Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

M2

Kirjoitettu 13.02.17
Esseen kirjoittaja: Samuli Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: M2 - Maineen uusi aalto
Kirjan kirjoittaja: Pekka Aula, Jouni Heinonen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mielestäni maine on kuva, jonka kokemus luo. Kokemus voi olla omakohtainen tai jonkun muun kokema, mutta se määrittää sen minkälaisena jonkun yrityksen tai henkilön maine kantautuu minun korviini.

 

Huomasin kirjaa lukiessani, että minulle maine merkitsee ihan päivittäisissä valinnoissakin todella paljon. Haenko kahvini automaatista, josta kuulemma saa vajaan kupillisen välttävää kahvia, vai kävelenkö viereiseen ruokalaan, josta saan tuplasti isomman kahvin vähän kalliimmalla, mutta se myös maistuu paremmalta? En ole todellakaan nirso kahvinjuojana, mutta ruokalan kahvilla on parempi maine ja sen vuoksi itsekin sijoitan kahvirahani useimmiten sinne.

 

Sanotaan, että kauneus on katsojan silmissä, ja niin on mielestäni myös maine. Mielikuvan jonkun maineesta voi luoda kaverilta kuulemastaan jutusta, mutta se joko vahvistuu tai muuttuu vasta sitten, kun sen omakohtaisesti kohtaa.

 

Yleisesti maineeseen liittyen tänä päivänä henkilöbrändäys on työelämässä kasvava trendi. Tai on se aina ollut olemassa, mutta nykyään siihen panostetaan enemmän ja enemmän, ja se on omaksunut termin henkilöbrändäys. Kyse on siis itsesi mainostamisesta ja myymisestä, eli ansioluettelon aktiivisesta päivittämisestä ja sosiaalisessa mediassa näkyvillä olemista suosiollisella tavalla. Nämä asiat kertovat jo paljon henkilön maineesta. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka kuinka hienoja titteleitä ja asioita on CV tai LinkedIn profiili täynnä, niin ne eivät kerro pätkääkään minkälainen ihminen on kyseessä. Tittelit kertovat ehkä työmoraalista, asenteista ja tavoitteista, mutta todellisen luonteen näkee vasta kasvokkain kohdatessa. Maine voi siis saada aikaan ennakkoluuloja, jonka takia olisi hyvä oikeasti unohtaa maine ennen kuin ihmisen tai yrityksen oikeasti kohtaa, jotta voi muodostaa oman rehellisen mielipiteen ko. Henkilöstä tai yrityksestä.

 

Yrityksissä kenties suurin vastuu maineen rakentamisessa on asiakaspalvelijoilla, eli niillä henkilöillä, jotka päivittäin ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa. Ruokakaupassa ne ovat kassamyyjät, Puhelin operaattoreilla puhelinmyyjät, feissarit ja aspan tyypit, ja huoltoyhtiössä se huoltomies, joka työt hoitaa. Maineen muodostaa siis se henkilö, kenestä asiakkaalle jää muistikuva. Paljon asiakaspalvelutyötä tehneenä tiedän, että asiakaspalvelijan rooli voi olla myös todella raskasta, koska siinä roolissa saa harmillisen usein myös suoran (negatiivisen) palautteen asiakkailta, ja usein vieläpä sellaisista asioista mihin itse ei voi vaikuttaa. Toki voi saada myös hyvääkin palautetta, mutta sen antaminen on meille suomalaisille melko vaikeaa. Hyvä asiakaspalvelija on kuitenkin jokaiselle yritykselle kultakimpale, josta ei kannata päästää irti.

 

Mainetta voi rakentaa tietysti myös itse, eikä se aina muodostu pelkästään jonkun kokemuksesta. Esimerkiksi yritykset rakentavat mainetta jo omalla toiminnallaan ja arvoillaan. Maineen rakentaminen vaatii neljän peruspilarin toimintaa, ja ne ovat kestävä liiketoiminta, julkinen elämä, laajennettu kulttuuri ja yrityksen tarkoitus.

