Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Luovuus vs Koulutus

Kirjoitettu 13.09.15
Esseen kirjoittaja: Oskari Rouhiainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Banappelsiini
Kirjan kirjoittaja: Jussi T. Koski
Kategoriat: 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Banappelsiini – Ideavitamiineja luovuuden kehittämiseen

Jussi T. Koski

 

Luovuuden parantamisen työkaluja

Muistan kun ensimmäisen tanssitunnin opiskellessani Liikunnanohjaajaksi Vierumäellä. Tanssiopettajamme halusi laskea meidän jännitystämme ja purkaa ujouttamme käskemällä meidät liikehtimään tanssiluokassa mitä oudoimpien ohjeiden mukaisesti. Ensin olimme mustekaloja, sitten kaloja kuivalla maalla jne. Voit varmaan kuvitella miltä kaksimetrinen yli 115-kiloinen järkäle näyttää kun se sätkii lattialla yrittäen näyttää kuivalle jääneeltä kalalta. Luovuus tuli harjoitukseen mukaan kun olimme jo hieman rentoutuneet outojen liikkeittemme ja naurunremakoiden avulla. Opettaja ohjeisti meitä olemaan luovia ja liikehtimään vapaasti. Mitä hasukemmilta näyttäisimme sitä parempi. Se olisi todellakin pitänyt saada videolle.

Luovuus on mielestäni omien ajatusten rajojen etsimistä ja toimintamallien ulkopuolelle venymistä sekä uuden keksimistä. Yrittäjyydessä luovuus on hankalaa siksi että olemme omien ennakko-oletuksiemme ja toimintamalliemme orjia. Kun olemme oppineet tekemään asioita tietyillä tavoilla, on niitä todella vaikea alkaa kyseenalaistamaan. Luovuus on siis ajattelun laajentamista mukavuusalueemme ulkopuolelle. Kuulostaa oudolta koska useinhan on juuri niin että kun ollessamme luovassa tilassa, keskitymme siihen sataprosenttisesti ja nautimme sen aiheuttamasta flow-tilasta. Banappelsiini tekee luovuuden tavoittelemisesta hauskaa.

Koulutus ja luovuus

Kirjan aihe sai minut ajattelemaan vallitsevaa koulutusmalliamme. Peruskoulussa ja lukiossa puhutaan kyllä luovuudesta mutta olen sitä mieltä että olisimme hyvin paljon luovempia ihmisiä jos emme koskaan kävisi tasapäistävää koulutusta. Koulutuksemme ikään kuin tähtää siihen että olisimme täysin samanlaisia. Täydellisyyshän olisi opintosuunnitelmamme mukaisesti sellaista että vastaisimme jokaisessa ainekokeessa täysin samanlaiset, kirjojemme ja opettajiemme ohjeiden mukaiset vastaukset ja kaikki saisivat vain täysiää kymppejä. Ajattelen niin että nykyinen perusopetuksemme opintosuunnitelma tappaa lapsuuden luovuutemme. Tiedämme jokainen miten luovia lapset saattavat olla. Onhan nettikin täynnä kuvia lasten erilaisista huisin hauskoista vastauksista koekysymyksiin.

 

brilliant-kids-test-answers-7brilliant-kids-test-answers-21

lähde: http://justsomething.co

 

Valitettavasti näistä hauskoista vastauksista lapset eivät saa pisteitä vaikka olivatkin toimineet tilanteessa erittäin luovasti.

Joten, Banappelsiini on kirja aitoon haasteeseen eli siihen miten luovuutta voidaan harjoittaa meillä itsellämme, kaavoihin kangistuneilla aikuisilla.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!