Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Määrätietoinen oman osaamisen tuotteistaminen

Kirjoitettu 17.09.17
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotteistaminen 2 - Tuotteistajan 10 psykologista vipua
Kirjan kirjoittaja: Antti Apunen & Jari Parantainen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.01. Oppiminen, 9.03. Yrittäjyys, 9.06. Markkinointi

Määrätietoinen oman osaamisen tuotteistaminen, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Viimeiset kaksi vuotta olen keskittynyt viemään omaa osaamistani eteenpäin juuri siihen suuntaan, minne olen halunnut. Olen tavallaan tuotteistanut itseäni ja omaa osaamistani Tiimiakatemian aikana ja nyt tekeillä oleva opinnäytetyöni oman osaamisen tuotteistamisesta yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijapalveluksi kokoaa tämän kaiken yhteen kokonaisuuteen.

Ajattelin, että nyt olisi hyvä tässä vaiheessa myös tarkastella, millaisia keinoja ja tapoja olen hyödyntänyt oman osaamisen tuotteistamisessa vuosien aikana ja samalla tuon mukaan näkökulmia Antti Apusen ja Jari Parantaisen Tuotteistaminen 2 –kirjasta.

Opinnäytetyötä tehdessä minulla on samaan aikaan työn alla useita kirjoja, joten miksi en hyödyntäisi tilaisuutta ja reflektoisi samalla myös niitä kirjaesseen muodossa.

 

Johdonmukaisuuden periaate

Kirjassa puhutaan johdonmukaisuuden vaikutuksesta tuotteen tai palvelun uskottavuuteen. Mielestäni tärkein asia omassa toiminnassani viime vuosien aikana on ollut juurikin johdonmukaisuus, tai toisella termillä kutsuttuna määrätietoisuus.

Omaa osaamista kehittäessä määrätietoisuus ja tietynlainen kauaskatseisuus ovat tärkeässä osassa sitä, kuinka uskottavana toiminta näkyy ulospäin. Miksi tehdä hakuammuntaa ja yrittää roikkua kymmenessä aivan eri asiassa yhtä aikaa kiinni, kun voi osoittaa fokustaan yhteen asiaan? Vaikka Tiimiakatemiasta puhutaan kokeilemisen paikkana ja kokeilut ovat tärkeitä, mielestäni tärkeää on myös keskittyä yhteen kokeiluun ja asiaan kerralla. Jopa yksi projekti voi antaa kuvan siitä, onko homma menossa oikeaan suuntaan.

Apusen ja Parantaisen mukaan johdonmukaisuuden laki toimii käytännössä yksinkertaisesti siten, että meillä jokaisella on tarve pitää lupauksensa ja toimia ääneen sanomiensa lupaustensa mukaisesti. Ailahtelevat ja mieltään jatkuvasti muuttavat ihmiset vaikuttavat nopeasti epäloogisilta tai jopa epävakailta. Miksi kukaan haluaisi pitää uskottavana tai varsinkaan ostaa tuotteita tai palveluita sellaiselta, joka toimii niin kuin tuuliviiri ja saattaa muuttaa mieltänsä asioista seuraavana päivänä?


Löydä oikeat sanat.. tai sano edes jotakin

Monesti olen huomannut, että epävarmuus on suurin este oman osaamisensa myynnille. Monista tilanteista olen saanut irti huomattavan paljon enemmän, kun olen osannut sanoa edes jotakin tai tuoda pöytään oman mielipiteeni oikealla hetkellä. Tärkeintä on sanoa edes jotakin, sillä monesti perustelujen löytäminen asioille, olipa ne sitten järkeviä tai ensituntumalla heitettyjä, vaikuttavat uskottavuuteen huomattavasti. Voisi siis puhua tietynlaisesta tilannetajusta, sillä kun osaa käyttäytyä eri tilanteissa ja löytää aina oikean lähestymiskulman asioihin, pääsee seuraavalle tasolle toiminnassa.


