Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mahdollisuuksia, haasteita, työkaluja

Kirjoitettu 01.03.15
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 6
Kirja: YPK ja Tiimivalmentajan parhaat työkalut
Kirjan kirjoittaja: Johannes Partanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 1.6. Oppimisen käsikirjat, 1.7. Tiimiyrittäjävalmentajien oppimisen "pakolliset" kirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tilaisuus, mahdollisuus, haaste vai este.. Kuka sen päättää? Käytänkö omaa aikaani? Tuhlaanko sitä turhaan vai onko tästä hyötyä? Pohdintaa keskustelua, jaarittelua. Mikä on oikein? Kuka sen päättää?

 Mahdollisuuksia

Jotkut mahdollisuudet täytyy käyttää. Pääsin mukaan Tiimimestareihin, takaoven kautta, osittain vahingossa. Aluksi olin innoissani, halu oppia on kova. Sitten tuli katumus. Opinko jotain? Onko minulle hyötyä tästä? Miksi käytän aikaani? Mitä aion näillä opeilla tehdä? Onko minulla varaa? Kotoa on liikaa ”poissaoloja”, koska ehdin korvata ne…

Liikaa, liian paljon kysymyksiä.. Selkeitä vastauksia kysymyksiin ei ole, eikä ollut. Kuitenkin päätin mennä, ja haastaa itseni ja käyttää aikaani. ”Poissaoloja” on nyt talvilomalla korvailtu.

Välillä tuntuu, että ei osaa miettiä, ajatella asioita suuremmin tai selkeästi. Tekee vaan eikä mieti mitä oikeastaan on tekemässä. Tiimiakatemia on kuitenkin selkeänä päässäni, toiminta tavat ovat alkaneet olla jo rutiinin omaisia, eikä niitä tule enää niin paljoa mietittyä. Siksi on hyvä välillä hypätä aivan erilaiseen ympäristöön, jossa joutuu selkeyttämään omiakin ajatuksia. Joutuu miettimään niitä arkipäivän asioita, täpitystä, kirjapisteitä sekä treenejä.

Asiat mitkä ovat minulle itsestään selvyyksiä, eivät välttämättä muille ole. Omaa toimintaa ja Tiimiakatemian toimintaa on hyvä välillä katsoa ulkopuolisen silmin. Näkee asioita aivan eritavalla. Näkevät ne mahdollisuudet, jota Tiimiakatemiakin tarjoaa. Jokaiselle eivät tallaiset paikata ole mahdollisia, yhteisö, verkosto ja kokemukset. Näitä ei osaa aina arvostaa, ei ymmärrä, että missä saa olla. Monet koulut toivovat enemmän tiimioppimista, toimimista käytännön läheisemmin. Me toteutamme tätä, ja silti osaamme valittaa..

Johannes Partanen on tehnyt ison työn. Taistellut ”väärä uskoisia” vastaan. Kiitosta ei ole tullut, toiminta on ollut oikean suuntaista, mutta sitä ei osattu arvostaa. Lopussa kiitos seisoo! Partanen halusi muuttaa jotain ja tarttui tilaisuuteen ja otti haasteen. Hän pääsi läpi karsintojen päärooliin omassa elämässään 45 vuotiaana. Kirjoaja, ajatuksia, itsensä peliin heittämistä. Moni suunnittelee asioita, jotkut toteuttavat. Jotkut uskaltavat, toiset katsovat vieressä. Toiset näkevät tilaisuuden, toiset haasteet ja esteet. Miksi näin täytyy tehdä? Voitko ensin selittää miksi?

Haluanko olla se tekijä vai haasteet ja esteet näkevä?

Oma oppimisen polku

Tiimiyrittäjän & tiimivalmentajan parhaat kirjat, antaa jokaiselle tiimioppijalle, yrittäjälle, oppijalle ja valmentajalle, mahdollisuuden rakentaa oman oppimisen polkua. Sieltä löytyvät kategorioituna kirjat ikuiseen oppimiseen. Partanen on hyvä esimerkki elinikäisestä oppimisesta, sekä teorian laittamisesta käytäntöön. Sillä monet teoriat, sekä käytännöt ovat tulleet Tiimiakatemialle kirjallisuudesta. Sen näkee hyvin kirjasta Tiimivalmentajan parhaat työkalut. Lähde luettelo on pitkä ja monipuolinen, joka käänteessä löytyy kirja suosituksia ja teoriaa jostain kirjasta. Miettikääpä kuinka monta kirjaa Partanen on elämänsä aikana lukenut?

