Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Maineen Uusi Aalto

Kirjoitettu 29.09.14
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Maineen uusi aalto
Kirjan kirjoittaja: Pekka Aula, Jouni Heinonen
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin tämän kirja koska halusin siitä olevan apua meneillään oleviin markkinointiprojekteihin. Olen käynyt asiakaskäynneillä yrityksissä joissa yrityksen maine on ollut aina ja tulee olemaan tärkeä osa markkinointia. Myynti perustuu vahvasti maineeseen ja aiempiin kokemuksiin yrityksestä.

 

Kirjassa verrataan politiikkaa ja bisnestä keskenään ja kuinka ne ovat lähentyneet toisiaan. Molemmat hakevat toisiltaan toimintamalleja.  Erityisesti ”kolahduksen” sai aikaan puhuminen tunteesta. Politiikassa menestyvät taitavat puhujat, jotka osaavat luoda kuulijalle halutun laisen tunteen ja kokemuksen. Yritys toiminalle ja politiikalle on keskeistä lojaalisuus, ja tässä ovat keskiössä toiminta joka lunastaa puhuttuja puheita, lupauksia ja jättää voimakkaan tunteen kuulijaan/asiakkaaseen. Tämä saa asiakkaan palaamaan ja puolustamaan yritystä esimerkiksi mainekriisissä. Tämän asian osaan ottaa jatkossa huomioon kun myyn itseäni/tuotettani yritykselle. Yritän synnyttää hyvän tunteen ja kokemuksen minun kanssa asioidessa. Pyrin kiinnittämään huomiota minkälaista tunnetta jätän jälkeeni. Uskon että näihin asioihin huomiota kiinnittämällä pystyn auttamaan minun ja Spartan maineen rakentamista.

 

Mainevetoinen markkinointi perustuu siihen perusajatukseen että asiakas saa sen mitä hänelle on luvattu. Kun asiakas on tyytyväinen, tekee hän uusintaostoksia ja yleensä suosittelee ystävälleen liikettäsi. Tämä toimii toki toisinkin päin, jos asiakas ei saa mitä on luvattu on reaktio päinvastainen.

Tämä on tärkeää muistaa bisnestä tehdessä, ja erityisesti mainetta rakentaessa. Ideaosuuskunta Spartan näkökulmasta jos ajatellaan tätä, niin se tarkoittaa sitä että muilta pitää varmistaa että onnistuuko suunnittelemamme jutut, ennekuin menemme lupaamaan asiakkaalle mitään. Tämä takaa sen että meillä ja muilla tiimiakatemialaisilla on töitä jatkossa.

 

Raha tulee tarkoituksen luokse. Maailma menee kriisistä toiseen ja kilpailu kiristyy, yrittäminen ja bisnes tuntuu olevat haastavinta koskaan. Tämä on ajanut yritykset miettimään tosissaan kysymystä: Teetkö työtä, jolla on tarkoitus ? Tiimiakatemia synnyttää rohkeita tiimiyrittäjiä. Mitä ideaosuuskunta Sparta tekee, tähän kysymykseen tullaan kun mietimme yritykselle arvoja ja perimmäistä syytä työllemme.  Tarkoituksen onnistunut viestintä asiakkaalle on hyvän maineen yksi tärkeistä asioista. Onnistunut tarkoituksen oivaltaminen Spartan kaikissa jäsenissä saa meidät lentoon.

 

Suomalaisten yritysjohtajien menestykseen liittämät yrityskulttuuritekijät ovat: Arvot ja niiden vaikutus ihmisten toimintaan ja tuntoihin, avoin viestintä, esimerkillä johtaminen ja jatkuva parantamisen henki. Olennaista on se, kuinka hyvin henkilöstö sisäistää ja on samaa mieltä asetettujen tavoitteiden ja toimintatapojen kanssa. Vision ja arvojen tulee olla järkevä alusta kaikelle päätöksen teolle ja käyttäytymiselle.  Tiedän että meidän tulee osuuskunnassa alkaa miettimään tiimin visiota ja arvoja, tämä kirja antaa kyllä näkökulmaa ja tarkoitusta tulevalle pohdinnalle. Hyvä yrityskulttuuri on myös mielestäni tärkeä osa yrityksen mainetta ja menestystä.

 

Kirjassa Aula hahmotteli kaaosteorian pohjalta ajatuksen täysiverisestä yrityksestä, alla mielestäni päräyttävimmät huomiot

  • ihmiset ovat motivoituneita, koska työ on arvokas haaste. He eivät pelkää epäonnistumista, koska organisaatiossa on mahdollisuus menestyä. Toisen näkemyksen haastaminen ja oman mielipiteiden esittäminen on ilmapiirin lähtökohta, ei velvoite.
  • saman mielisyyttä on olla rakentavasti ristiriidassa. Konfliktit ja ristiriidat ovat ominaisia etenemisen prosesseja.
  • Vapaus, tee omaa juttuasi. Toiminta ei riistäydy käsistä koska tätä pidetään etuoikeutena, jota kunnioitetaan, ei velvollisuutena.

 

Nämähän ovat kuin suoraan Ulla Luukkaan suusta. Näissä asioissa valmentaja tuntuu olevan perillä, eikä puhu vain puuta heinää.

 

Kiteytettynä yrityksen maine on tänä päivänä aina vain isompi tekijä asiakkaan tehdessä kauppaa. Mainetta ei pysty hallitsemaan, mutta johtaminen onnistuu kyllä. Siihen tarvitaan 3 teetä: Tahto, Tieto, Taito. Eli maine tulee joka tapauksessa, mutta jos tietoisesti kiinnitetään huomiota esseessäni nostamiini seikkoihin, mainetta johdetaan.  Ja tätä yritämme Ideaosuuskunta Spartassa.

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!