Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lupa toimia eri tavalla

Kirjoitettu 30.08.20
Esseen kirjoittaja: Lauri Suhonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lupa toimia eri tavalla
Kirjan kirjoittaja: Anssi tuulenmäki
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Koronasyksyn kunniaksi päätin selailla läpi Anssi tuulenmäen kirjoittaman Lupa toimia eri tavalla – eepoksen. Kyseistä kirjaa oli myös hehkutettu akatemian ”reissuvihossa”, eli odotukset olivat korkealla, kun avasin kirjan ensimmäistä kertaa.

Kirja kertoo yritysten innovaatiostrategioista ja siitä kuinka menestystä tulee todennäköisimmin niille, jotka pystyvät erottumaan muista samankaltaisista yrityksistä tai jopa pystyvät luomaan alalle täyden uudenlaisen normin. Tällaisesta erottumisesta on hyvä esimerkki Netflix, josta on muodostunut synonyymi netin sarjojen ja elokuvien suoratoistopalvelulle, jota muut ovat sen menestymisen huomatessaan lähteneet jäljittelemään. Moni menestystarina päättyy siihen, että ei uskalleta tehdä asioita tarpeeksi eri tavalla ja täten erottua ja herättää asiakkaissa tunteita. Kirjassa mainitaankin, että varsinkin suomessa on hyvin usein yrityksissä tietynlainen ”varman päälle” -strategia, eikä kovin helposti kokeilla mitään uusia juttuja ja ottaa edes pienen pieniä riskejä.

Kirjan mukaan strategia yrityksessä kuvaa kolme pääpiirrettä: 1. Yritys pyrkii erottumaan tekemällä eri asoita, kuin muut. 2. Tekee Samoja asioita kuin muut, mutta eri tavalla ja 3. Tekee asioita siten, että asiakkaat osaavat niitä arvostaa.

Kirjassa puhutaan, että osana strategiaa pitäisi osata ajatella mahdollisimman isosti menestyäkseen. Pitää myös muistaa, että kaikkia ei pysty miellyttämään. Monesti menestyminen voi jäädä kiinni siitä, ettei erotuta joukosta, oli se sitten joidenkin mielestä hyvä tai huono asia. Ei osata herättää minkäänlaisia tunteita, vaan pyritään miellyttämään mahdollisimman monia. Tämä aiheuttaa sen, että yritys ei osaa erikoistua mihinkään ja kansainvälinen kasvu on hankalempaa. Kirjassa mainittiikin Ruotsalaisen IKEAn kansainvälistyminen maailmanlaajuiseksi brändiksi. Yritysten pitäisi kansainvälistyäkseen pyrkiä olemaan parhaita jossain asiassa, sillä muuten kilpailuedun saaminen on lähes mahdotonta.

Kirjassa mainitaan, että täysin uusia toimitamalleja ei pysty suunnittelemaan, vaan ne löytyvät kokeilemalla. Eli rohkeita kokeiluita vaan, niin kuin akatemiallakin huudellaan 😊

Kirjassa neuvotaan kuinka toimia eri tavalla kuin kilpailijasi ja erottua? Asiakkaat ja heidän tarpeensa tulee tuntea hyvin. Pitää keskittyä nimenomaan siihen asiaan mitä yksittäinen asiakas tarvitsee ja unohtaa kaikki muu turhuus. Tämä kiteytettiin vielä kolmeen kysymykseen. 1 Kenelle arvoa ollaan luomassa?, 2. Mitä arvoa ollaan luomassa ja 3. Miten arvoa ollaan luomassa? Mielenkiintoisia kyssäreitä kyllä.

Varmasti kirjasta on paljon hyötyä ajattelutapoihini tulevissa projekteissa. Potentian kanssa voisi näitä ajatuksia myös hyödyntää ja pyrkiä erottumaan projekteissamme vielä enemmän.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!