Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Livevisualisointi ja kuvittaminen

Kirjoitettu 04.10.17
Esseen kirjoittaja: Tanja Jämsä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Bikablo emotions, Visual Dictionary ja Bikablo 2.0, Visual Dictionary - New visuals for meeting, training & learning
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Piirustelusta

Visuaalisointi ja kuvittaminen ovat hyvin moniosaisia ja laajoja käsitteitä. Symbolien ja hahmojen tulee olla kaikille ymmärrettäviä, selkeitä ja yksinkertaisia. Visualisoinnilla kerrotaan tarinaa ilman sanoja.

 
Yksinkertainen hahmo on kuitenkin yllättävän hankala piirtää siten, että sen kehonkieli puhuu kerrottavaa asiaa ja tunnetta. Pieni kallistus kehon asennossa voi tehdä hahmosta perääntyvän tai säikähtäneen, sekä uteliaan ja kiinnostuneen. Lisäksi pieni varjo, pilkku tai muoto voi lisätä merkitystä huomattavasti.

 
Symbolit piirtäessä ovat myös ainakin minulle haastavia. Jos en ole koskaan ennen nähnyt jotain symbolia jostain esineestä, koen haastavaksi muuntaa esineen yksinkertaiseen muotoon. Esimerkiksi herätyskellon voi piirtää selkeästi vanhanaikaisena herätyskellona pärisemään herätystä, tai kännykän näytössä näkyvän kellon herätyksenä. Realistisempaahan se olisi piirtää kännykkä herätyksineen, mutta nopeammin ihminen ymmärtää asian merkityksen pelkästä vanhanaikaisesta herätyskellosta. Sen nähdessä ei tarvitse lähteä arvuuttelemaan, mitä symboli merkitsee.

 
Yksityiskohdat lisäävät kappaleen merkitystä myös symboleissa. Jos piirrän vierekkäin kaksi herätyskelloa, mutta toisen päälle laitan muutaman viivan, voimme selkeästi huomata, kumpi kelloista on hiljaa ja kumpi herättää. Lisäksi varjoja lisäämällä symbolista saa huomattavasti elävämmän.

 
Värit ovat jokseenkin haastavia käytettäviä. Sitä mielellään käyttäisi paljon kaikkia värejä ja vain värittäisi menemään, mutta väreillä on yllättävän suuri merkitys asian luonteen ja merkityksen kannalta. Esimerkiksi punainen värinä tuntuu helpolta vaihtoehdolta käyttää, mutta se saattaa vetää katseen itseensä jopa liiankin herkästi. Punainen on voimakas ja kova väri, ja siksi sitä tuleekin käyttää maltilla. Silmälle mieluisia värejä ovat sinisen ja mustan sävyt, erityisesti kirjoittaessa. Niitä on kaikkien helppo lukea. Punaisen ja vihreän käyttöä tekstissä tulee välttää kaikin keinoin. Niitä kahta väriä, varsinkin kirkkaissa sävyissä ei kestä lukea kukaan.

 
Älä lähde korjaamaan. Kuvasta harvoin tulee juuri sellainen, kuin mielikuvissa oli ajatellut. Kaikista pahin virhe mitä voit silloin tehdä, on lähteä korjaamaan hieman vinoa viivaa uudella yhdellä tai useammalla viivalla. Se on varma keino korostaa pientä virhettä ja tekee siitä varmasti näkyvän ja huomattavan sotkun. Kannattaa siis vain hyväksyä se hieman vino viiva osaksi kokonaisuutta ja vaikka päättää, että niin sen kuuluikin mennä. Jos kuitenkin on epävarma tai haluaa kokeilla jotain niin silloin voi luonnostella kuvaa hieman enne piirtämistä. Tusseissa ohut keltainen ja kananmunan valkoinen ovat sävyjä, mitä ei huomaa kauempaa ja mitkä häviävät silmältä mustan tussin piirtäessä vaaleiden kuvioiden yli. Silmä näkee vain tummat sävyt ja vain tarkkaan katsova saattaa hoksata kuvasta luonnostelut.

