Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lyö rumpua

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Katleena Kortesuon toimittama Lyö rumpua on mielenkiintoinen viestinnän teos. Kirjaan on kasattu ajatuksia 15 eri bloggaajalta, ja kirjan tyyli muistuttaa enemmänkin staattista someseinää. Aiheet liikkuvat viestinnän eri muotojen ympärillä, ja niitä käsitellään sulavasti, oli kirjoittajana sitten Jari Sarasvuo tai Peter Vesterbacka.

 

Miten menestyvä tuote luodaan?

Paljolti kirjan sanoma keskittyy siihen, miten esimerkiksi suomalaisia tuotteita onnistutaan myymään, ja miten tarinaa niiden ympärillä saa rakennettua taitavammin. Usein ongelmana Suomessa on tunnetusti se, että killeritason tuotteita luodaan jatkuvasti, mutta myynti ontuu. Prototyyppejä ja valmiita malleja saatetaan hioa kuukausia tai vuosia, ilman yhtäkään asiakasta.

Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi asiakkaan kanssa kehittäminen unohtuu helposti ja mahdollisia markkinoita arvaillaan samalla rukoillen, että tämä osuu ajan hermoon. Tuotesuunnittelukin on muuttumassa. Siinä missä ennen suunniteltiin asiakkaita varten (perinteisin malli), nykyisin pyritään yhteiskehitykseen asiakkaiden kanssa. Vielä kehittyneempi malli tästä on se, että asiakas itse on osana muotoiluprosessia, ja yhteistyö toimii suunnittelun alusta loppuun. Tällöin lopputulos on suurella todennäköisyydellä lähempänä sitä, mitä asiakasryhmä oikeasti kaipaa. Se vastaa niihin tarpeisiin, mitä asiakkailla oikeasti on, ja arvailuja ei tarvitse juuri tehdä.

”Design for people, design with people, design by people”

 

Tarinallistaminen on taito, millä hyvästä tuotteesta saadaan parhaimmillaan mahtava. Tarinoiden voima on tunnettu toki jo esihistoriasta asti, mutta tuotteistamisessa sitä hyödynnetään liian vähän. Hyvä tarina on osa toimivaa designia, joka luo lisäarvoa. Ei ole ihme, että esimerkiksi muusikoiden tai filmitähtien omaisuus on moninkertaisesti arvokkaampaa, kuin tavallisen tallaajan. Silloin tuotteella on tarina. Joskus paremmin myyvä tarina on kertomus antisankarista, koska siihen on helpompi samaistua. Voi siis olla, että oman erinomaisuuden hokemisen sijaan kannattaa joskus näyttää, että osaajakin on vain ihminen ja tekee virheitä. Totta kai viestinä on myös se, että tehdyistä mokista on opittu.

 

Erottumisesta

Asioita on yritysmaailmassa erottuakseen hyvä tehdä usein eri tavalla, kuin valtavirta. Hyvänä esimerkkinä kirja nostaa ohjeen, jossa työpaikan henkilöstö istutetaan alas tietyin väliajoin keksimään uusia ideoita, kehittämään nykyistä toimintaa ja sitä, miten asiat voisi tehdä eri tavalla. Hyvänä puolena tässä on se, että henkilöstö saa vaikuttaa omaan toimintaansa ja saa myös enemmän vastuuta. Tämä pitää työskentelyn mielekkäänä.

Muista erottumisen puolesta puhuu myös esimerkiksi kirjassa esiintyvä Peter Vesterbacka, joka on luotsannut Rovion pikkufirmasta suuren luokan tekijäksi. Vesterbackan tyyliin kuuluu esimerkiksi puhua isosti omista tekemisistään, mikä on monen suomalaisen korvaan erikoista. Puheista huokuu myös aito intohimo työtä kohtaan, mikä johtaa aina parempaan lopputulokseen. Intohimo on lähes aina vaatimus laadulle.

 

Viestintäkin on designia

Kirja avaa hyviä esimerkkejä sekä sisäisestä, että ulkoisesta viestinnästä. Usein viestintä on usein juuri niitä kulmakiviä, johon yrityksen toiminta kaatuu tavalla tai toisella. Tarkkaan mietitty viestintä on kuin loppuun hiottu design-tuote, eikä sellainen koskaan tapahdu vahingossa. Tämän takia viestintä on puoli, johon valtaosan yrityksistä tulisi keskittyä paremmin.

Markkinointiviestintä on tunnetusti haastava laji. Korkealentoinen tavoite olisi se, että yrityksen ei tarvitsisi niin aggressiivisesti puhutella asiakkaitaan, vaan että asiakkaat puhuttelisivat toisiaan. Tällaisia tapauksia on aina ne, kun puhutaan jostain todellisen fanikannan saavuttaneesta tuotteesta tai palvelusta, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Applen laitteet. Markkinointi on alana ehkä sellainen, joka ei tarpeeksi usein tarjoa mielipiteitä herättäviä ajatuksia tai todellisia wow-efektejä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!