Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lupa Toimia Eri Tavalla

Kirjoitettu 29.05.17
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Lupa toimia eri tavalla
Kirjan kirjoittaja: Anssi Tuulenmäki
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Anssi Tuulenmäki ”Lupa toimia eri tavalla” on taitavasti kasattu kombinaatio unelmoinnin ja suuruudenhulluuden, mutta toisaalta nopean käytäntöön viemisen tärkeydestä.

Unelmointi on valtava voimavara, jota tulee vaalia niin yrityskulttuurissa kuin arkielämässäkin. Se synnyttää päämääriä ja luo tavoitteita. Ilman Päämääriä ja tavoitteita taas kukaan ei pysty elämässään ja työssään kehittymään, eikä keksimään uusia innovaatioita elämän ja työn helpottamiseksi.

Toisaalta, unelmointiin ja läheltä liippaavaan synonyymiin, suunnitteluun on riski jäädä liiaksikin kiinni. Jos asioita pyörittelee vain oman päänsä sisällä pilvilinnoissa ja suunnittelupaperilla, voi käytäntöön vieminen jäädä ajatuksissa vain taka-alalle.

Tuulenmäki esittelee asiaansa todella osuvilla esimerkeillä, joista terävimpinä haluan nostaa Ikean sekä Vossin. Ikean pääajatus yrityksen alkuaikoina oli myydä huonekaluja postimyynnillä. Perustaja laajensi ideaa ensin näyttelytilaan, jossa asiakas pääsee tutkimaan tuotteita. Tämän jälkeen Ikea perusti itsepalveluvaraston. Koska asiakas on Ikealla keskiössä, perustivat Ikealaiset huonekalubisneksen ympärille ravintolatoimintaa – onhan tyytyväinen ja ravittu asiakas valmiimpi ostamaan kuin nälkäinen ja kiukkuinen.

Voss taas loi tavallisesta vedestä luksusvettä julkkiksille vain vahvalla brändäämisellä ja tuotesijoittelulla. Lopulta veden hienoudet laajenivat kymmenen euroa maksava pullo kerrallaan tavan tallaajienkin huulille. Voss siis käytti hyödykseen ajattelumallia, jossa tavallisesta tuotteesta tehdään erilainen ja erityinen.

Mistä ajatteluprosessi yllä oleviin siis saa alkunsa? On lähdettävä ajattelemaan, tiimiyrittäjälle niin tuttuun paikkaan, eli laatikon ulkopuolelle. Mikä saa juurtuneen asiakaskokemuksen uusille urille? Miten asiakkaalle saa lisäarvoa niin, että tavallisesta tuotteesta tulee haluttavampi kuin kilpailijoiden tuotteesta? Kun ajatusmylly on valmis, tulee idea siirtää suoraan sen enempää miettimättä kentälle, jossa sitä voidaan testata. Testaus vaatii helposti mitattavia ja yksinkertaisia mittareita, eikä se saa vaatia suhteessa liikaa aikaa suunnitteluun nähden. Kun tulokset testistä on saatu, tulee tuotetta tai palvelua kehittää entisestään ja tuoda se asiakasrajapintaan mahdollisimman nopeasti. Epäonnistuminen on siemen onnistumiseen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!