 
Ole tyytyväinen tulokseen. Työstä ei ikinä tule juuri sellaista kuin oli ajatellut ja se ei haittaa. Se täytyy hyväksyä ja ajatella vain, että tästä tuli nyt tällainen ja tämä kelpaa. Ensikerralla voi sitten parantaa niissä asioissa mitkä jäivät häiritsemään.

 

 
Kuvan tulkinta

Ihmismieli on mielenkiintoinen asia. Se tulkitsee näkemänsä asiat tiettyjen normien mukaan ajattelematta asiaa sen kummemmin. Kehonkieli ja ilmeet voivat vaikuttaa hurjasti ja esimerkiksi piirtäessä innostunutta ilmettä tikku-ukolle, voi herkästi saada aikaan vain iloisen ilmeen innostuneen sijaan. Vaikeaa asiassa onkin se, että käytännössä molemmissa tunteissa on sama pää, silmät ja hymy. Eron tekee iloisuuden ja innostuksen välille aivan hienoiset erot silmien ja suun asennossa, sekä kehon liike ja pään malli.

Myös piirroksen suunnalla on suuri merkitys. Olemme tottuneet lukemaan oikealta vasemmalle ja nähdessämme piirroksen, lähdemme yleensä tutkailemaan sitä vasemmalta oikealle. Myös keskeltä lähtevässä kuvassa katseemme hakeutuu ensin keskelle, esimerkiksi otsikkoon ja siitä ylös tai vasemmalle ja suuntaa kohti oikeaa alareunaa, mihin yleensäkin kaikki loppuu. Siellä on yleensä myös taiteilijan signeeraus.

Visualisointi oppimistyökaluna

Suurin osa ihmisistä on jollain tapaa visuaalisia ajattelijoita. Visualisointi tehostaa oppimista ja arkista elämää, sillä kuva auttaa aivoja linkittämään opitun asian johonkin visuaaliseen ärsykkeeseen. Jos esimerkiksi seminaarissa voit kohdistaa katseesi puhetta ja sen merkitystä korostavaan kuvaan esityksessä, pystyt mitä luultavimmin palauttamaan opitun asian mieleesi nähdessäsi uudestaan saman kuvan minkä näit esityksen aikana. Siksi seminaareihin halutaankin usein livevisualisoija.

 

Livevisualisointi

Livevisualisointi on yllättävän haastavaa ja se vaatii paljon kehitystä ja oppimista monelta eri osa-alueelta, ennen kuin pystyy käytännössä visualisoimaan esimerkiksi puhujan esitelmää tai paneelikeskustelua.

 
Visualisoinnissa ensimmäinen vaihe on esityksen kuunteleminen ja kärryillä pysyminen. Mistä puhuja puhuu ja millä tavalla hän kertoo asiansa. Onko kyseessä tarina ja aikajana vai faktoja erilaisien kommelluksien tukemana. Aika lailla esityksen alussa täytyy jo hahmottaa, miten puhujan esitys tai tarina lähtee rakentumaan ja sen pohjalta voi lähteä miettimään, miten asiat voisi sijoittaa paperille.

 
Toisena vaiheena työskentelyssä tulee kiteytys, mikä onkin ehkä haastavin vaihe koko työssä. Puhujan kertomukset tulee kiteyttää mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi ilman, että asian aihe muuttuu tippaakaan. Myös lausahdusten, lainausten ja puhekuplien kanssa täytyy olla tarkkana, sillä puhujan sanat täytyvät olla tismalleen kuten hän ne suustaan päästi. Sanaakaan ei saa muuttaa tai korjata lausetta oikeaan kirjoitusmuotoon. Tämä asia on minulle erittäin haastavaa ja vaatii paljon keskittymistä työskennellessä.

 
Kolmantena työvaiheena on kiteytettyjen asioiden sijoittaminen paperille järkevästi, sekä asioista osan muuntaminen symboleiksi ja kuvioiksi vahvistamaan lauseen merkitystä tai korvaamaan kiteytetty lause. Asioiden arvottaminen tulee myös keskeiseen rooliin, sillä kuvan tai tekstin fontti, fonttikoko, väri ja sijainti tulee miettiä myös tarkkaan ennen piirtämistä. Esityksestä täytyy osata poimia keskeisimmät asiat ja piirtää ne siten, että myös visuaalisia muistiinpanoja lukeva henkilö ymmärtää esityksen pääpointit ja niitä tukevat asiat, sekä esityksen kulun. Jos piirtäjä ei ole tarkkana, muistiinpanoista saattaa herkästi tulla harhaanjohtavia ja jostain pienestä pointista voi nousta liian keskeinen, vaikka puhuja olisi tarkoittanut sen vain tukemaan itse puheenaihetta.

