Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lupa toimia eri tavalla

Kirjoitettu 11.09.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Lupa toimia eri tavalla
Kirjan kirjoittaja: Anssi Tuulenmäki
Kategoriat: 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi

Lupa toimia eri tavalla, 4.9 out of 5 based on 8 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/5 (8 votes cast)

Antakaa minun tehdä asiat täysin selväksi. En tiedä paljoakaan, mutta onhan sanottu, että tieto lisää tuskaa. Yritän kehua teitä paremmin kuin muut, mutta aion tehdä asiat kuitenkin omalla tavallani. Ennen olin aivan liian keskittynyt erottumiseen enkä aikonut kilpailla, sillä ajattelin sen olevan samojen asioiden tekemistä paremmin. Mitä minun pitäisi sitten tehdä?

Anssi Tuulenmäki pistää ajattelemaan asioita kirjassaan Lupa toimia eri tavalla. Uuden luomiseen ja toiminnan kehittämiseen keskittyminen on osa tavoitteellista liiketoimintaa, mutta siitä huolimatta vaikuttaa siltä, että suomalaisessa yrityskulttuurissa on keskitytty tekemään samoja asioita samalla tavalla. Pelataan siis varman päälle.

Myönnettäköön, että toki Suomessa on noussut viimeisen vuosikymmenen aikana esille myös innovatiivisia menestystarinoita osalta kuten Rovio ja Supercell sekä toki myös jo lähes vuosisadan hissejä valmistanut Kone, mutta mikäli 99,9% suomalaisista yrityksistä jää näiden ulkopuolelle, emme voi hirveästi kehua innovatiivisuuttamme ja toimintamme kehittymistä.

Lähdetään siis liikkeelle perusasioista, kuinka voimme lähteä toteuttamaan muutosta. Millä keinoilla muodostamme yritystrategian, joka keskittyy uuden luomiseen ja ”think outside the box”-ajatusmalliin?

”Strategia = Tee eri asioita kuin muut tai samoja asioita eri tavalla.” – Anssi Tuulenmäki

Anssi Tuulenmäki kiteyttää teoksensa näihin sanoihin. Enempää ei juurikaan tarvita, kun puhutaan yritystrategiasta jonka tarkoituksena on luoda uutta. Kuten alussa totesin, ajattelin myös itse aiemmin samojen asioiden tekemistä eri tavalla kilpailuksi – ja minulla olikin kova tarve kokeilla tehdä aivan erilaisia asioita eri tavalla kuin muut. Tämän seurauksena ajautuu kehittämään ja miettimään päänsä puhki uusia ideoita, jotta vain erottuisi muista ja keksisi jotain täysin omaa.

”Jos toistuvasti et tunne aamulla innostusta, olet strategisesti sairas.” – Anssi Tuulenmäki

Kunnes päätin lopettaa pakotetun erilaisuuden ja aloin keskittymään yksinkertaisesti asioihin, jotka minua kiinnostavat ja jotka inspiroivat minua. Lakkasin yrittämästä olla niin erilainen ja luotin siihen, että tekemällä vain itseäni innostavia asioita pääsen ainakin johonkin suuntaan. Ja pääsinkin. Etenin projekteissani huomattavasti paremmin ja keskityin ennemminkin toiminnan kehittämiseen kuin pakotettuun erilaisuuteen.

 

Organisaatioänäriä

Olemme siis saaneet esille kaksi ääripäätä. Toisen ääripään yritykset ovat varman päälle pelaajia, jotka eivät keskity uuden luomiseen. Toisessa päässä kaukaloa pelaavat taas toimijat, jotka keskittyvät niin kovasti olemaan erilaisia, että itse toiminta heikkenee ja olennaiset asiat jäävät huomioimatta.

Nämä eivät ole tosin suoranaisesti vastakkain pelaavia joukkueita, vaan pikemminkin omaan maaliin kiekkoa pikkuhiljaa ujuttavia farmitiimejä. Asiat saattavat mennä ”ihan ookoo”, mutta ammattilaistasolle yltämisestä ei voida vielä puhuakaan.

 

Älä rajoita omaa toimintaasi

”Yläraja on yleensä meidän päässämme, siinä hiusten alapuolella.” – Anssi Tuulenmäki

Hyvin monissa tapauksissa siis omaan maaliin pelaaminen johtuu omista ajatusmalleistamme, rajoitteistamme ja varsinkin siitä, ettemme uskalla toimia eri tavalla. Voimme kuitenkin muuttaa onneksi tapojamme ja pystymme luomaan uutta arvoa toiminnallemme muutamien eri keinojen avulla:

Mieti, miten asiakastasi mitataan
Mitä jos ajattelisit olemassa olevia asiakkaitasi eri tavalla? Yleensä yritykset suunnittelevat toimintaansa ja tuottavat arvoa asiakkailleen sen mukaan, miten heitä itseään mitataan. Mitä jos kääntäisitkin tilanteen toisinpäin, että asiakas olisi arvon tuottamisen keskipisteenä?

Haasta vakiintunut käsitys asiakkaista
Jokaisella tuotteella tai palvelulla on varmasti jonkinlainen ”tyyppiasiakas” eli vakiintunut käsitys siitä, ketkä esimerkiksi ihmisryhmien, kiinnostuksen kohteiden tai ajatusmallien ovat potentiaalisia asiakkaita. Uusille strategisille innovaatioille mielenkiintoinen tilanne on se, kun aletaan ajattelemaan nykyisiä toimialan asiakkaita uudestaan.

Tarjoa parempaa kuin toimialalla on koskaan tarjottu
Helpommin sanottu kuin tehty? Kukapa haluaisi tietenkään tarjota huonompaa kuin muut. Mutta mikäli kehität tuotteen tai palvelun, joka on parempaa kuin muilla, pystyt tavoittamaan uusia asiakkaita ja todennäköisesti myös pyytämään korkeampaa hintaa. Esimerkiksi DiGorno synnytti pakastepizzan, jonka laatu oli lähellä ravintolapizzaa – ja näin ollen sai monet sellaisetkin asiakkaikseen, jotka eivät aiemmin ajatelleet ostavansa pakastepizzaa.

Tarjoa sitä, mitä sinulla on yllin kyllin
Kaikella toiminnalla, varsinkin yritystoiminnalla, on varmasti jokin tarkoitus. Toiminnan sivutuotteena kertyy paljon paitsi osaamista, myös muuta arvokasta: asiakkaita, toimitiloja ja sijainteja tai kuljetuskapasiteettia. Mieti siis oman toimialasi ulkopuolelta, mitä voisit tarjota toiselle toimialalle? Esimerkiksi JCDecaux löysi toiselta toimialalta sitä, mistä heidän omalla toimialallaan oli pulaa – toisin sanoen hyviä mainospaikkoja.
Tässä on vain muutama esimerkki uudelleen ajatteluun ja toiminnan kehittämiseen. Mahdollisuudethan ovat rajattomat, kun haluamme lähteä luomaan uutta. Mitä jos aloittaisit siis jo tänään ja lupaat toimia eri tavalla?
PS. Tässä myös toiminnan kehittämiseen, uuden luomiseen ja ”original thinkers”-ajatusmallin omaaviin ihmisiin liittyvä TED Talk.

Adam Grant: Omaperäisten ajattelijoiden yllättävät tavat

 

Tomi Rytkönen

Brand Manager

tomi@osuuskuntawire.fi
044 355 4847

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!