Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Madventures- Kansainvälisen seikkailijan opas

Kirjoitettu 01.03.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Madventures- Kansainvälisen seikkailijan opas
Kirjan kirjoittaja: Juho Milonoff, Riku Rantala, Ari Lahdesmäki
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Madventures- kansainvälisen seikkailijan opas on Juho Milonoffin, Riku Rantalan ja Ari Lähdesmäen kirjoittama selviytymisopas kiperiin tilanteisiin joutuneille matkailijoille.  Kirja sisältää paljon käytännön vinkkejä jokaiselle, joka aikoo tutkia maailmaa valmismatkoja pitemmälle.  Kirjasta löytyi  hyödyllisiä vinkkejä kolmen vuoden päästä toteutettavaan tiimiyrityksen maailmanympärysreissuun.

Käsittelen esseessäni kolmea pääpointtia: ihmisen suunnittelemattomuus, vuorovaikutus ja asenne, ne toistuivat teoksen tarinasta toiseen.  Travellerien oivallukset sopivat mielestäni niin tiimiyrittäjän elämään kuin henkilökohtaiseen arkeen. Seuraavaksi käsittelen asioiden omalla painollaan menemistä.

Tunnustan stressaavani helposti, jos asioita ei ole tarkasti suunniteltu. Olen kuitenkin puolen vuoden opiskelun jälkeen huomannut, että Tiimiakatemialla ei kannata liikoja suunnitella. Asiat ja projektit elävät aina! Hyvänä esimerkkinä voin kertoa Jyväskylän Design Week projektin. Valmentajamme Heikki painotti alusta asti: ” Älkää suunnitelko liian tarkasti asioita vaan menkää asiakkaisiin. Projekti muuttuu asiakkaiden myötä”.

Projektiryhmässä loimme alustavia suunnitelmia ja kun vihdoinkin asiakkaisiin menimme, suunnitelmat menivät kertaheitolla uusiksi. Madventuresia lainatakseni Etukäteen ei kannata suunnitella liikaa tai muuten voi helposti kadottaa reissun, tässä tapauksessa projektin arvokkaimman asian, vapauden. Liiallinen suunnittelu ja liian kireä aikataulu luovat turhaa stressiä ja pilaavat helposti koko projektin.

Luotu kiire ja liika suunnitelmallisuus on ”synneistä” pahimmat.

Kirjassa mainittiin, että vieraiden kielten kohtaaminen ja oppiminen on yksi matkailun parhaimmista puolista – siinähän ollaan vuorovaikutuksen ytimessä.

Tämä sitaatti osuu neulan silmään, Tiimiakatemiahan perustuu vuorovaikutukseen. Olemme tiimiyrittäjinä vuorovaikutuksessa oman tiimin kesken, muiden tiimiyrittäjien kanssa sekä asiakkaiden kanssa. Jokainen uusi ihminen ja yritys on kuin uusi kieli. Kun olemme takki auki, opimme heiltä uutta.

Kaksi kertaa viikossa pidettävät treenit perustuvat vuorovaikutuksen ytimeen eli vähintään kahden henkilön välillä oleva vaikutussuhde, dialogi. Puhumme helposti toistemme päälle, emmekä jaksa kuunnella aina toisia. Asennoitumalla jokaiseen tiimiläiseen kuin uuteen vieraaseen kieleen, mielenkiinnolla ja motivoituneena oppimaan uutta näemme heissä uusia puolia ja opimme ymmärtämään heidän tapansa toimia.

Sama pätee vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Jokainen kylmä asiakaskäynti on kuin menisi Indonesiaan. Et tiedä osaatko yhteistä kieltä ja mihin tapaaminen johtaa. Yleensä intuitio ja terve järki auttavat pitkälle.

”Matkustajan asenne määrittelee suurelta osin sen, mitä matkasta jää käteen.”

– Madventuresin pojat–

Oma asennoituminen on avainasemassa projektityöskentelyssä. Tutkimusmatkailija Patrick Degermanin mukaan myynti on 80 % asennetta ja 20 % taitoa.

Ensimmäinen projekti, jossa toimin projektipäällikkönä on asiakaskäyntien buukkaamista puhelimitse. Alue oli minulle täysin vieras, sillä minulla ei ole ennestään puhelinmyyntikokemusta enkä tuntenut tuotetta entuudestaan. Myyntitiimi on pieni ja innokas ja hyvällä asenteella mukana. Asenne osoittautui puhelinbuukkauksessa olennaiseksi, taitohan karttuu soittojen myötä.

Mitä enemmän uskallat antaa, sitä enemmän myös saat.

 

Tiia Lappalainen

Osuuskunta Mittava Innovations

tiia@mittava.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!