Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Marketing To Introverts [Perusopinto]

Kirjoitettu 20.03.20
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 1
Kirja: Marketing To Introverts
Kirjan kirjoittaja: Marcia Yudkin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Marketing to Introverts

How to Attract and Keep the Reserved 50 Percent as Customers

Marcia Yudkin

 

Psykologia on kiehtovaa, niin markkinoinnissa, kuin myynnissä. Noin 25 – 50 % ihmisistä omaavat introvertin piirteitä. Kaikki eivät ajattele asioista samalla lailla, kuin minä. Markkinoinnin perusopinnot tulivatkin hyvään kohtaan, sillä oli löydettävä, vaikka väkisin aikaa lukea markkinoinnin kirjoja, eikä hetkeäkään liian aikaisin. Onkin siis aika paneutua markkinointipsykologian saloihin.

Ekstrovertit latautuvat isoissa ryhmissä ja ihmisten keskellä, kun taas introvertit saavat akut täyteen olemalla omissa oloissaan tai pienissä turvallisiksi todetuissa porukoissa. Näin iso erohan on pakko huomioida tavalla tai toisella myös markkinoinnissa! Kirja tarjoaa heti todella hyvän esimerkin, kun eräs valmennuspalveluita tarjoava yritys oli suoramarkkinoinut koulutusta kuvalla täydestä salista. Introvertti kammosi tilannetta ja jätti menemättä vaikka tiedosti jäävänsä vaille oppeja ja kiinnostavaa tietoa. Yritys menetti heti asiakkaan osoittamalla koulutusten olevan suosittuja, tällainen ei varmasti tullut ensimmäisenä mieleen markkinointipäällikölle, eikä olisi tullut myös itsellenikään. Pidän itse itseäni ekstrovertin ja introvertin välimallina, tällekin on keksitty oma termi, joka on ambivertti. Lataudun ollessani yksin tai pienemmässä porukassa, mutta nautin ja tarvitsen ihmiskontakteja. Voisin siis kuvitella ymmärtäväni helposti kummankin persoonallisuustyypin ajatusmaailmaa asioiden suhteen.

Introverttejä ei saa vakuutettua isoilla asiakasluvuilla, koska eivät he koe tarvetta olla väkisin osa massaa, jotka innostuvat tarjotusta tuotteesta/palvelusta, vaikka muut ovat näin tehneet. Parempi tapa on lähestyä jalat maassa tarjoten yksilöllistä ja yksilöityä palvelua.

”Marketing is a contest for people’s attention”

Seth Godin

Liian aggressiivinen markkinointi. Se taas on kryptoniittia introvertille ja aika lailla itseasiassa muutenkin suomalaiselle mentaliteetille, mutta sitäkin silti tapahtuu täällä kylmässä pohjolassa, varsinkin feissauksen yhteydessä. Ei todellakaan se kaikista toimivin tapa markkinoida kaikille ihmistyypeille, vaikka tuotteessa ei olisikaan mitään vikaa. Käteen lyötävä flyeri voi olla juuri kaikkea sitä mitä oletkin etsinyt, mutta lähestymistapa voi pelästyttää ja luoda huonon ensivaikutelman, sama pätee hyvin pitkälti puhelinmarkkinointiin. Omasta näkökulmasta kummallakin on puolensa. Kontaktoiva feissari voi hoitaa homman todella asiallisesti luoden erittäin hyvän fiiliksen edustamastaan yrityksestä ja puhelinmarkkinoijakin voi aina säteillä luurin toisessa päässä jättäen todella hyvän fiiliksen. Tykkään itse antaa aina mahdollisuuden ja kuuntelen ainakin pitkään hiotun markkinointipuheen loppuun! Mutta nyt ajatellaan taas itsekkäästi, ei kaikki ajattele näin.

Introverteilla luottamus painaa vaakakupissa paljon ja voittaakseen introvertin luottamuksen onkin yrityksen panostettava arvojensa näyttämiseen markkinoinnissaan pitkäaikaisella välillä, eikä keskittyä vain muutamaan lyhytaikaiseen kampanjaan, jolla pyritään voittamaan ihmisten luottamus. Alusta asti on keskityttävä kokonaisuuteen, pitkäänkin kestänyt luottamus voi romuttua nopeasti, mikäli tekee vääriä peliliikkeitä. Yritykset kilpailevat asiakkaista päivittäin. Ei ole varaa virheisiin.

Markkinatutkimukset ovat myös osoittaneet, että liikaa painetta asettaneet markkinointityylit ovat saaneet introvertit varpailleen. Suurin osa introverteistä kaipaavat aikaa ajatella eteen tullutta tarjousta ja hermostuvat, mikäli päätös pitää tehdä nopeasti ja harkitsemattomasti. Paremmaksi tavaksi on osoittautunut kohdennettu markkinointi, jossa introvertit kokevat tulleensa kuulleeksi ja heille tarjotaan tuotetta, joka täyttää heidän tarpeensa, heille ei pidä myydä tuotetta, vaan auttaa ostamaan se. On myös onnistuttava luomaan helposti lähestyttävä tunnelma, joka ei painosta vaan kutsuu ja saa introvertin kiinnostumaan.

Alla vielä mitä mahtavin esimerkki kahdesta mainoksesta, joissa eroaa markkinointityylit eri persoonille.

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!