Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Marketing

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Ida-Maria Muilu
Kirjapisteet: 3
Kirja: Marketing
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Brian Tracyn Marketing –kirjan, koska pidin hänen Leadership –kirjasta, jonka luin viimeksi. Bisneksen onnistuminen tai epäonnistuminen riippuu markkinoinnin onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Jos voit tunnistaa, mitä sinun asiakkaasi haluavat, tarvitsevat ja mihin heillä on varaa – ja annat sen heille – saat erinomaisia tuloksia. Dun & Bradstreetin mukaan, 48 prosenttia kaikista bisneksen epäonnistumisista voidaan yhdistä markkinoinnin ja myynnin alueen hidastumiseen tai tehottomuuteen. Meidän dynaamisessa ja kilpailevassa taloudessa markkinointi on jokaisen toimivan yrityksen ydin. Ei ole väliä minkälaisessa yrityksessä olet, olet silti mukana ”markkinointi bisneksessä”. Tracy kertoo kirjassaan 21 ideaa, jota voi käyttää lisäämään strategisen markkinoinnin tuloksia. Kirjassaan Tracy käyttää paljon kuvaavia esimerkkejä esimerkiksi Applesta ja Amazonista.

Neljä markkinointistrategian sääntöä

  1. Erikoistuminen

Sinun täytyy valita juuri se markkina-alue, mihin tuotteesi tai palvelusi erikoistuu. Et voi tarjota kaikkea asioita kaikille kuluttajille. Liian moni yritys tekee sen virheen, että tarjoaa liian montaa tuotetta tai palvelua, liian erityyppisille kuluttajille, liian erilaisilla hinnoilla ja liian monella eri tapaa. Tämä ei ole oikea tapa.

Tähän olen itsekin törmännyt monta kertaa. Tarjonnan täytyy olla yksinkertainen. Vaikka on hienoa, että valikoima on laaja ja monipuolinen, tekee se tuotteesta kuitenkin helposti monimutkaisen ja sekavan. Myös mainonta eri tyyppisille kuluttajille tekee mainonnasta ja tuotteen/palvelun viestistä sekavan. Tärkeää on keskittyä yhteen tai muutamaan tuotteeseen tai palveluun ja panostaa markkinoinnissa yhden tyyppiseen asiakaskuntaan. Tämän takia on tärkeää tietää oman tuotteen tai palvelun tyypillinen asiakasprofiili.

  1. Erilaistuminen

Tämä saattaa olla kaikista tärkein strategisen markkinoinnin sääntö. Jokainen tuottava bisnes tarvitsee jonkinlaista erilaistumista. Jokaisen bisneksen täytyy onnistuakseen olla erilainen ja parempi kuin kilpailijat.

Kuka on kilpailijasi? Miksei ideaali asiakkaasi osta sinulta? Miksi ideaali asiakkaasi ostaa kilpailijaltasi? Mitä arvoa ideaali asiakkaasi saa ostaessaan kilpailijaltasi eikä sinulta? Mitä voit tehdä estääksesi tämän tapahtuvan?

Mielestäni myös tässä kohdassa on tärkeää miettiä ketä asiakkaasi todella ovat. Jos asiakkaasi ovat vanhuksia mikä ominaisuus tuotteessasi tai palvelussasi saa ideaalit asiakkaasi tulemaan todellisiksi asiakkaiksesi? Miten pysty olemaan parempi kuin kilpailijasi ja erottamaan tuotteesi muista? Jos tuotteesi ei eroa millään tapaa muista saman tyyppisistä tuotteista, joudut todennäköisesti laskea tuotteesi hintaa, jolloin yrityksesi ei välttämättä ole enää tarpeeksi tuottava.

