Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Kirjoitettu 02.05.18
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 1. Oppiminen

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

 

Vähän erilaista kirjaa työn alle tällä kertaa. Ajattelin, että nyt olisi sopiva hetki oppia lisää yrittäjän arjesta ja yrityksen perustamisen vaatimuksista. Kirja on mukava lukea ja pointit ovat konkreettisia.

 

Ollis tiivistää yrittäjyyden kolmeen teesiin:

  1. Yrittäjyys lähtee sinusta itsestä, ei liikeideasta. Ensin sinun tulee lähteä liikkeelle ja kirkastaa idea tekemisen kautta.
  2. Paras tapa kehittää liiketoimintaa on tehdä se yhdessä asiakkaan kanssa.
  3. Yrittäjyyden tulee olla hauskaa yhdessä tekemistä, eikä tylsää yksin puurtamista!

Näistä kolmesta pointista on hyvä lähteä liikkeelle! Ensimmäisen pointin kanssa ajatukseni ovat hieman ristiriitaiset. Toisaalta yrittäjyys lähtee kyllä itsestä, mutta palava into tuotetta tai ideaa kohtaan saattaa kuitenkin ajaa yrittäjyyteen. Monesti ymmärrys siitä, että et voi vaikuttaa isossa korporaatiossa itsellesi tärkeisiin asioihin ajaa yrittäjyyteen. 1. kohdan jälkimmäisen pointin kanssa olen samoilla linjoilla, jokseenkin tuntuisi hieman pelottavalta lähteä yrittäjäksi ilman kunnollista liikeideaa. Tekemisen kautta oppiminen on lähellä sydäntäni ja pidänkin sitä yhtenä parhaista tavoista oppia.

Toinen pointti on todella hyvä. Allekirjoitan täysin, sillä olen joissakin projekteissa päässyt asiakkaan kanssa yhdessä pohtimaan palvelun tai tuotteen kehittämistä ja nämä ovat olleet erittäin hedelmällisiä keissejä. Esimerkiksi T4L kaupunkikierroksen suunnittelussa kaupunki oli vahvasti mukana sparraamassa ja tukemassa ideoita. Heiltä sain myös apua ruokailun ja bussimatkojen varaamiseen. Oli helpottavaa tietää, että projektia todella toteutettiin asiakkaan kanssa yhdessä. Pitstopilla meidän tulisi ottaa asiakkaat enemmän mukaan kehittämään palveluamme eteenpäin. Tällä hetkellä on suunnitteilla palautekyselyn rakentaminen, jonka tarkoituksena on saada asiakkailta tietoa heidän motiiveista ja kehitysehdotuksista.

Kolmannen kohdan jokainen tiimiyrittäjä ymmärtää erittäin hyvin. Yhdessä tekeminen ajaa parempiin tuloksiin ja kaikki tekeminen on huomattavasti mielekkäämpää. Olen huomannut, ettei yksin puurtaminen sovi minulle alkuunkaan.

 

Yrittäjäkumppanin valinta:

Yksi tärkeimpiä asioita yrittäjäksi ryhtyessä on valita yrityskumppanit tarkasti.

Yleisimmät sudenkuopat yhdessä yrittämiseen:

  1. Liian vähän keskustelua
  2. Liian hyvät kaverit
  3. Liian mukavaa tekemistä

Olliksen mukaan ongelmat syntyvät usein siitä, että alkuinnostuksen lomassa unohdetaan keskustella tarkasti yrityksen tavoitteista, toimintatavoista ja odotuksistanne yritystoimintaan.
Usein yrittäjäkumppani löytyy lähipiiristä, jolloin haasteeksi ilmenee työ ja vapaa-ajan sekoittuminen, sekä ystävyyssuhteiden säilyttäminen. Hyvälle kaverille on myös hankalampi sanoa suoraan. Näiden lisäksi usein myös työminä ja vapaa-ajan minä ovat kaksi hyvin erilaista henkilöä, jolloin työhommissa voi tulla ikäviä yllätyksiä.

Usein meidän projekteissa keskustelua projektiryhmän kanssa on liian vähän. Kaikilla on ”kiire” ja suunnittelulta on nipistää aikaa muihin hommiin.