 

Hauskaa tästä työstä tekee se, että puhuja ei odota, että saisit edellisen asian piirroksen valmiiksi. Esitys jatkuu putkeen sen tunnin ja siitä pitää noukkia jatkuvasti keskeisiä asioita, kiteyttää, arvottaa, symbolisoida ja piirtää. Kaikkia samaan aikaan. Ei ihme, että livevisualisoinnin jälkeisenä iltana on aivan puhki.

 

Onneksi työtä helpottaa jatkuva post-it lappujen käyttö, mitkä auttavat asioiden asettelussa ja siinä, että pointteja voi lisätä työhön myös esitystä viimeistellessä. Myös luonnostelu on sallittua ja google auttaa myös mukavasti. On myös helpottavaa tietää, että hyvässä livevisualisoinnissa noin 20 % esityksestä saadaan poimittua paperille ja jos saa enemmän asioita kerättyä niin se on vain plussaa. Esityksen jälkeen olen käyttänyt pari tuntia vielä työn viimeistelyyn ja faktojen keräilyyn, värittämiseen ja koristeluun. Ylipäätään siihen, että kokonaisuudesta tulee siisti ja miellyttävä lukea.

 

Väreillä saa paljon aikaan esityksen viimeistelyssä. Niillä voi korostaa tärkeitä pointteja ja selkeyttää esityksen rakennetta. Värit luovat myös mielikuvia ja tunteita, mitä on hyvä hyödyntää, jotta aiheen ajatukset tulevat selville. Pienet erot voivat rakentaa esityksestä täysin erinäköisen ja tukemaan työn tilanneen firman värimaailmaa ja brändiä.

 

 

Ajatuksia livevisualisoinnista

Tässä kun näitä asioita kirjoittelee ja pohtii, mitä kaikkea livevisualisointiin kuuluu, niin täytyy melkein ihmetellä, miten koen tämän työn niin mieluisena. Viimeisin työkeikkani oli Vaasassa opetushallituksen kansainvälisyyspäivillä. Vaikka työskennellessä pitää olla kaikkien katseltavana heti esiintymislavan vieressä, minua ei jännitä yhtään työskennellä. Uppoudun täysin aiheeseen ja piirtämiseen, enkä ajattele yleisöä yhtään. Työn lopussa, kun viimeistely alkaa ja esitys loppuu, ihmisiä tulee ottamaan kuvia ja juttelemaan, mikä on tietenkin kiva ja kehujakin tulee aina paljon, mutta parasta on kuitenkin se kun suoraan näkee mitä on saanut aikaan ja miten siitä on rakentunut tietynlainen kokonaisuus. Lopputulosta ei voi koskaan ennustaa ja suunnitella liiaksi ennen esitystä ja odotankin aina innolla, että mitähän siitä rakentuu. Ei sitä pysty ennustaan, mihin keskustelut vievät ja mitä puhuja päättää kertoa, sekä mitä saan tarinasta poimittua. Hirmu mielenkiintoista ja jännää! Tykkään.

 

New Doc 2017-10-03_2

 

Kehitystä kuvittamiseen

Olen tällä hetkellä todella kiinnostunut sarjakuvapiirtämisestä, tai lähinnä ajatuksesta lähteä opettelemaan sitä taitoa. Minun täytyisi keskittyä oman tunnistettavan tyylini ja ilmeeni löytämiseen ja sen kehittämiseen. Oma tyyli on mielestäni erittäin tärkeä omata, sillä miten muuten juuri minun teokseni tunnistetaan kaikista muista näkyvillä olevista teoksista. Uskon sarjakuvapiirtämisen opettavan minua lisää erilaisten hahmojen piirtämisessä ja kuvien selkeyttämisessä. Sitä kohti siis seuraavaksi!

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!