Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan yhdeksän käskyä

Kirjoitettu 23.01.16
Esseen kirjoittaja: Matleena Laaksonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä
Kirjan kirjoittaja: Micael Dahlen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi, taito joka ainakin jokaisen yrittäjän sekä liiketoiminnan alalla työskentelevän tulisi hallita. Tartuin Markkinoijan yhdeksän käskyä – kirjaan, sillä uskon ettei markkinoinnista voi tietää ikinä liikaa. Tämä kirja kieltämättä antoi uudenlaisia näkökulmia ja ajatuksia miettiä minkälaisella markkinoinnilla sitä kauppaa oikeasti tehdään parhaiten. Kirjassa lähdettiin avaamaan ihmisten ostokäyttäytymistä psykologian avulla sekä toteamalla, että me kaikki olemme loppupeleissä samanlaisia ja tämän lisäksi ainakin 98 prosenttisesti eläimiä. Nämä väitteet perustellaan puhtaasti luonnontieteen avulla, joita on vaikea kyseenalaistaa. Kun on lähdetty tekemään markkinointitutkimusta, on lähdetty siitä ajatuksesta, että ihminen on eläin. Psykologisten testien sekä eläinkokeiden avulla on pystytty ennakoimaan ihmisten käyttäytymistä pitkälle ja tällä tavoin markkinoinnista on pystytty tekemään huomattavasti tehokkaampaa sekä systemaattisempaa. Kuulostaa hurjalta, mutta täysin järkeenkäyvältä. Markkinoinnin avulla ihmisille luodaan tarve ostaa jotakin tuotetta, jota he eivät ole ennen välttämättä älynneet tarvitsevankaan. Mitenpä muutenkaan tämä onnistuisi kuin vetoamalla tunteisiin ja tietämällä millä tavalla vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen.

 

Mutta mitä ne yhdeksän käskyä sitten ovat joilla me kaikki voimme tulla huippumarkkinoijiksi? Ne tulevat tässä.

  1. Laajenna brandiasi
  2. Tee brandista irrationaalinen
  3. Asemoi brandin ulkopuolelle
  4. Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa
  5. Puhu kivikauden kieltä
  6. Minimoi viesti
  7. Anna median hoitaa puhuminen
  8. Uudista markkinointi
  9. Minimoi mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika

 

Kaiken lähtökohta on siis luoda omasta merkistään tai palvelustaan brandi. Brandin tulee olla tunnistettava ja johdonmukainen sekä mahdollisimman monia miellyttävä. Brandia ei kannata lähteä rajaamaan liikaa esimerkiksi pelkästään nojatuolien valmistamiseen samalla voi brandata itsensä jo kaikkiin huonekaluihin. Tätä ajatusta voikin perustella jo ensimmäisen käskyn nojalla, 1. Laajenna brandiasi. Tämä siitä syystä, että kaikki maailman vahvimmat brandit ovat valtavan suuria ja tuottavia, tämä syyseuraus tuo väistämättä brandeille myös tietynlaisen vahvuuden. Harvemmin pienet brandit pärjäävät kilpailussa isoille brandeille ja ihan syystä, heillä ei ole mahdollisuuksia yhtä suureen volyymiin. Opetuksena tästä voi siis pitää sitä, että kannattaa heti lähteä iskemään kovaa ja korkealle oman brandin rakentamisen parissa eikä spesifioida itseään liikaa yhteen tuotteeseen tai palveluun.

Mietittäessä Osuuskunta Driimin brandin rakentamista on sanomattakin selvää, että kolme ja puoli vuotta on liian lyhyt aika kunnon yhtenäisen brandin rakentamiselle. Pyrimme tietenkin tänäkin aikana tekemään parhaamme tunnettavuutemme lisäämiselle sekä laajentumiselle mahdollisimman monelle eri osa-alueelle. Meillä on tietynlaiset kärjet ja mielikuvat, jotka haluamme liittää Driimin imagoon, kuten esimerkiksi kansainvälisyys, rohkeus, kokeilu sekä tehokkuus. Kuitenkin saamme akatemian aikana tärkeitä oppeja siitä, miten aloittelevassa liiketoiminnassa aletaan selvittämään firman yhteistä linjaa sekä markkinoinnin kärkeä myydessä omia palveluitamme. Yhtenäisen ja selkeän linjan löytäminen voi alussa olla vaikeaa, varsinkin meillä sillä toimialamme on kaikki laillinen liiketoiminta, mutta silti jonkinlainen yhteinen visio tulee meilläkin olla.