Yhteistyökumppania etsiessä tulisi huomioida nämä asiat:

  • Etsi ihmisiä, jotka täydentävät heikkouksiasi
  • Keskustele potentiaalisen kumppanin kanssa eri ympäristöissä (Urheilu, koti, kahvila)
  • Jos sinulla on epäilyksiä, älä sitoudu yhteistyöhön
  • Sopikaa selkeät pelisäännöt, tavoitteet ja roolit. Käykää ne läpi säännöllisesti ja antakaa toisillenne palautetta

Tämäkin asia nousee esiin useasti meidän projekteissa ja varmasti painoarvo vain kasvaa tulevaisuudessa. Projekteissakin huomaa, että liian samanhenkiset ihmiset eivät saa isoja juttuja aikaan. Kun taas laitamme yhteen hyvin erilaiset henkilöt, on tulos yleensä huomattavasti parempi. Omat kokemukseni projektikumppanien valinnassa ovat olleet vaihtelevia. Tällä hetkellä työskentelen haastattelututkimuksen kimpussa Marin kanssa. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä, mutta yhteistyö on mielestäni ollut tähän mennessä onnistunutta ja olen saanut erittäin hyviä pointteja oman näkökulmani ulkopuolelta jatkuvasti. Toivon, että tämä on myös toiminut samoin toiseen suuntaan.

Keskustelu eri ympäristöissä tiimissämme on ollut helppoa. Tunnemme toisemme jo sillä tasolla, että voimme olla luontevasti toistemme seurassa kaikissa ympäristöissä. Entuudestaan tuntemattoman bisneskumppanin kanssa tämä toimintatapa on erittäin käyttökelpoinen.

Olisimpa tiennyt kolmannen pointin ennen viime kesää. Minulla oli epäilykseni yhteistyökumppaneistani, mutta annoin innostuksen ja oman lapsenomaisen luottamuksen sumentaa näkökenttäni. Epäilykseni kuitenkin kävivät kokeen ja viime kesä/syksy olikin yksi henkisesti raskaimmista ajoista elämässäni tähän mennessä. Tästä lähtien aion kuunnella enemmän epäilyksiäni ja tehdä kaikkeni varmistaakseni oman selustani vastaavissa tilanteissa.

Selkeät pelisäännöt, tavoitteet ja roolit ovat jokaisen projektin onnistumisen elinehto. Liian usein näistä käydään pelkkä pintaraapaisu, eikä niihin käytetä tarpeeksi aikaa. Usein tuleekin väärinkäsityksiä heikon roolijaon tai yhteisten tavoitteiden ymmärtämisen saralla. Pinkkuvuonna kehittämäni sitoutumischeck olisi oiva työkalu projektien alkuun, jotta saadaan selvitettyä jäsenten motivaatio ja sitoutumisen taso.

 

Sosiaalinen pääoma yrittäjyydessä

Amerikkalainen yrittäjyysprofessori Saras Sarasvathyn mukaan olennainen asia yrittäjyydessä on:

”Mitä vaikutuksia voit saada aikaiseksi sillä kuka olet, mitä osaat ja keitä tunnet?”

Verkostojen hyödyntäminen on yksi yrittäjän tärkeimpiä taitoja ja joskus melkein pelkästään se voi riittää onnistuneeseen yrittäjyyteen. Loppujen lopuksi maailma pyörii suhteilla ja eniten merkitystä on sillä, ketä tunnet. Vaikka sinulla olisi maailman paras yritysidea, mutta se ei koskaan pääse oikeiden rahoittajien ja ihmisten ilmoille, on sen arvo hyvin pieni. Ihmiset myös ostavat ihmisiltä, joihin he luottavat ja yksi paras keino saada asiakkaan luottamus on suosittelut yhteisiltä tutuilta. Hans-Peter Siefeniltä kysyttiin haastattelussa, että miten hänen onnistui tavoittaa korkean profiilin puhujia pieneen Suomeen. Hänen vastauksensa oli: ”Puhelimella.” Ei se sen vaikeampaa ole!