Tutummalta on helpompi ostaa

Tämä menee jo ehkä hieman henkilöbrändäyksen puolelle, mutta tuotteistamisessa on tärkeää myös se kuva, minkä antaa itsestään ulospäin. Tai vastavuoroisesti myös sen, minkä jättää antamatta.

Tuotteistaminen –kirjan mukaan yhteisten asioiden löytäminen ja henkilön tietynlainen ”tutuksi tulemisen” tunne ovat valttikortteja siinä, kuinka hyvin saa vakuutettua asiakkaansa.

Mielestäni on ollut tärkeää, että olen lähtenyt luomaan verkostojani rohkeasti ja ollut esillä tietyllä foorumilla. Tällä hetkellä yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kentässä alan olla jo tuttu näky varsinkin Jyväskylässä, mutta pikkuhiljaa myös koko Suomessa.

Onkin tärkeää luoda tietynlainen yhteys tutuksi tulemisesta niihin ihmisiin, joita pyrkii tavoittelemaan. Minun kohdallani eri tapahtumat, keskustelut, järjestöt ja sisällöntuotanto ovat olleet keino tuoda osaamistani näkyväksi. Kun olen jo tietyllä tapaa näkyvillä omalla alallani, on sitä helpompi lähteä myös valloittamaan. Asiakkaankin on helpompi ostaa, kun hänellä on jo jonkinlainen kosketus joko sinuun, yritykseesi tai myymääsi asiaan.

 

Tarinan taika vaiko tarinan takia?

Tarinat ja niiden esille tuominen on ollut viimeisen vuoden aikana tärkeimmässä osassa tuotteistamistani. Tarinoilla herätettään mielenkiinto. Olipa kyseessä sitten somepostaus, blogikirjoitus tai livenä esitetty puhe, olen pyrkinyt tarinallistamaan esittämääni sisältöä.

Apusen ja Parantaisen mukaan tarinan elementit vaikuttavat myös ihmisten päättelykykyyn, millainen lopputulos asialle tulee. Tarinan kuultua päätöksen tekeminen perustuu siihen, millaisia elementtejä tarina on tarjonnut. Sama asiahan toistuu myös nykyään somessa eri firmojen palautepostauksissa: mikäli asiakas laittaa ylipitkän vuodatuksen saamastaan huonosta palvelusta, herättää se myös muissa asiakkaissa negatiivisia tunteita. Puolestaan positiivinen ylistys saamastaan hyvästä palvelusta (joita kirjoitetaan harmillisen vähän) kertoo asiakkaille luottamuksesta yrityksestä kohtaan.

Asiakkaan kertoma tarina yrityksestä painaa enemmän vaakakupissa kuin mikään muu markkinoinnin keino.

Paras tarina on kuitenkin sellainen, joka kertoo itse itsensä. Sen sijaan, että vain kertoo tarinansa tai asiansa somessa, kaikista uskottavimman kuvan saa viestiinsä todistamalla konkreettisesti sen olemassaolon. Olenkin itse pyrkinyt omissa tarinoissani elävöittämään sitä kuvilla vuosien varrelta ja luomaan tietynlaista kasvutarinaa, josta kuulija pystyy muodostamaan positiivisen näkemyksen.


Tuotteistamisen haloilmiö

Tärkeimpänä oman osaamisen tuotteistamisessa on kuitenkin se, että myyt ensin asiantuntemuksesi. Älä lähde liikkeelle heti myyntihousut jalassa, vaan luo ensin uskottavuutesi. Tämän jälkeen tuotteet ja palvelut vaikuttavat alkuperäistä paremmilta ostajan mielestä.

Ole esillä, sano mielipiteesi, uskalla sanoa suoraan, brändää itsesi ja lähde Piippurakennuksen seinien ulkopuolelle. Sillä jos sinusta ei tiedä kukaan, et voi saavuttaa uskottavuuttasi.

Jos et lähde liikkeelle ja tee edes jotakin, sinusta ei voi tulla oman alasi asiantuntijaa.

 

Tomi Rytkönen

Tulevaisuudentekijä, opiskelijayrittäjyyden asiantuntija
tomi@opiskelijayrittajyys.fi
044 355 4847
www.opiskelijayrittajyys.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!