Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Luottamuksen arvoinen

Kirjoitettu 17.07.19
Esseen kirjoittaja: Lari Nikkanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Luottamuksen arvoinen
Kirjan kirjoittaja: David H. Maister
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Kirjan mukaan asiantuntija-ammattilaisilta vaaditaan jatkuvaa ponnistelua oman liiketoimintatietämyksensä kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Koska Tiimiakatemian tiimien toiminta tulisi olla suuresti asiakaspainotteista, onnistuneet asiakassuhteet ovat yksi merkittävimmistä asioista koko
toiminnan jatkumisen ja kehittämisen saralla. Olen useaan otteeseen ottanut yhteyttä yrityksiin, jotka ovat toimineet yhteistyössä jonkin aikaisemman
tiimiakatemian tiimin kanssa. Usein vastaanotto on ollut myönteinen ja ystävällinen, mutta myös täydellisiä tyrmäyksiä on tullut vastaan.
Valitsin kirjan siitä syystä, jotta tulevaisuudessa tiimiakatemialle hakeutuvat eivät joutuisi enää tilanteisiin, joissa vastaanotto olisi jäätävä
ja ehdottoman kielteinen heti kättelyssä.
Useiden asiantuntijoiden ura alkaa erilaisten palvelujen toimittajana ja myyjänä. Jos mietitään toimintaamme tiimiakatemialla, niin suurin osa meistä
nuorista on juuri näitä tulevia asiantuntijoita. Haasteeksi muodostuu luottamuksen ansaitseminen erityisesti niiden osalta, kenellä ei vielä toistaiseksi
ole mitään näyttöä aikaisemmalta työuraltaan. Näissä tapauksissa asiakas joutuu ottamaan suuren riskin ostaessaan henkilöltä tai tiimiltä tuotetta tai palvelua.
Luottamukselle on annettu kirjassa kolme perustaitoa, jotka ovat luottamuksen ansaitseminen, suhteiden rakentaminen ja kyky neuvoa tuloksellisesti.
Luottamus edellyttää ymmärretyksi tulemista ja tämän ymmärryksen varassa toimimista. Sen ansaitseminen vaatii pitkäjänteistä ajattelua niin asiantuntijan kuin
asiakkaan puolelta. Haasteena meille on tullut usein oman edun maksimointi, joka karkeana esimerkkinä on saattanut olla vain väkinäisesti hankittu asiakassuhde,
jossa työ on tehty puolivaloilla nopeasti alta pois ja lopetettu yhteydenpito heti laskutuksen jälkeen.
Koen itse suurimpana haasteena sen, että on äärimmäisen hankalaa luoda asiakassuhteita tällä koulutustasolla siten, että niin tekijä kuin asiakas haluaisivat
jatkaa yhteistyötä vielä jatkossakin. Alkuun joudutaan tarjoamaan apua usein puoli-ilmaiseksi, jolloin asiakas on tietysti mielissään. Usein asiakkaan ongelma
on kuitenkin ollut vain lyhytkestoinen tai työnkuva on ollut tavallisen työläisen rooli, mikä on ollut vaan halvempaa asiakkaalle kuin uuden työntekijän palkkaa-
minen. Myöhemmin alkaa keskustelu jatkosta, mikä valitettavan usein päättyy siihen, että korvausta pyritään nostamaan ja työstä aletaan pyytämään enemmän.
Olen kohdannut tämän pariin otteeseen henkilökohtaisesti, ja asiakkaan ilmoittaessa haluttomuudestaan uuteen sopimukseen tulee joskus jopa hieman hyväksi-
käytetty olo. Miten minusta koskaan tulee asiantuntijaa yhtään missään, jos työt ovat alkuun lastenleikkiä ja sitten kaikki kaatuukin asiakkaan haluttomuudesta
maksaa vaativammasta työstä enemmän.
Joskus ajattelen, että koko Tiimiakatemian systeemissä on vikaa. Se on kuin pudotus syvään päähän; kilpailu on äärimmäisen kovaa, ja pienet yritykset tarjoavat
samoja palveluja suurille yrityksille. Miksi kukaan luottaisi oikeita vastuutehtäviä vuoden tai pari liiketaloutta opiskelleelle nuorelle, joka on osa juuri
perustettua tiimiyritystä ilman selkeää toimialaa. Halu tehdä ja yrittää on kaikilla suuri, mutta se romuttuu hiljalleen jokaisen ei niin merkityksellisen asiakas-
suhteen päätyttyä. Aina kuin tavoitellaan ylemmäs, pudotetaan takaisin maanpinnalle.
Onko kyse kuitenkin vain siitä, että meillä ei vielä ole ollut tarvittavaa taitoa luoda hyvää asiakassuhdetta. Olemmeko ehkä lähestyneet asiakasta väärältä kantilta tai
myyneet itsemme likoon liian helposti. Kirjassa kuitenkin vastataan, että asian ydin on siinä, että luottamus on ansaittava ja on oltava myös saadun luottamuksen arvoinen.
On tehtävä jotain, mikä antaa toiselle osapuolelle riittävästi näyttöä ja perustelun päättää luottaa tekijään. Ehkä tämä nyt ei ole suora vastaus ongelmaani minkälaisena sen
itse koen, mutta näiden saatujen keikkojen hoitaminen onnistuneesti ja sitoutuneesti herättää asiakkaassa luottamusta. Ehkä asiakkaalla ei heti ole tarjota
ongelman ratkettua uutta haastavempaa tehtävää, mutta sellaisen vastaan tullessa häneen on kuitenkin onnistuttu jättämään muistikuva siitä, kuka aikaisemmin hoiti hommansa luotettavasti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!