Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Made in America

Kirjoitettu 20.11.16
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sam Walton: Made in America
Kirjan kirjoittaja: John Huey
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.5. Yrittämisen klassikot, 9.12. Elämänkerrat

Made in America, 2.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.0/5 (1 vote cast)

Sam Walton: Made in America

 

Miettiessäni minkälaisen yrittäjän elämänkerran haluaisin lukea, oli tärkeimpänä kriteerinä yrittäjä, joka on elämänsä aikana mokannut useasti ja oppinut asioita oikeasti kantapään kautta matkallaan kohti menestystä.  Muutaman suosituksen ja pikaisen googlauksen siivittämänä päädyin siis Sam Waltoniin, Walmart-kauppaketjun perustajaan. Vaikka kirja maalaileekin kliseisesti amerikkalaista unelmaa, löysi Walton kuitenkin sen oman intohimonsa, joka häntä veti aina eteenpäin.

Mikä minua eniten kiinnosti Waltonin elämässä oli tietenkin se, kuinka hän oikein rakensi Walmartin tyhjästä, mitä vastoinkäymisiä hänelle sattui ja miten hän pikku hiljaa loi oman brändinsä. Halusin löytää ne ainekset, joita hän käytti erottuakseen muista ja ollakseen parempi sen aikaisessa ja sen tyylisessä kilpailussa. Walmart perustettiin vuonna 1962, joten myös asiakkaiden silloiset tarpeet ja sen aikainen tarjonta täytyy huomioida yhdeksi syyksi, minkä takia se häneltä myös onnistui. Siihen aikaan valtavat hallityyppiset kaupat keskustan ytimen ulkopuolella, josta saisi valtavat määrät tavaraa pienellä hinnalla, eivät olleet niin yleisiä: Walton löysi siis markkinaraon, jonkin uuden tavan myydä vanhoja tyypillisiä tuotteita.

Kiinnostavinta Waltonin ajatusmallissa oli se, kuinka hän aina pyrki eteenpäin etsien aina uusia ideoita: Onnistumisen jälkeen hän iloitsi siitä, mutta alkoi pian miettimään, kuinka voitaisiin asiassa olla vielä parempia muiden edelleen paistatellessa menestystä. Virheet hän otti vastaan huumorilla ja käsitteli niitä keskittymällä ratkaisuun, ei ongelmaan. Tornadon hajottaessa vastavalmistuneen liikkeen ei tarvitse keskittyä voivotteluun, vaan siihen kuinka nopeasti saadaan liike pystyyn ja päästään jatkamaan töitä.

 

”There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.”

 

Myös Waltonin mukaan asiakas on kaiken keskiössä ja pyrki aina loppupeleissä vaikuttamaan asiakastyytyväisyyteen positiivisesti. Loppujen lopuksi mitään ei ole ilman asiakasta, joten jos asiakas ei ole tyytyväinen, kuinka kauan voi yrityskään pysyä pystyssä? Sen jälkeen, kun hän pyrki saamaan tuotteensa ja liikkeensä moitteettomasti, mihin voi vielä keskittyä? No asiakaspalveluun tietenkin. Ja sen jälkeen kun asiakaspalvelusta tehdään sujuvaa, kuinka asiakastyytyväisyyttä voitaisiin vielä parantaa? Huomioimalla jokainen asiakas yksilönä. Kenties yksi nerokkaimpia ideoita Waltonilta oli hankkia henkilökuntaa toivottamaan jokainen asiakas tervetulleeksi liikkeeseen, auttamaan tavaroiden kantamisessa sekä toivottamaan hyvät päivänjatkot. Lähtökohtaisesti Walmart otti yrityksenä jokaiseen asiakkaaseensa henkilökohtaisen kontaktin. Walton siis otti askeleen eteenpäin ja loi jotakin uutta, vahvistaen omaa brändiään ja ennen kaikkea imagoaan.

Asiakas myös äänestää jaloillaan, mikäli palvelu ei toimi kuten pitäisi: yllättävän harva tulee suoraan kertomaan, missä mättää ja kuinka siitä voisi tehdä paremman. Asiakas tekee sen yksinkertaisen päätöksen ja jättää ensi kerralla tulematta. Pian yrittäjän käsissä on vain kysymysmerkkejä siitä, miksi myyntiä ei tule. Walton pyrki aina olemaan pinnalla, seuraten omaa kilpailuaan muiden liikkeiden kanssa aktiivisesti sekä kävi muilla paikkakunnilla etsimässä uusia tuotteita myytäväksi: tällä tapaa hän pysyi itse aina tuotteidensa kanssa ajan tasalla eikä liike jäänyt junnaamaan paikalleen.

Kaiken kaikkiaan Sam Waltonin elämänkerta oli erittäin positiivinen sysäys tähän Tiimiakatemian ensimmäiseen syksyyn. Paljon on kuitenkin ehtinyt jo tapahtuakin, mutta edelleen etsin sitä intohimon kohdetta jota haluan työstää tulevaisuudessa. Siihen asti haluan tehdä mieluisia projekteja, kokeillen uusia asioita ja hyödyntää oppimaani aina seuraavan projektin kohdalla. Parhaiten Waltonin ajatusmalli kuitenkin sopii Tiimiakatemian kanssa, sillä hän oli alusta alkaen tiimipelaaja ja kannusti ihmisiä toimimaan yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tiedostaen sen, mitä koko tiimin yhteinen panos voi saada aikaan on tärkeämpää kuin yksilön toimiminen laput silmillä projektista seuraavaan höyryveturin lailla. Ei voida siis sanoa, mitkä ratkaisut tarkkaan ottaen johtivat Sam Waltonin menestymiseen vähittäiskauppa-alalla, mutta alusta asti ollut draivi ja pyrkimys ylemmäs ainakin kirjan perusteella toimivat melko hyvin.

                                         ’Individuals don’t win in business, teams do – Sam Walton’

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Made in America”

  1. letim sanoo:

    En kyllä löytänyt kirjaa YPK:sta, mutta hyvältähän tämä vaikuttaa, erittäin mielenkiintoinen tarina, ja hyvää tekstiä olet kirjoittanut. Tässä on paljon positiivista asiaa!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!