Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mad Manners, Seikkailijan etiketti – Opas maailman tapoihin

Kirjoitettu 27.01.14
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja: Mad Manners, Seikkailijan etiketti - Opas maailman tapoihin
Kirjan kirjoittaja: Tuomas Milonoff, Riku Rantala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yksi hienoimmista tunteista TA:n aikana on se, kun tajuaa, että oma tiimi on seuraavana lähdössä mymmille. Maailmanympärysmatka on sen verran kantava voima ja tiimihengen nostattaja, että olen enemmän kuin onnellinen, että se on Innomossa nostettu ajoissa tapetille. Paljon on meillä vielä tekemistä, että matka kaikille mahdollistuu, mutta minusta tuntuu, että meillä on kaikki hyvin jiirissä.

 

Mymmi johtoryhmässä

 

Olen saanut kunnian nauttia johtoryhmässä olemisesta sekä ensimmäisenä vuotena että viimeisenä vuotena. Ensimmäisenä vuotena olin asiakaspäällikön roolissa ja näin viimeisenä vuotena mymmistä vastaavana tyyppinä. Tärkein tehtäväni on siis ajatella johtoportaan pöydässä mymmiä ja steppejä, jotka vievät sitä kohden. Kaikki mikä vie tiimiämme mymmistä poispäin on minun tärkeintä ehkäistä ja tunnistaa ajoissa.

 

Mymmeli

 

Koko tiimin saaminen mymmille tulee ehdottomasti olemaan isoimpia johtajuushaasteitani mitä minulla Tiimiakatemialla tulee olemaan. Onneksi en ole tuon haasteen edessä yksin, vaan huipun projektiryhmän (Mymmeli) kanssa. Tähän projektiryhmään kuuluvat Veikko rahavastaavana ja Henkka tsemppausvastaavana. Minun roolini johtoryhmälle viestimisen ohessa on reittivastaavuus.

 

Olemme tavanneet projektiryhmän kanssa vasta kerran, joten emme ole saanet vielä muuta aikaiseksi, kun tehtävä jaon sekä hahmotelmaa vuosikellon mukaan mitä tulee tapahtumaan ja milloinkin. Vasta vuosikelloa tehdessämme tajusin kuinka suuren asian äärellä olemme tekemisissä. Jos palkkakuluja ei oteta huomioon, on meidän tiimimme tehtävä 120 000€ liikevoittoa tämän vuoden aikana, jos mielimme mymmille. Tuo summa tulee siis olemaan vielä 1,7 kertainen juurikin palkkakulujen takia. Meillä tosiaan jokaisen MYM-budjetti tulee olemaan noin 10 000 euroa. Voisimpa sanoa, että tuo on aika paljon rahaa. Se, kuinka tuo raha tehdään on vielä noin 75% auki. Liikettä ja päätöksiä pitää siis saada aikaiseksi ja aika saamerin nopeasti.

 

Mymmelin roolit

 

Aiemmin nopeasti mainitsin kuka Mymmelin jäsenistä vastaa ja mistäkin, mutta seuraavaksi puran niitä vielä enemmän auki.

 

Reittivastaava, Nannu

Limusiini, kohteet, matkatoimiston päättäminen & viestintä sen kanssa, majoitukset, aktiviteetit, maavastaavien johtaminen sekä aikataulutus.

 

Motivointi- & fiilistelyvastaava, Henkka

MYM-visan järjestäminen, MYM-iltamien järjestäminen, TJ- kalenteri, Kartta (visuaalisuus), asennekysymykset, näkyminen TA:lla ja sitoutumishommat.

 

Massipäällikkö, Vexi

Budjetti, yhteistyö Heikin kanssa, tekemisen aikaansaanti, seuranta & mittarit, tavoitteet sekä kikkailut ja sopimukset.

 

Kaiken maailman käytänteistä rokotuksista päihteisiin vastaamme kaikki yhdessä, ne kun tuppaavat painottumaan vuoden viimeiselle kvarttaalille, jolloin rahankin & lentojen pitäisi olla jo jiirissä.

 

Halusin nostaa jokaisen tontilta mielestäni yhden tärkeän asian, johon mielestäni Mymmelin täytyy kiinnittää erityisesti huomiota:

 

Viestiminen

 

MYM on kiva asia, mutta meidän pitää muistaa se, että rahapaineella voi pilata myös kivan asian lopullisesti. Siksi Mymmelin on tärkeää osata viestiä oikein. Oikein viestiminen tässä tapauksessa on reitin valinnan ja näkyväksi tekemisen kautta eikä niinkään rahapaineen kautta. Kukaan muu ei olisi tähän rooliin yhtä ammattitaitoinen, kun Henkka.

 

Mittarit & seuraaminen

 

Ilman, että rahapaineella uhkaillaan, on se kumminkin tärkeää tiedostaa. Siksi tarvitsemme nerokkaita mittareita seinillemme sekä treeneihimme, niin, että jokainen tietää jatkuvasti kuinka paljon on tienannut mympäiviä/lentokilometrejä. Lisäksi näitä mittareita täytyy seurata aktiivisesti. Tämä mittaaminen & seuraaminen on pitkälti Veikon tontilla ja uskon, että hän osaa hoitaa homman erinomaisesti. Lisäksi käymme mitattavat asiat totta kai viikoittain Mymmelissä läpi.

 

Päättäminen

 

Mikään yhdessä tekemämme asia Innomossa ei tule vaatimaan yhtä paljon päätöksiä sekä kompromisseja kuin tämä. Reitin valinta tulee varmasti olemaan haastava prosessi, koska kyllähän meillä jokaisella on omat mielipiteemme minne haluaisimme mennä. Näiden kompromissien aikaansaamisesta: reitin valinnasta treeneissä yms. tulen vastaamaan minä.

 

Sen enempiä ajattelematta kun näitä kirjoittelin, niin lopuksi tajusin, että hetkonen – nuohan ovat niitä asioita, joita Innomossa on jumpattu eniten koko matkamme aikana. Pieni virne pääsi kasvoille hyvässä mielessä!

 

Seuraavat askeleet

 

Nyt, kun jokaisen tontti on selvitetty, on jokaisen tärkeää tehdä oma toimintasuunnitelmansa, joka hiotaan yhdessä kuntoon. Tällä tarkoitan sitä, että mitä esimerkiksi motivointi- & fiilistelyvastaavuus meinaa ja miten se näkyy tiimille?

Heti kun nämä asiat on selvitetty, niin alkaa mymmin näkyväksi tekeminen tiimille. Näitä asioita ovat esimerkiksi se, että milloin tapaamme Kilroyn (7.3!), kartta ilmestyy seinälle, mym- treenit tulevat sekä tavoitteita ruetaan asettamaan. Tämän näkyväksi tekemisen uskon aiheuttavan myös tekemisen meiningin. Tekemisen meininki ei kumminkaan itsestään pysy käynnissä ja silloin täytyykin Henkan hypätä saappaisiin ja rueta buustaamaan sitä eteenpäin, niin, että meininki kestää loppuun asti. Automaattisena ilmiönä nimittäin tuollainen draivi ei pysy käynnissä kun maximissaan kuukauden.

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!