  1. Segmentoi markkinasi

Jos tarjoat enemmän kuin yhtä tuotetta tai palvelua, sinun täytyy jakaa potentiaaliset asiakkaasi erillisiin markkinasegmentteihin. Tämän jälkeen tunnista mahdollisten asiakkaiden ominaisuudet jokaisen segmentin kohdalla, jotta voit markkinoida ja myydä heille tehokkaasti.

Kun mainostat eri segmentin asiakkaille tuotteitasi tai palveluitasi, ole kuitenkin tarkkana, että tuotteesi tai palvelusi sanoma ja brändi pysyy selkeänä ja yhtenäisenä. Vaikka tuotteesi olisivatkin tarkoitettu eri segmenttejä varten, on tärkeää, että kuluttaja saa mielessään muodostettua yhden selkeän kuvan bisneksestäsi sekä tuotteistasi tai palveluistasi.

  1. Keskittäminen

Kun olet soveltanut erikoistumisen, erilaistamisen ja segmentoinnin tuotteisiisi tai palveluihisi sekä asiakkaihisi ja markkinoihin, sinun täytyy keskittyä rajallisiin resursseihisi.  Keskitä aikasi, energiasi ja rahasi niihin mahdollisiin asiakkaisiin, jotka olet tunnistanut, jotka kaikista todennäköisemmin ostavat tuotettasi tai palveluasi. Markkinointi toimii paljon tehokkaammin, kun tiedät kenelle ja miten sinun kannattaa markkinoida. Näin säästät paljon aikaa ja muita resursseja.

Markkinatutkimus ja markkinatieto

Toimiva markkinatutkimus perustuu huolellisiin alanyyseihin ja oikeiden kysymysten tarkkoihin vatsauksiin. On olemassa neljä tärkeää kysymystä, jotka sinun täytyy tietää.

  • Kuka on asiakkaasi?
  • Missä asiakkaasi on?
  • Miten asiakkaasi ostaa?
  • Mitä tuote tai palvelu tekee?

Brian Tracy korostaa tyypillisen asiakkaasi löytämistä. Minkä tyyppinen oma asiakkaasi on: Onko hän mies vai nainen? Minkä ikäinen hän on? Mistä on kotoisin? Onko hän varakas? Mitä hän tekee työkseen ja jne. Kun tunnet asiakkaasi, tiedät kelle ja miten sinun kannattaa tuotettasi lähteä myymään ja markkinoimaan.

Tämä tieto pitäisi myös itse muistaa omissa projekteissa. Vaikka asiakkaan tunnistaminen tuntuisikin vaivalloiselta ja työläältä prosessilta, on se vaivan arvoista. Näin paljon resursseja säästyy, kun ei keskity markkinoimaan ja myymään tuotetta vääränlaisille kuluttajille, jotka todennäköisesti eivät osta tuotetta yhtä helposti kuin potentiaaliset asiakkaat.

Brian Tracy korostaa kirjassaan myös kilpailijan sekä ympäristön vaikutusta bisnekseen. Tärkeää on korostaa mikä sinun tuotteessasi on tärkeää kilpailijaan verrattuna. On myös tärkeää tunnistaa tulevat trendit kilpailijaa aikaisemmin sekä tunnistaa kilpailijalta aiheutuvat uhat. Esimerkiksi Nokian ollessa suuri matkapuhelinten myyjä, ei se osannut tunnistaa Applea uhkaksi ja viiden vuoden jälkeen Apple oli valloittanut matkapuhelinmarkkinat.

Koen, että olisi tärkeää olla kiinni tulevissa trendeissä. Kun tunnistaa tulevan trendin tai boomin, kannattaisi olla heti asialla eikä liikaa ruveta miettimään ja pohdiskelemaan miettimään, mitähän sitä alkaisi tekemään tähän trendiin liittyen. Tulevista trendeistä ja muuttuvista säädöksistä ja asetuksista saisi varmasti hyviä ja tuottavia projektiaiheita. Esimerkkinä lain muuttuminen koskien parkkikiekkojen ulkonäköä tai uusi trendi spinnereistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!