Kysyin Tiimimestareissa opettajilta, että käyttävätkö he YPK:ta opiskelijoiden opetuksessa. Vastaus oli, että oppijat, eivät halua lukea sellaisia kirjoja, eivätkä ne sovi opetukseen. Minä olen täysi eri mieltä. Minusta jokaisen olisi hyvä lukea ainakin muutama TOP TEN kirja. Henkilökohtaiset oppimaan oppimisen taidot ja henkilökohtainen kehittyminen ovat kaiken a ja o. Jos ei tiedä miten oppii, missä on hyvä ja mitä pitää toiminnassa kehittää, ei oppiminen ole täydellistä. Toiminta on tuloksetonta, ja päämärätöntä. En olisi voinut kuvitella lukevani kirjoja, olen usein mennyt sieltä mistä aita on matalin. Olen siis lukenut koulussa vain pakolliset kirjat. Olen kokenut, etten osaa lukea, saati sitten kirjoittaa. Nyt kuitenkin olen oppinut, että lukeminen, itsensä kehittäminen ei ole niin haastavaa, kun sen osaa ymmärtää. Täytyy uskaltaa laittaa tavoitteita ja pohtia tekemäänsä, virheitä sekä onnistumisia. Ja näistä on uskallettava myös puhua!

Minulla on mahdollisuus kehittyä ja kehittää itseäni. Kun minulla on tarve, haaste ja tarvitsen siihen ratkaisua, kaivan joko YPK:n tai sitten menen kirjastoon ja etsin aiheeseen liittyvää aineistoa. Asetan tavoitteet, luen, pohdin, kokeilen käytännössä ja reflektoin. Tai niin sen aikaisemmin pitäisi ainakin mennä, mutta aina ei kaikki toteudu.

Tiimiakatemialle meille on kehitetty erilaisia työkaluja, joilla seurataan oppimista, kuten

Esimotorola tehdään ennen projektin alkuvaiheilla. Kysymykset:

Mitkä ovat tämän asiakasprojektin tavoitteet?

Mitkä ovat tämän projektin hyödyt asiakkaalle ja mikä on asiakkaan rooli?

Mitä teoriatietoja sovellamme tässä projektissa?

Mitä osaamista ja taitoja tämän projektin toteuttaminen vaatii?

Miten tämä projekti vie meidät kohti päämääräämme/visiota?

Motorola, tehdään projektin jälkeen, siinä arvioidaan kuinka on mennyt, ja mitä seuraavassa projektissa tehdään eritavalla. Kysymykset:

Mikä meni hyvin?

Mikä meni huonosti?

Mitä opimme?

Mitä teemme seuraavalla kerralla paremmin?

Mitä viemme käytäntöön?

 

Motoroloja tulee tehtyä aivan liian vähän. Ne vain unohtuvat, muka on niin kiire, ettei ehdi, vaikka tavoitteet projektille ovat elin tärkeät. Silloin tiedetään, että olemme menossa yhteiseen suuntaan projektiryhmän kanssa.

Taitoprofiilit:

Keväällä päivitämme ja pohdimme taitoprofiileja. Pohdimme yksin ja yhdessä omia tavoitteitamme ja kehityksen kohteitamme. Oppimissopimuksia päivitämme jatkuvasti, syksyllä käymme ne yhdessä tiimin kanssa läpi.

Minun TOP 3 Taidot:

  1. Luovuustaidot, 3, näytelmät, luovat työkalut jatkuvalla oppimisella, luovuuden valmentamien muille tiimeille,

Tykkään tehdä asioita erilailla. Kokeilla rajojani, jännittää ja tuntea onnistumista. Kuka ei? Haluan kehittää näitä, sillä heittäytymis- ja luovuustaidoille on varmasti käyttöä myöhemminkin. Miksei siis munata nyt? Haluan myös opettaa ja näyttää muillekin mallia. Kehittää ja neuvoa muita munaan, tekemään hurjia juttuja ja tekemään asioita erilailla. Haluan toimia tässä esimerkkinä. Se antaa muille virtaa toimia ja tehdä. Haluan kehittää suullista ilmaisuani, niin että olen uskottava ja luotettava. Haluan saada asiani myytyä tiimille ja muulle porukalle. Tässä on vielä kehitettävää, pitää uskoa omaan asiaan, ja saada muutkin uskomaa.

  1. Itsensä johtaminen, 1à3

omat arvot, etsiminenà kokeileminen löytäminen, treenipäiväkirja, itsensä haastamista

Itsensä johtaminen on omien arvojen, sekä oman tekemisen priorisoimista. Olen tässä jo kehittynyt. Kuitenkin olen vielä alku tekijöissä. Etsin vielä suuntaa, omaa tekemistä. Teen siis kaikkea, eli en mitään. Tavoitteeni on kevään aikana kirkastaa omaa tekemistä. Teen niitä asioita, jotka vievät minua jollain tavalla eteenpäin.

Pidän treenipäiväkirjaa ja reflektoin jatkuvasti tekemistäni. Kehitän ja haastan itseäni jatkuvasti. Laitan selkeitä tavoitteita ja pohdin projekteja ja tekemistä. Vievätkö ne minua kohti tavoitteitani, vai onko se tuusaamista.