Sosiaalista pääomaa voi kerryttää:

  • Tutustu uusiin ihmisiin. Mene ihmisten luo. Älä odota, että joku tulisi sinun luoksesi.
  • Laadi oma verkostokarttasi. Ketä tunnet ja kuka yhteyksistäsi voisi auttaa sinua uusien yhteyksien äärelle.
  • Pidä aktiivisesti yllä suhteitasi ja kerro heille suunnitelmistasi
  • Ole kiinnostunut ihmisistä. Älä kerro vain itsestäsi, vaan löydä ihmisistä asioita, josta hän voi kertoa sinulle.
  • Hakeudu tilanteisiin, joista saat inspiraatiota, tietoa ja potentiaalisia asiakkaita
  • Rakenna verkostojasi määrätietoisesti. Kenet haluaisit tavata ja kenen osaamista arvostat?

Tässä erinomainen lista asioista, jotka auttavat kartuttamaan sosiaalista pääomaasi. Olen itse pyrkinyt tietoisesti verkostoitumaan lähiaikoina. Se on myös tuottanut tulosta, sillä tutustuin eräässä workshopissa asiakkaaseen, joka kiinnotui toiminnastamme. Hän tuli käymään toimistollamme ja keskustelimme pitkään yhteistyömahdollisuuksistamme. Pian selviää pääsekö yhteistyökuviomme jatkoon.

Tätä tulisi vaan tehdä huomattavasti enemmän. Tänään kävin juuri nuorten yrittäjien aamupalalla, jossa tavoitteenani oli verkostoitua uusien ihmisten kanssa. Harmikseni siellä ei tänään ollut juuri ketään muita kuin Tiimiakatemialaisia… Pyrin aktiivisesti käymään mm. JES:in tapahtumissa, mutta yhä enemmän etsin mahdollisuuksia tavata potentiaalisia asiakkaita meidän tiimiyrityksellemme.

 

Matkakartta

Kuva1

Näyttääkö tutulta? Meidän Tiimiakatemian oppimissopimus on hyvin samanlainen työkalu. Näitä kahta verratessa ensimmäinen ja toinen kysymys vastaavat meidän 1. kohtaa. Oppimissopimuksessa 3. ja 4. kohta ovat miten pääsen tavoitteeseeni ja mistä tiedän olevani perillä. Eli 3. kohtaa ei oppimissopimuksessa ole, vaan se sisältyy enemmän 2. kohtaan, jossa kirjaamme minne olemme menossa. 5. kohtaa karikoista ei ole ollenkaan. Karikko kohta on mielenkiintoinen lisä aiheeseen, sillä siinä uppoudutaan myös niiden ehkäisemiseen ja niihin vaikuttamiseen.

Oppimissopimus:

  1. Missä olen ollut?
  2. Minne olen menossa?
  3. Miten pääsen tavoitteeseeni?
  4. Mistä tiedän olevani perillä?

Ideoiden kehittäminen:

  1. Päähänpistosta ideaksi

Kirjaa idea heti jonnekin ylös. Älä analysoi liikaa, vaan anna niiden muhia mielessäsi. Palaa ideaan myöhemmin ja tarkastele sen potentiaalia. Mikäli se on tarpeeksi hyvä, konkretisoi ideaa. Mieti myös kenelle olisi tästä hyötyä ja minkä ongelman se ratkaisee.

  1. Konttaa ensin ja nouse sitten vasta ylös

Tunnustele idean potentiaalia pidemmälle. Etsi kannustavia henkilöitä, joiden kanssa sparraat ideaa. Ole avoin palautteelle, mahdollisuuksille ja ole valmis luopumaan ennakko-olettamuksistasi.

  1. Anna hetki ajatuksillesi

Palautteen keräämisen jälkeen analysoi ideaa kriittisesti. Onko siinä oikeaa potentiaalia? Muista myös kysyä vastauksia arveluttaviin kysymyksiin.

  1. Pidä tekeminen liikkeessä

Oletko valmis laittamaan itsesi likoon tämän asian tiimoilta? Idea muuttuu innovaatioksi vasta kun sitä aletaan toteuttaa. Vie ideaa koko ajan eteenpäin ja etsi sopivaa kumppania paikkaamaan omia heikkouksiasi.

Tässä hyvä malli ideoiden jalostamiseen. Potentiaalinen liikeidea voi syntyä koska vain ja missä vain, kunhan olet vain itse valmis huomaamaan ja tarttumaan siihen.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!