Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Marketing for Entrepreneurs

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Jenni Suomalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Marketing for Entrepreneurs
Kirjan kirjoittaja: Frederick G. Crane
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Oletko koskaan pohtinut miksi jotkut yrityksen menestyvät ja toiset kaatuvat? Syitä voi olla monia, kuten kokemuksen puute, strategisen tavoitteen puuttuminen ja talouden hallinnan vaikeudet. Kuitenkin, vaikka kaikki näistä osa-alueista olisi hallinnassa, mutta markkinointiin ei olisi panostettu ja sitä ei osattaisi hyödyntää oikein, saattaa yritys kokea kriittisen laskun.  

Usein ajatellaan bisneksessä olevan kyse siitä, miten saadaan rahaa ja miten sitä saadaan mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti. Tämä on kuitenkin väärä lähtökohta menestyvän yrityksen perustamiseksi. Olennainen kysymys ei ole rahassa, vaan yrityksen ensisijainen tavoite on asiakastyytyväisyys. Kun keskitytään löytämään se olennainen ydin yritykselle ja pyritään maksimoimaan asiakastyytyväisyys tulee yritys menestymään ikään kuin itsekseen.   

Markkinoinnin avulla voit löytää, kehittää, herättää ja tyydyttää asiakkaiden tarpeita. 

Halutessasi yrittäjäksi sinun tulee kysyä itseltäsi, että mihin näistä tarpeista haluat vastata. Kun olet sisäistänyt tämän perimmäisen kysymyksen voit ruveta pohtimaan toteutusta ja käytäntöä. On hyvä myös pohtia tilannettasi siltä kannalta, että onko sinusta yrittäjäksi tällä hetkellä, tällä idealla. Tuotko markkinoille jotain uutta tai erilaista? Jos koet löytäneesi hyvän markkinaraon muista täyttää se uniikilla tavalla. 

 

Moni kuitenkin erehtyy ajattelemaan virheellisesti markkinoinnin ja mainonnan olevan yksi ja sama asia, mainonta on kuitenkin vain yksi osa markkinointia. Havainnollistamiseksi markkinointi voidaan jakaa mm. seuraavasti seitsemään osaan. 

 

  1. Löydä ja ymmärrä asiakastarpeet 
  1. Kehitä tuote/palvelu vastaamaan tarpeita 
  1. Hinnoittele loogisesti 
  1. Tuo tuotteen/palvelun olemassaolo asiakkaalle tietoon 
  1. Välitä tuote sujuvasti ja kätevästi 
  1. Takaa asiakastyytyväisyys asioinnin aikana ja jälkeen 
  1. Rakenna kestävä suhde asiakkaaseen 

 

Moni yrittäjä saattaa löytää tarpeita joihin vastata, mutta on tärkeää osata rajata oma toiminta niin, että ei pyri vastamaan kaikkiin tarpeisiin kaikille ihmisille, vaan kohdistaessasi toimintasi spesifimmin vastamaan tiettyyn tarpeeseen tietylle yleisölle. Rajaamalla toiminnan tarkemmin kykenet helpommin takamaan tuotteesi laadun ja kohdentamaan sen tarkalle asiakaskunnalle, sekä pysymään perillä asiakastyytyväisyydestä. Myös asiakaskunta tulee kohdentaa tarkasti, jotta maksimoidaan tuottavuus, sillä kohdentamalla mahdollistetaan myös markkinoinnin ja mainonnan vaikutuksia. Osa yrityksistä toimii periaattella B2C (Business to Customer) ja osa taas keskittää toiminnan B2B (Business to Business) periaatteelle. On kuitenkin hyvä muistaa, että aina on kyse ennemminkin siitä, että toimitaan “human to human” -periaatteella.  

 

Kun olet saanut nämä perusperiaatteet ja pohjat kuntoon, niin anna mennä vaan. Uskalla ottaa myös sopivasti riskejä! Ennen kaikkea ole intohimoinen siitä, mitä teet, sillä se huokuu myös asiakkaisiin ja luo halun kannattaa toimintaasi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!