 

  1. Palvelu-, neuvottelu- ja myyntitaidot, 3,

asiakastaidot, myyntiINTO, myyntikampanjan johtaminen,

Olen mukana INTOn täsmäpankin myynti porukassa. Myynti on ollut hankalaa ja siksi haluankin kehittyä siinä. Osaan puhua, mutta kaupan teko on hankalaa. Nyt on hyvä aika lukea kirjallisuutta, käyttää ja kokeilla teoriaa käytännössä. Rahaa on tehtävä, ja jos synnytykset eivät mene kaupaksi on kokeiltava jotain muuta.

On osattava muuntautua, olla valmis viemään asia loppuun asti. On uskallettava tarjota.

 

Lukusuunnitelma Kevät 2015:

Innovaatiokirjat:

Tuulenmäki Anssi Lupa toimia eri tavalla 2kp

Tuominen Saku & Lindroos Katja Ravistettava – omskakas, toisinajattelijan käsikirja 2kp

Oppiminen:

Csikszentmihalyi, Mihaly, Flow, elämän virta 3kp

Saku Tuominen & Pohjakallio Pekka, Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet

Myynti:

Rope, Perus myyjästä super myyjäksi

Tuloksia ratkaisujen myyntiin – B-to-B ratkaisumyynti 2kp

Johtaja:

Jazzia johtajille – anna osaajien loistaa – Patrick Furu (oma sanasto) 3kp

Steve Jobsin- elämänkerta, Isaacson, Walter 4kp

yhteensä 16kp

Olen tässä pohtinut, miten kirjallisuutta voidaan koko ajan kirjoittaa lisää. Miten ne voivat aina olla jotain uutta? Kun minulla herää joku ajatus, kuvittelen jostain kumman syystä niin että kaikki muutkin ajattelevat näin. Miksi sanoisin edes ajatukseni ääneen? Se ajatus, ei ehkä kuitenkaan ole kaikkien mielessä. Ajattelemme erilailla, näemme asiat erilailla. Niin kuin Johannes Partanen näki oppimisen 22 vuotta sitten. Hän näki, ettei tavallinen koulumaailma opeta tarpeeksi, eikä hän voi antaa tarpeeksi asiakkailleen, eli oppijoille. Näki joku muu saman? Ajatteliko joku samalla tavalla kuin Johannes? Nyt ainakin ajattelee. Tai ajattelee ainakin osittain samalla tavalla.

Minunkin ajatukset ainakin muovautuvat, mutta huomaan kuitenkin kirjoittavani esimerkiksi näytelmiä samalla tyylillä. Niissä toistuvat samat asiat, tai niin koen ainakin minä. Näytelmissä on samanlaista draamaa, tulevathan ne osittain omista kokemuksista. Jos lukija tai kuulija on sama, kyllästyykö hän.

 

Mikä on keihäänkärki?

Huomaan kun selailen YPK:ta, haluaisin lukea lähes kaikki kirja, kaikki kuulostavat mielenkiintoisilta. Priorisoiminen.. Tässä vaiheessa on hyvä pohtia niitä taitoprofiileja, oppimissopimuksia, projekteja. Mitä tietoa näihin tarvitaan? Mikä on tämän hetken tarve?

 

Aluksi esitin kysymyksen, että mikä on tarpeellista ja mistä on hyötyä. Työkaluja on paljon pohtimaan sitä. Kirjoista löytyy jatkuvasti lisää työkaluja, sekä pohdintaa siitä miten karsia turhat, tai mitkä edes ovat turhia asioita. Muut voivat sanoa mielipiteitään, mutta minä itse teen lopullisen päätöksen siitä mitä taitoja tai mitä kirjoja haluan lukea. Minä olen se muutos mitä maailmalta haluan. Kukaan ei lue puolesta, opiskele puolestani. Kaikki tekevät omat asiansa, erilailla, omalla tyylillään. Kaikilla on oma mielipiteensä. Olemme erilaisia ja se on tiimin ja oppimisen vahvuus.

En voi muita muuttaa vaikka kuinka haluaisin. Voin kertoa ja myydä ajatuksiani, mutta jokainen voi vain muuttaa itseään. Jokainen etsii motivaation työhönsä, tekemiseen ja lukemiseen itsestään. Voin näyttää esimerkkiä ja yrittää saada mukaan ne muut samalla tavalla ajattelevat. Partanen sai luokallisen innokkaita ainakin osittain samalla tavalla ajattelevia, muutosta haluavia nuoria oppijoita. Tämän ryhmän kanssa lähdettiin kokeilemaan jotain uutta ja erilaista.

Tallaista kokeilemista täytyy nyt lähteä tekemään. Haastamaan, Rohkeasti, Kokeilemaan.

 

Paula Äijänen

Ideaosuuskunta INTO

paula@ideainto.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!