmän tehokkaasti suoraan parkkihallista käsin ja asiakasrekisteristämme kerättyjen sähköpostien kautta, sekä pienen osan Facebookista. Tehokkain keino on markkinoinnin oikea ajoittaminen ja massa sähköpostin lähettäminen ja pelkkä viestintä siitä että olemme nyt auki X aikataululla riittää siihen että varauskalenteri täyttyy.

 

Johtajuus on yhteistä

Johtajuudessa on aina kaksi osapuolta, sekä johtajan toiminta että johdettavan toiminta. Usein puhutaan vain johtajan toiminnasta, kun joku asia ei miellytä, mutta tähän suhteeseen vaikuttavat yhtä paljon johdettavien motivaatio, ammattitaito, arvot ja toiminta. Jos mietin Dynan tilannetta tältä kantilta, olemme syvässä kuopassa, harva haluaa johtaa ja vielä harvempi haluaa olla johdettava. Tähän suurin syy siihen on se että, olemme ”loppusuoralla” ja kaikki haluavat keskittyä omaan tulevaisuuteen ja omien asioiden tekemiseen ja tiimi on prioriteeteissa todella alhaalla, joka on mielestäni ymmärrettävää ja jopa suotavaa. Tärkeää olisi osata laittaa nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Meidän kriisitilanteessamme ristipölytykset, kirjapisteet ja asiakaskäynnit ovat jätetty taka-alalle. Minusta tämä on hyvä, koska jos vaaditaan 40h viikkotunnin suorittavaa työtä, tyhmäkin ymmärtää, että jostain muusta pitää tinkiä.

 

Summa summarum

Liiketoimintaosaaminen kirjana on kokonaisvaltainen ja yksinkertainen. Liiketoiminnan tekeminen ei tarvitse olla rakettitiedettä osta eurolla ja myy kahdella tai myy omaa aikaasi palvelun kautta, huolehdi asiakkaistasi ja kanna vastuusi johtajana ja johdettavana. Kaikki muu mukautuu tulevien projektien mukaan ja mitä sieltä haluatkaan oppia tai kokeilla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!