Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan 9 käskyä

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä, uusi näkemys brandeista, mainonnasta ja mediasta
Kirjan kirjoittaja: Dahlén Micael
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoijan 9 käskyä oli mielenkiintoisin markkinointikirja tähän mennessä, jonka olen lukenut. Kuten olen aikaisemminkin sanonut niin kaikista parhaita kirjoja minulle ovat juuri tämänlaiset kirjat. Kirjassa esitellään yhdeksän erilaista ”käskyä” jotka auttavat sinua ajattelemaan erilailla esimerkiksi mainonnasta. Kirja avaa todella helpolla kielellä kyseiset asiat ja kaikki on helppo ymmärtää.

 

Ensimmäinen käsky on Laajenna brändiäsi. Sinun täytyy olla avoin brändillesi. Tutkaile sitä hieman eri kantilta. Älä aina vain yritä katsoa sitä niin, että miten sinä sen näet, vaan miten esimerkiksi ystäväsi sen näkevät. Älä turhaan himmaile brändisi kanssa, vaan anna heti mennä. Yritä heti tehdä siitä suuri ja menestyvä. Älä mieti, että kun ei tästä mitään tule kuitenkaan. Kaikista tärkeintä on uskaltaa kokeilla jotain uutta ja mullistavaa. Tuttuun ja turvalliseen turvautuminen on aina pahasta ja sitä kannattaa välttää!

 

Toisena käskynä on tee brändistäsi irrationaalinen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että brändi ei saa olla liian teennäinen. Siinä tulee olla irrallaan olevia osia. Ne saattaa olla jopa välillä vähän hankalia ymmärtää, mutta ne ovat tärkeitä. Näin ollen brändistä ei tule tylsä ja saat sitä kautta siitä enemmän irti. Kaavoihin kangistuminen on tässä käskyssä viimeinen virhe. Jos joku näyttää joskus toimivan, ei voi ajatella että se toimii aina. Tämä on vähän sama, kuin markkinoinnissa. Se, että esimerkiksi lehtimainos on toiminut joskus, niin se ei tarkota sitä että se toimii ikuisesti. On oltava valmis muuttumaan ja muuttamaan toimintatapojaan. Tee brändiisi pikku twistiä ja tee siitä hauska ja mielenkiintoinen. Älä tyydy tylsään!

 

Kolmas käsky on asemoi brändin ulkopuolelle. Keskity kaikkeen mikä tapahtuu ulkopuolella. Coca Cola ei olisi toiminut, jos brändi olisi heti alusta luottanut vain yrittäjän omiin haluihin ja mielipiteisiin. Tätä on rakennettu vuosia ja keskitytty siihen, että mitä kuluttaja haluaa ostaa. Miten tuotteesta saadaan haluttava ostaa? Mikä tekee siitä sellaisen, että kaikki haluavat ostaa juuri sinun tuotteesi. On tärkeää näkyä asiakkaille ja tehdä brändistä sellainen, että ihmiset kokevat olevansa pulassa jos eivät saa juuri sinun tuotettasi.

 

Neljäs käsky on älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa. Tämä ei ihan auennut minulle. Olen hieman erimieltä tämän käskyn kanssa. Kirjassa puhuttiin, että jos mainos on ärsyttävä, niin se jää kyllä mieleen, mutta vaikuttaa sitä kautta sitten negatiivisesti brändiin. Toki onhan se totta. Mutta mielestäni mainoksen tulee olla mieleenpainuva jollain tavalla. Pitää muistaa myös se, että kaikkia ei voi mitenkään aina miellyttää. Joskus vain joku ärsyyntyy, ihan sama mitä teet. Mutta tämä on minun mielipiteeni, joku on varmasti erimieltä tästäkin!

 

Seuraava käsky oli mielestäni melkein paras, eli käytä kivikauden kieltä. Tästä minulle muistuu mieleen, kun kävimme treeneissä läpi copywriting asioita, että mitä vaaditaan siihen. Aleksi löyti tuolloin jonkun blogin, missä oli hauskasti kerrottu, että mitä jokaisen markkinoinnin ammattilaisen tulee tehdä yms. Tässä oli hauska kohta, jossa kirjoittaja kehotti hyvän markkinoijan keksimään omia sanoja vanhan tilalle. Muistan kuinka paljon nauroin silloin, samoin kun nyt. Mielestäni kaikista parasta mainontaa on sellainen, joka jää päähän ilman sen suurempaa miettimistä. Ja niin oli kirjakin!

