Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mainonnan kohdentaminen Display-verkostossa

Kirjoitettu 07.06.18
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Google AdWords on monien silmissä pelkästään mainontaa, joka tapahtuu itse hakukoneessa. Tämä on tietenkin yksi tärkein osa AdWordsiä, mutta Google hakuverkon ja Display-verkon ansiosta pystymme tavoittamaan yli 90% kaikista maailman internet-käyttäjistä. Haku- ja Display-verkot koostuvat Googlen hakukumppaneista, jotka mahdollistavat mainonnan laajan levikin. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, kumppanit ovat sivustoja, joissa ihmiset vierailevat päivittäin, kuten esimerkiksi uutissivustot, verkkokaupat ja foorumit. Näillä sivustoille on asetettu tietyt mainospaikat, joihin on mahdollista ostaa mainostilaa Google AdWordsin kautta.

Monet saattavat miettiä, miten mainonta saadaan kohdennettua juuri oikealle kohderymälle eli ostaville asiakkaille. Tähän löytyy muutamia työkaluja, joita tulen seuraavaksi esittelemään.

Aluksi on hyvä tiedostaa, minkälaisia asiakkaita ollaan etsimässä. Tietävätkö he jo palvelusta/tuotteesta vai pitääkö heille ensin kertoa siitä. Eli ostosuppilon rakentaminen ja hahmottelu on hyvä ensimmäinen steppi.

  1. Rakenna tietoisuus
  2. Vaikuta
  3. Ohjaa liikennettä
  4. Kasvata luottamus

Tietoisuutta rakentaessa asiakkaasta ei välttämättä tiedetä vielä paljon, siksi on hyvä lähteä kokeilemaan. Asiakasta pystytään kuvailemaan esimerkiksi demografisien tekijöiden tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. Jos asiakkaasta on luotu tietynlainen arkkityyppi, tämän vaiheen pitäisi olla helppo. Se missä mainokset sitten näkyvät, määräytyvät luomasi asiakasarkkityypin mukaan. Google tietää tarkalleen, missä tämänkaltaiset tyypit liikkuvat ja käyttävät aikaansa. Näin Google alkaa kohdentaa mainontaasi. Mainontaa voi myös kohdentaa haluamilleen sivuille, eli räätälöidä sijoittelua. Jos ollaan täysin varmoja siitä, että asiakas liikkuu retkeilysivustoilla tai katselee paljon motocross stuntti -videoita Youtubessa, mainonta voidaan kohdistaa näihin paikkoihin.

Kun mainonta on sopivan aikaa ehtinyt rullata hakukumppaneiden sivustoilla, oman verkkosivuston dataa voidaan alkaa analysoimaan ja miettiä seuraavia steppejä. Seuraavaksi pyritään vaikuttamaan asiakkaan käyttäytymiseen, kun tiedetään, että ostaminen saattaa olla ajankohtaista. Tämä voidaan päätellä esimerkiksi omassa verkkokaupassa asiakkaan tekemien liikkeiden perusteella – asiakas on katsellut tietynlaisia tuotteita, ehkä lisännyt jonkun tuotteen ostoskoriin ja jopa siirtynyt maksuvaiheeseen, mutta lopulta perunut oston. Asiakas alkaa mahdollisesti vertailla muiden sivustojen tarjoamaa, jolloin omien tuotteiden mainontaa voidaan kohdentaa sopivien hakusanojen avulla näille sivustoille, joissa asiakas pyörii. Kohdentamisessa voidaan myös käyttää ns. look-alike kohdentamista. Eli Google alkaa kohdentaa mainontaasi samankaltaisille ihmisille, kuin omassa verkkokaupassa on vieraillut. Tämän toiminnon ansiosta yleisöstä saadaan kasvatettua keskimäärin viisinkertainen omaan uudelleenmarkkinointilistaan nähden.

Uudelleenmarkkinoinnin eri muodot:

  1. Standardi uudelleenmarkkinointi
    • Kohdennetaan mainontaa niille, jotka ovat vierailleet sivustollasi.
  2. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi
    • Mainostetaan palvelua tai tuotetta, josta asiakas on ollut kiinnostunut sivustollasi.
  3. Videouudelleenmarkkinointi
    • Näytetään mainoksia niille, jotka ovat olleet kiinnostuneita Youtube-kanavastasi tai videoistasi.

Kun on saatu hyvä kuva siitä, kuka on asiakas, mitä hän haluaa ja hän on tietoinen tarjoamastasi, häntä voidaan alkaa ohjata takaisin verkkokauppaan. Jos asiakas on esimerkiksi vieraillut sivustolla, klikannut muutamia tuotteita ostoskoriin, muttei jatkanut maksuvaiheeseen, miksei hänelle tarjoaisi, vaikka pientä alennusta. Näin asiakkaan kiinnostus saadaan jälleen herätettyä ja mahdollisesti jopa suorittamaan oston loppuun. Tämä on kuin oma henkilökohtainen myyjä netissä: ”Ai, ei ollut sopiva, eikä hinta hyvä? No hei, entä jos annan sulle pikku alennuksen, ni olisko se sitten hyvä?” Tämän kaltaisia viestejä voidaan kohdistaa esimerkiksi Gmail-mainonnassa. Mainokset tulevat näkyviin postilaatikon ylimmälle paikalle ja aukeavat isoiksi mainoksiksi auki klikatessa. Tämä on siis eri asia, kuin sähköpostimainonta, koska nämä ovat Gmailissa näkyviä mainoksia eikä sähköpostiin lähetettyjä mainosviestejä.

Tässä nopea tietopläjäys siitä, miten Google AdWordsin eri toimintoja ja hakukumppaneita voidaan hyödyntää mainonnassa ja myynninedistämisessä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!