Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan 9 käskyä

Kirjoitettu 07.12.18
Esseen kirjoittaja: Mikko Holappa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä
Kirjan kirjoittaja: Micael Dahlen
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

Markkinoijan 9 käskyä, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Micael Dahlen – Markkinoijan yhdeksän käskyä

Markkinoinnin yhdeksän käskyä on teos nykyaikaisen markkinoinnin virheiden ja väärin käsitysten oikaisemisesta ja yksinkertaistamisesta, eläimiähän me ihmiset olemme kuitenkin ja meihin pätee samat lainalaisuudet eli luonnonlait. Markkinoijan isoin virhe on yliarvioida oma brandi. Luullaan, että juuri se mitä itse myy voittaa kaikki muut ja sen takia annetaan tapojen jämähtää sekä unohdetaan ajatella laatikon ulkopuolelta. Kaikki merkittävimmät innovaatiot ja oivallukset ovat kuitenkin alan ulkopuolisilta tekijöiltä, jotka ovat tajunneet toisin ajattelun ja kyseenalaistamisen merkityksen. Juttuna on siis, mitätöidä, kyseenalaistaa ja ravistella markkinoinnin käsityksiä.

 

Laajenna brandiäsi, kuuluu kirjan ensimmäinen komento

Älä tyydy vähään, ei yhteen eikä kahteen juttuun, tee brandistäsi silmiinpistävä. Hyvällä brandillä on paljon näkyvyyttä ja se on hyvällä tavalla mieleenpainuva. Brandiin kuuluu liittää mielikuvia joista, ihmiset muistavat sen ja se tulee heille ensimmäisenä mieleen, kun he ajattelevat jotakin tekemistä.  Brandi itsessään ei tule mieleen ja johda tekemiseen, vaan joku ajattelee haluavansa virvoitusjuoman ja sen perään ajattelee Coca-Colaa ja ostaa sellaisen. Omaan esimerkkiin käytän tässäkin esseessä jettejä, kaveri porukka miettii aktiviteettiä hengaillessaan Jyväskylässä ja sen jälkeen mieleen tulee vesijetit ja nämä tulevat samantien asiakkaaksi. Sellainen tunnettavuus olisi hyvä luoda sille firmalle.

 

Tee brandista irrationaalinen

Eli käytännössä ole valmis muuttamaan toimintojasi ja seuraa aikaasi. Ei saa missään kohtaan jämähtää vaan pitää olla valmis rikkomaan kaavoja. Tylsä ei myöskään toimi, ihmiset hakevat arkipäisiltäkin asioilta jännittävyyttä päivään ja siksi kahviakin markkinoidaan elämyksenä, mikä vetää jengiä kyseisen kahvin perään. Ylipäätään brandista pitää tehdä räiskyvä ja muuttuva, taas vähä jettejä, mutta tähän niiden markkinointi osuu hyvin. Ne antavat jo perus tyylillä mahdollisuuden markkinoida ja luoda räiskyvää mielikuvaa.

 

 

Asemoi brandin ulkopuolelle

Tarkoittaa, että unohda ajattelustasi, mitä itse haluat ja miten haluat myydä tuotettasi, koska pitää ajatella mitä, miten ja KUKA sitä haluaa ostaa. Asiakas kuitenkin tekee päätöksen, ostaako sinun vai kilpailevan brandin tuotteen ja hän ostaa sen minkä myynti vastaa enemmän haluja. Brandiin saa helpolla ulkopuolelta tulevilla vinkeillä ja tutkimuksilla, tietynlaista haluttavuutta, juuri sitä mitä asiakas oikeasti haluaa. Asiakasymmärrys on siis kaiken a ja o.

 

Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa

Tämä se on sekoittava käsky, koska ainahan painotetaan nimenomaan mieleenpainuvuutta mainoksissa, mikä on tärkeää, koska muuten hukutaan massaan. Käskyn oikea muoto olisi mielestäni jotakin, katso ettei mainoksesi vain ole ärsyttävä ja inhottavalla tavalla mieleenpainuva. Itselle tulee mieleen esim. erään vippi firman mainos, jonka soidessa käänsin aina radion pois päältä. Vaikka vippi on jo itsessään huono asia niin se saatanan ärsyttävä mainos, söi vielä loputkin vipat. Mainoksesta on hyvä tehdä mieleenpainuva, jollakin fiksulla tavalla esim. pyrkiä tekemään siitä vaikuttava viestillä.

 

Puhu kivikauden kieltä

Juuri näin, liian usein kuulee markkinointi päällikön käskevän miettimään uusia hienoja sanoja, joilla voi vaikuttaa ja jotka mukamas hyvällä tavalla hämmentää ja laittaa miettimään lisää aiheesta. Ei näin, ei mitään vitun hienoja sanoja. Ajatellaanpa vaikka Timo Soinin uraa ja nousua politiikan huipulle (en häntä mitenkään fanita, mutta esimerkkinä toimii nyt). Hän on aina puhunut suoraan, isompia kiertelemättä ja asioista niiden oikeilla nimillä eli kivikauden kieltä. Sen myötä hän on voittanut ison määrän äänestäjiä puolelleen. Eli toisin sanoen ihmiseen tehoaa parhaiten yksinkertaiset asiat.

 

Minimoi viesti

Teimme vuosi sitten ICT kurssilla, maailman huonoimmat PowerPoint esitykset, missä yhtenä ohjeena oli tunkea slide täyteen tekstiä ja asiaa. Teimme sen siis esimerkkinä itselle ja muille siitä mikä ei esityksessä ei toimi. Sama koskee mainoksia, jos mainoksessa on miljoona pientä asiaa kaikki tärkeät yksityiskohdat hukkuvat ja mainoksesta tulee sekava ja surkea. Simple, easy to remember!

 

Anna median hoitaa puhuminen

Eli ei tungeta siihen mainokseen firman koko tarinaa, tai pyritä turhaan herättämään suurempaa keskustelua itse, vaan annetaan vaikka haastattelu paikallislehteen, mistä viesti menee ammattitoimittajien kirjoittama huoltoaseman parlamentti keskusteluista, kaikkien muidenkin korviin. Myös piilottamalla oma mainos johonkin yhteyteen esim. golf mainos urheilu uutisten perään toimii, kun taas golf mainos luontodokumentin perään ei. Mediassa voi siis liittää asiayhteyksiä toisiinsa ja hyödyntää tätä omassa mainonnassa.

 

Uudista markkinointi

Toistoa tämä, mutta älä jämähdä yhteen juttuun, vaikka se nyt toimisikin, huomenna asia voi olla toisin. Etsi koko ajan uusia kanavia ja teitä löytää asiakkaat. Uusia tapoja luoda mielikuvia ja uusia tyylejä tuoda viesti esille. Myös tempaukset ja erilaiset pikku tapahtumat jäävät helposti ihmisten mieliin hyvinä kuvina firmasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!