 

Kuudes käsky on minimoi sanoma. Älä tuputa, kuvastaa mielestäni parhaiten tätä käskyä. Mainoksessa on tärkeää, että ihminen saa helposti asian ytimestä kiinni. Liian monta kertaa näkee ns. Huonon mainoksen jossa tapahtuu ihmismielelle aivan liikaa. Yksinkertainen on kaunista. Varsinkin jos yksinkertaisesta saa mieleenpainuvan ja hauskan. Moni mainosyhtiö yrittää tehdä liikaa kaikenlaisilla kikoilla esimerkiksi videoissa. Tämä on mitä ilmeisimmin väärä tapa.

 

Seisemäs käsky on anna median hoitaa puheet. Mainoksen ei ole tarkoitus saada ihmisiä esimerkiksi vertailemaan tuotteita. Jos sitten et mainosta vertaa.fi sivustoa. Mutta pointti tällä on se, että ihmiset käyttävät liikaa aikaa siihen, että yrittää itse viestiä ihmisille. Paras keino kirjan mukaan on se, että hyödynnettäisiin mediaa. Medialle voi lähettää tiedotteen omasta jutustaan, jolloin siinä samalla saa mainosta itselleen, sekä ei tarvitse itse keksiä asioita mistä kirjoittaa. Tämä on yleensä myös melko kustannustehokasta, jolloin se on win-win tilanne sekä medialle, että yrittäjälle! Yrittäjän tulee olla myös ajan hermoilla uusista median kanavista. Esimerkiksi snapchat voisi olla Bisneralle seuraava kanava?

 

Kahdeksas käsky on uudista markkinointi. Tätä aihetta hieman sivuutinkin jo. On todella tärkeää oppia uudet kanavat ja markkinointi tyylit. Markkinointi alana muuttuu koko ajan, jolloin paikoilleen ei saa koskaan jämähtää. Yllättävä markkinointitempaus toimii aina paljon paremmin, kuin vanha ja tuttu. Markkinoinnin tulee aina olla sellaista, johon ihmisen ei tarvitse tuhlata aikaa. Kaikki osallistu tähän niin voit voittaa on mielestäni huonoa markkinointia. Se on hyvä tapa kerätä asiakaslistaa, mutta jotkut käyttävät sitä markkinointikeinona. Bisneran tulisi ottaa tästä koppi, sillä olemme tosissamme siirtymässä markkinointialalle. Jos meille tulee vaikka 5 projektia samaan aikaan, joille pitää keksiä uusia markkinoinnin keinoja, niin kyllä siinä ollaan tiimin kanssa ihmeissään. On hauskaa kuitenkin ajatella se tilanne, että mitähän kaikkea sitä sitten pakon edessä keksisi.

 

9 ja viimeinen käsky on minimoi mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika. Mainonnan ei kannata olla vain hetkellistä. Toki jos on monia tuotteita, ei niitä kannata kaikkia mainostaa. Mutta kirjassa kehotettiin hylkäämään esimerkiksi talvikausi yms. muut sesonki ajat. Tällöin mainonta on jatkuvaa ja se on helpompaa ostaa. Mainonnan tulee olla jatkuvaa ja helppoa. Liian paljon jos miettii vain, että milloin on hyvä aika mainostaa, niin menee se pieleen jo siinä.

 

Bisnera voi ottaa kyllä paljon oppia tästä. Se, että miten meidän brändistä saadaan vahva ja kannattava ei tule helposti. Varsinkin niin kauan, kun olemme vielä akatemialla, jolloin käytämme enemmän Tiimiakatemian brändiä hyödyksi. Mutta mielenkiintoisia pointteja on noissa käskyissä, joista on hyvä ottaa oppia!

 

Petri Vainio-Pekka

Bisnera

0400 774 563

petri@bisnera.fi

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!