 

Kestävä liiketoiminta tarkoittaa, että yrityksen toiminta ja tuotteet/palvelut ovat nousukiidossa. Se on tuottoisaa ja parempaa bisnestä niin taloudellisesti kuin eettisestikin. Yrityksen tarkoituksella on tarkoitus haastaa sitä ajatusta, että onko yrityksellä muuta tarkoitusta kuin mahdollisimman ison palkan tuominen omistajilleen. Julkinen elämä tarkoittaa paitsi julkisuutta eri medioissa ja asiantuntijoiden keskuudessa, niin myös sitä, että elämä yrityksen sisällä on julkista. Yrityksen toiminnan tulee kestää päivänvaloa, eikä sitä ole tarvetta salailla. Laajennettu kulttuuri käsittää yrityksen kulttuurin viemistä sen omien seinien sisältä myös ulospäin. Yritys määritellään usein sen sidosryhmien ja verkoston perusteella, ja ovat tärkeä osa yrityksen toimintaa.

 

Tarkastelin lukiessani Rage Cuben toimintaa näiden neljän peruspilarin kannalta, sillä ihan uutena bisneksenä olemme vielä auttamatta maineen rakentamisvaiheessa. Toki melko kiitettävän mediahuomion ansiosta olemme saaneet jo aika paljonkin mainetta Suomessa.

 

Meidän palvelun voi sanoa olevan nousukiidossa juurikin mediahuomion ansiosta, mutta tuotteita eli pelejä pitäisi alkaa mennä tällä hetkellä enemmän kaupaksi. Mediahuomiosta päätellen kuitenkin palvelu kiinnostaa, ja sitä on toivottu Suomeen jo jonkin aikaa. Kestävä liiketoiminta –kohta täyttyy siis osittain, mutta se tärkein (kassavirta) puuttuu vielä.

 

Yrityksen tarkoitus on aina tuoda rahaa, sitä ei käy kiistäminen. Emme mekään olisi vuokranneet Jyväskylän keskustasta liiketiloja ja investoineet 12 tonnia rahaa puitteiden kasaamiseen, jos emme haluaisi tehdä palvelulla rahaa. Rahan tekeminen ei kuitenkaan ole ollut ainoa motivaattori meidän projektissa. Jokaiselle meistä oli yksi tärkein asia se, että tuomme Suomeen ensimmäisenä tämänkaltaisen palvelun ja opimme uuden liiketoiminnan rakentamisen nollasta sataan, ja voimme sanoa tehneemme Tiimiakatemian aikana oikeasti jotain sellaista, mitä ei varmasti muuten olisi tullut kokeiltua. Rehellisesti sanottuna Rage Cubella on siis muukin tarkoitus, kun vain rahan tekeminen.

 

Hyvin nuoresta iästään huolimatta Rage Cube on tosiaan saanut kiitettävästi mediahuomiota, ja on sen myötä eräänlainen julkkis. Tämä on meille erittäin tervetullut asia markkinoinnin kannalta, vaikka antamamme viesti on ehkä matkalla saattanut vähän muuttua joissakin tapauksissa. Rage Cuben elämä on siis ainakin tällä hetkellä hyvin julkista. Haasteena julkisuudessa on kuitenkin ollut se, että palvelun raju luonne huolestuttaa joitakin. Emme kuitenkaan ole halunneet tätä mitenkään peitellä, ja meidän vahva mielipide on se, että tarjoamme nimenomaan hauskan ja vapauttavan elämyksen, emmekä ole mikään terapia. Korostamme toiminnassamme myös sitä, että toimimme ekologisesti, sillä rikottava tavara on sellaista mikä olisi menossa jo roskiin, ja kierrätämme sen vastuullisesti vielä meiltä eteenpäin.

 

Tärkeimmät sidosryhmät Rage Cubelle on tällä hetkellä kierrätyskeskukset ja laitokset, joista saamme hakea tavaraa, joka on jo muutoin menossa kaatopaikalle. Olemme löytäneet näiden sidosryhmien kanssa varsin hyvän symbioosin, sillä he haluavat tavarasta eroon, ja me teemme palveluksen hakemalla ne pois ilmaiseksi. Tällainen win-win tilanne hyödyttää molempia niin eettisesti kuin taloudellisestikin. Yhteistyö kierrätyskeskuksien ja muiden laitosten kanssa tähän tapaan laajentaa kulttuuriamme ulospäin, ja vieläpä ekologisella kärjellä. Nämä sidosryhmät tulevat olemaan toiminnallemme välttämättömiä jatkossakin.

 

Yhteenvetona totean, että maine on joko uhka tai mahdollisuus. Kumpi se on, sen päättää yritys tai henkilö itse. Hyvä maine kuuluu pitkälle, mutta huono maine valitettavasti usein vielä pidemmälle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!