Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mainetta blogilla

Kirjoitettu 08.11.18
Esseen kirjoittaja: Laura Kauppinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Jarkko Kurvinen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Luin kirjan, jonka aiheena oli blogimarkkinointi.  Kirja oli todella mielenkiintoinen, sillä olen jo pitkään ihaillut ihmisiä, jotka ovat onnistuneet luomaan harrastuksestaan työn ja rikastumaan bloggaamisella. Itselläni ei vielä blogia ole, mutta se on haaveena ollut jo pitkään. Ehkä vielä jonain päivänä. Kirjassa kerrottiin hyvin yksityiskohtaisesti blogin perustamisen vaiheista ja siitä, mitä kaikkea tulee tietää. Blogimarkkinointi kirja antoi siis hyvän pohjan blogin perustamiselle ja hyviä vinkkejä siihen, miten sen saa tuottamaan rahaa.

Blogeja on nykypäivänä tuhansia. On ruokablogeja, lifestyleblogeja ja muotiblogeja… Erottuminen on paljon vaikeampaa kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Blogia täytyy osata markkinoida oikein ja saada lukija kiinnostumaan blogin sisällöstä. Nykypäivänä suosittu blogi on hyvä markkinointikanava yrityksille. Kirjasta opin myös sen, että tärkeää on, että postauksiin tulee kommentteja ja syntyy keskustelua ihmisten välillä. Bloggaamisessa ei saa olla liian hienotunteinen, sillä kommentit saattava toisinaan olla hyvinkin ilkeitä ja arvostelevia. Kaikkia voi mitenkään miellyttää.

Harrastusbloggaajalla ja ammattibloggaajalla on eroja. Ammattibloggaajalle maksetaan palkkaa kirjoittamisesta, ja hänellä on vankka lukijakunta sekä mainoksia blogissaan. Ammattibloggaaja saa blogistaan ainakin hyvää lisätuloa, ellei koko elantoaan. Olisipa hienoa, että saisi tehdä juuri sitä mitä rakastaa ja ansaita leipänsä sillä tavalla. Blogia pistettäessä pystyyn nykypäivänä on mietittävä monia seikkoja. Blogille kannattaa valita selkeä aihe, eikä kirjoitella mistä vaan huvittaa joka päivä. Jos tavoitteena on ansaita rahaa, kannattaa blogata omalla nimellään, sillä lukijoita kiinnostaa usein kuka oikeasti blogin takana on.

Hyvä esimerkki ammattibloggaajasta on Kati Jaakkosen blogi nimeltä Hellapoliisi. Blogi perustettiin lokakuussa 2005 hetken mielijohteesta. Ruokablogeja oli tuohon aikaan Suomessa vain muutamia. Myöhemmin, syksyllä 2007 blogi siirrettiin omalle palvelimelleen ja se alkoi toimia toiminimellä Hellapoliisi. Kirjassa Kati kertoo, että työn ja aktiivisen bloggaamisen yhdistäminen oli erittäin haastavaa. Oli hoidettava työt, lapset ja vielä iltaisin käyttää aika blogin kirjoittamiseen. Kati päätti alkaa tekemään osa-aikatyötä, jotta aikaa jäisi enemmän blogille. Tämä kannatti, sillä nykyään Hellapoliisi blogi on niin suosittu, että Kati tienaa sillä perheelleen elantonsa.

Hellapoliisi blogin tarina sai minut innostuman bloggaamisesta vielä enemmän. Ei kuitenkaan voi sanoa, että harrastuksen ja työn yhdistäminen olisi helppoa. Se vaatii paljon aikaa ennen kaikkea uusia ideoita. Varmasti huippubloggaajillakin on aikoja, kun mitään kirjoitettavaa ei vain yksinkertaisesti keksi. Muiden blogien selaaminen on aina kannattavaa, koska sillä tavalla voi saada ideoita omiin postauksiin. Täysin samanlaista postausta ei kannata kuitenkaan kirjoittaa, koska tällöin lukijoille voi tulla kuva, että omia ideoita ei enää ole ja täytyy kopioida muilta.

Tiivistettynä kirja oli mielenkiitoinen ja opettava. Sellaisesta aiheesta on totta kai kiva lukea, joka kiinnostaa. Sain hyvän yleiskuvan blogimaailmasta ja siitä, mitä se pitää sisällään ja kuinka lukijoita hankitaan. Opin myös sen, että blogin pitäminen menee työstä ja se ei ole niin helppoa miltä se vaikuttaa. Itse jätän blogi-idean vielä kehittymään ja jonain päivänä vielä pistän oman blogin pystyyn.