Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Luottamuksen arvoinen

Kirjoitettu 26.01.14
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 3
Kirja: Luottamuksen arvoinen
Kirjan kirjoittaja: David H. Maister, Charles H. Green, Robert M. Galford
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luottamuksen arvoinen
Nykyisessä kiihkeätempoisessa ja verkostoituneessa maailmassa ammattilaisilta vaaditaan jatkuvaa tietämyksen ja liiketoimintaosaamisen ylläpitämistä sekä parantamista. Oman alan hallinta ei kuitenkaan vielä riitä vaan avain menestykseen on asiakkaiden luottamuksessa.
Miten saadaan syntymään lisämyyntiä?Miten saadaan asiakas ajattelemaan vähemmän pelkkää hintaa?Miten varmistetaan, että asiakas pelaa reilua peliä?Miten varmistetaan, että asiakas ostaa jatkossakin sinulta?
Vastaus näihin sekä muihin samankaltaisiin on sama: on ansaittava asiakkaan luottamus.  Asiakkaan luottamus on siis selvästi erittäin merkittävä asia bisnesmaailmassa, mutta kuinka se sitten ansaitaan? Keinoja ja tapoja on monia, mutta peruslähtökohtana on että luottamusta on mahdollista tietoisesti ohjata, johtaa ja kehittää ilman että suhde muuttuisi jotenkin mekaaniseksi.
Otin kirjan lukuun selvittääkseni, kuinka saan Lunadellan asiakkaat pysyviksi, uskollisiksi ja tyytyväiseksi palvelujamme kohtaan? Millä muilla keinoilla, kun hinnalla Lunadella kilpailee ja miten voimme tuottaa asiakkaille lisäarvoa?
Meidän tapauksessa on selvää, että kyseisen alan tietämyksessäkin on vielä paljon selvitettävää. On tärkeää pysyä ajanhermoilla sekä päivittää osaamistaan jatkuvasti. Meille tämä tarkoittaa käytännössä uusien trendien aktiivista seurantaa ja osaamisen sekä tekniikan hiomista. Tarkoituksena on käydä erilaisissa alan tapahtumissa sekä myöhemmin käydä syventäviä kursseja esimerkiksi koristelujen suhteen.
Iso osa ammattimaisesta kuvasta koostuu hyvästä tietämyksestä ja osaamisesta omaa alaa kohtaan, mutta paljon vaikuttaa myös tekijän ulosanti. On tärkeää ajatella oikeasti asiakkaan parasta. Kun asiakasta kuuntelee ja sen tarpeet otetaan parhaalla mahdollisella tavalla huomioon (vaikka se ei olisikaan itselle mieluisinta) kiitos ja hyödyt siitä tulevat kyllä myöhemmin vastaan. Ammattilaiselta on löydyttävä hyvä minäkuva ja itseluottamus, jotta oma ego voidaan sivuttaa.
Työtä tehdessä olen huomannut, että itse kynsien teolla on aika pieni merkitys asiakkaan lopulliseen tyytyväisyyteen. Toki kynsien on oltava laadukkaat ja hyvännäköiset, mutta laadukkaita kynsiä saa kyllä monesta paikasta toisin kun laadukasta palvelua. Tähän mennessä olemme saaneet paljon kehuja käsien loppuviimeistelystä. Johon kuuluu käsien rasvaus, kynsinauhojen öljyäminen sekä pieni hieronta. Asiakkaat ovat myös antaneet positiivista palautetta hyvästä kuuntelusta sekä mieltymyksien tarkistuksesta. Myös pienet ja yksinkertaiset muutostyöt viihtyvyydessä sekä käytännöissä ovat saaneet hyvän vastaanoton. Asiakkaat tulevat kuitenkin loppupeleissä rentoutumaan ja ottamaan omaa aikaa itselleen. Ja mikäli näin ei ole, kuuluu ammattilaisen huomata se ja toimia sen vaatimalla tavalla.
Luottamus kasvaa vähitellen ja se perustuu järkeen sekä tunteeseen. Tämän takia on tärkeää pyrkiä miellyttämään asiakkaan tarpeita monessa eri suhteessa jatkuvasti. Luottamuksen ansainta prosessi on erilainen aina asiakkaasta riippuen. Siksi on tärkeää tunnistaa erilaiset tyypit ja toimia niiden vaatimalla tavalla. Kuitenkin jokaisessa suhteessa kulkee samat luottamuksen kehittymisen vaiheet, sisältö vain vaihtelee. Yhteyden syntyminen -> Kuuntelu -> Määrittely -> Visiointi -> Sitoutuminen
Lunadella pyrkii siis olemaan luottamuksen arvoinen kynsistudio niin osaamisellaan kuin ehdottoman hyvällä palvelullaankin. Se pyrkii kehittämään Ja päivittämään toimintaansa jatkuvasti aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Lunadellan merkittävä kilpailuetu hinnan lisäksi on luottamuksen arvoinen henkilökunta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!