Mielestämme olemme lähteneet ihan esimerkillisesti laajentamaan Osuuskunta Driimin brandia. Esimerkkinä omalla kohdalla voi pitää meidän tyttöjen kokeilua lähteä Etelä-Afrikkaan töihin neljäksi kuukaudeksi. Teemme rohkean siirron, sillä Kapkaupungissa Tiimiakatemiaakaan ei vielä ole eikä toimintaa käsittääkseni sinne ole aikaisemmin juuri suunnattu. Teemme Osuuskunta Driimin brandin mukaista toimintaa olemalla rohkeita sekä kansainvälisiä sekä samalla mukailemme myös Tiimiakatemian yhtä slogania, toteuta unelmasi. Tämä projekti pätee jo seuraavaankin markkinoinninkäskyyn, 2. Tee brandista irrationaalinen, joka tarkoitta brandin epä ennustettavuutta. Brandi on tärkeää pitää raikkaana ja yllättävänä kuitenkin noudattaen samaa linjaa. Etelä-Afrikka onkin siinä tapauksessa uusi ja erilainen kohde ja pitää myös kuvan Driimistä asiakkaiden suuntaan mielenkiintoisena sekä yllättävänä.

 

Ensisilmäykseltä eniten mielenkiintoa ja hämmennystä herättävä neljäs käsky, älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa, loi itsessä eniten kysymysmerkkejä.  Sillä eikö yleismieltymyksen perusteella mainoksen juuri kuuluu olla erilainen ja huomiota herättävä, jotta ihmiset muistaisivat sen ja suuntaisivat kauppaan ostoksillle.  Tämä käsky kuitenkin perustuu siihen, että usein mieleenpainuvimmat mainokset ovat joidenkin mielestä myös niitä todella ärsyttäviä ja siksi jäävät ihmisten mieleen. Tämä ei kuitenkaan edistä brandin positiivista kuvaa mitenkään. Kirjailija Michael Dahlen kehottaa tekemään mainoksesta mieluummin hyvä tasoisen, mutta vähemmän mieleenpainuvan. Tarpeeksi suurella mainonnan toistolla tekee näin tehokasta piilomainontaa, joka jää ihmisten mieleen vaikka he eivät sitä itse ymmärtäisikään. Miksi sitten piilomainonta olisi tehokkaampaa kuin suora vahva ja vaikuttava mainonta? Tämä perustellaan jälleen psykologisilla syillä. Ihminen ei halua tuntea itseään ensisijaisesti tyhmäksi mainonnan uhriksi vaan haluaa kuvitella itse ohjailevansa omia ostopäätöksiään. Siksipä pitkävaikutteinen piilomainonta ja vahvan brandin huippuunsa hiominen tuo asiakkaat tuotteen luokse, koska silloin asiakkaat ovat ”itse” saaneet tehdä ostopäätöksensä ostaa juuri sinun tuotettasi.

Itseni kohdalla voin varmasti myöntää jääneeni tällaisen piilomainonnan ja vahvan brandin loukkuun, ostaessani Applen puhelimen. En suoralta kädeltä muista yhtäkään Applen mainosta enkä tarjousta, mutta jossain vaiheessa pari vuotta sitten mieleni valtasi ajatus siitä, että nyt minun on saatava Applen puhelin. Apple oli cool, erilainen, tyylikäs sekä monella muulla oli jo sellainen, joskaan ei aivan kaikilla. Applen brandi oli jo silloin ja on edelleen edustava ja edelläkävijä, sellainen jossa itsekin haluaa olla mukana. Puskaradio, eli tyytyväiset asiakkaat eli kaverini mainostivat minulle itse suoranaisesti Applea kertomalla, että se oli paras puhelin mitä heillä on ikinä ollut ja sen käyttöjärjestelmä oli todella helppo ja selkeä käyttää. Niinpä ostin Applen puhelimen ja onhan se minulla edelleenkin. Tämä on minusta täydellinen esimerkki brandin voimasta sekä onnistumisesta erittäin monella eri markkinoinnin osa-alueella. Enkä kuitenkaan tunne itseäni huijatuksi tai petytyksi, vaikka ymmärrän mitä tapahtui ostopäätökseeni liittyen, sillä olen tyytyväinen puhelimeeni edelleen.

Tämä kirja herätti paljon ajatuksia brandin rakentamisesta ja niiden hiljaisesta voimasta. Markkinatutkimus on mielenkiintoinen aihe, josta haluan kyllä tulevaisuudessa lukea vielä lisää. Markkinoinnin yhdeksän käskyä antoi monia vinkkejä siitä millainen markkinointi toimii ja todella ymmärsin, että jos itse haluan kehittyä huippumyyjäksi, niin kuin haluankin, on minun sitä ennen osattava tehdä myös huippumarkkinointi ja parhaassa tapauksessa kehitettävä tuote tai palvelu, joka myy itsensä, sillä sekin on mahdollista vahvan brandin avulla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!