Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan yhdeksän käskyä

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Jani Tuoriniemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä
Kirjan kirjoittaja: Micael Dahlén
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Micael Dahlén – Markkinoijan yhdeksän käskyä

 

Kirja kertoo yhdeksän uutta käskyä markkinointiin. Näillä käskyillä pyritään haastamaan vanhat ajattelumallit saamalla myös uudenlaisia ajattelutapoja peliin. Jokaisesta yhdeksästä käskystä on kirjoitettu oma kappaleensa, joissa jokaisessa koitetaan saada lukija ajattelemaan uudella tavalla brändistä ja markkinoinnista. Käskyjä koitetaan myös avata tehdyillä tieteellisillä kokeilla. Näin pyritään esittämään, että on olemassa faktaa ja näyttöä käskyjen toimivuudesta.

 

  1. Laajenna brändiäsi

Aina ei välttämättä ole kaikkein viisainta koittaa rajata brändiä niin tarkasti kuin pystyy vain yhdelle sektorille. Jos brändiä pystyy laajentamaan siten, että ihmiset yhdistävät positiivisia mielikuvia laajennettuihinkin osiin (eli laajennuttuihin brändin osiin kohdistunut markkinointi on ollut onnistunutta ja saanut ihmiset hyväksymään ja pitämään brändin uudesta osa-alueesta), näin kannattaa tehdä. Laajenna brändiä jos pystyt. Brändi saa enemmän huomiota ja suuremman markkina-alan, kun ihmiset yhdistivät positiivisia mielikuvia brändiin yhä useammin. Kuin jos tätä vertaa siihen, että brändi olisi tiukasti rajattu vain yhteen sektoriin, on laajentaminen mielestäni suuri mahdollisuus.

 
2.Tee brändistä irrationaalinen

Toisen käskyn mukaan brändistä pitäisi tehdä irrationaalinen, eli järjenvastainen. Kuitenkin niin, että perusajatus säilyisi ja, että se olisi vielä helposti tunnistettavissa. Asiakkaille pitää tarjota koko ajan uusia ärsykkeitä, jotta he pysyisivät varpaillaan ja kiinnostuneina brändistä. Täten tulisi välttää pelkissä vanhoissa tutuissa kaavoissa pysymistä.

 
3.Asemoi brändin ulkopuolelle

Kolmas käsky toteaa asemoimaan brändin uudelleen jos se myy huonosti, ihmisillä on siitä negatiivinen käsitys tai jos brändiä ei pidetä merkittävänä markkinoilla jne. Eli melkein mihin tahansa brändin vaivaan uudelleen asemointi voi toimia lääkkeenä. Ennalta ehkäisevänä keinona brändin ympäristö pitäisi valita huolellisesti, jotta uudelleen asemointia ei jouduttaisi käyttämään. Tulee myös ymmärtää, että ihmisten käsitys muista brändeistä vaikuttaa siihen miten he näkevät sinun brändisi. Voi olla hyödyksi jos pystyt yhdistämään oman brändisi ihmisten mielissä johonkin toiseen vahvaan brändiin. Näin ollen hyödyt toisen brändin vahvasta markkinoinnista, koska ihmiset yhdistävät nämä positiiviset mielikuvat myös sinunkin brändiisi.

 
4.Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa

Mainonnassa on mahdollista, että mainoksen epäolennaiset, mutta huomiota herättävät asiat itsessään kilpailevat tärkeiden asioiden (brändin, mainoksen sanoman..) kanssa huomiosta. Näin ollen se jättää itse brändin ja sen asemoinnin taka-alalle ihmisten mielissä. Mainoksen mielenkiintoisuus johtaa ihmisten ajatukset pelkkään mainoksen turhaan asiaan eikä itse brändiin, mitä mainoksella yritetään saada ihmisten mieliin. Myös liian päälle puskeva mainos voi aiheuttaa ihmisille negatiivisia mielikuvia brändistä. Paras tapa olisi saada ujutettua brändikuva ihmisten alitajuntaan huomaamattomasti mainonnassa, niin että he eivät tätä välttämättä itse tajuaisi.

 
5.Puhu kivikauden kieltä

Mainoksen tärkein ominaisuus ei tarvitse olla mieleenpainuva iskulause, jota yritetään takoa ihmisten mieliin kaikin voimin. Mainonnan tärkein asia ei täydy olla se mikä sanotaan ääneen. Ei myöskään pidä tehdä mainoksesta liian vaikeasti ymmärrettävää, sillä ihmiset eivät halua käyttää liikaa vaivaa sen ymmärtämiseen. Ei pidä pakottaa ihmisiä ajattelemaan. Sen sijaan kannattaa yrittää herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Alkukantaisia tunteita ja vaistoja, jotka me kaikki vielä omaamme. Kun ihmisissä yritetään herättää tunteita, se voi saada aikaan lujempia mieltymyksiä brändiä kohtaan kuin se, että pyrittäisiin saada ihmiset muistamaan brändiä kuvaava voimakas iskulause. Tunteisiin vaikuttaessa on myös se hyvä puoli, että ihmiset eivät välttämättä itse tajua, että se mitä mainoksessa sanotaan ei ole pääasia, vaan pääasiana on saada ihmisissä heräämään voimakkaita alkukantaisia tunteita.

 
6.Minimoi viesti

Liian laaja viesti menee ihmisiltä useimmiten ohi. Kerro oleellinen.

 
7.Anna media hoitaa puhuminen

Pyri siihen, että median sanoma ja mainoksen sanoma olisivat mahdollisimman yhdenkaltaisia (Auto-ohjelma ja automainos, surullinen ja surullinen, iloinen ja iloinen…). Näin voit hyödyntää median tarjoaman pohjustuksen mainokselle, ja välttää median ja mainoksen välisen kilpailun. Koita myös olla mahdollisimman luova median hyödyntämisessä. Koita löytää uusia medioita ja paikkoja markkinoida, joita kilpailijat eivät ole löytäneet. Yllätä ihmiset markkinoimalla siellä, missä muut eivät vielä markkinoi.

 
8.Uudista markkinointi

Kahdeksannessa käskyssä kerrotaan, että yrityksen pitäisi koko ajan muuttaa markkinointinsa muotoa. Staattisuus on pahasta. Ainainen samankaltaisuus tekee mainoksesta tylsän. Muuttamalla mainonnan muotoa mielenkiinto yritystä sekä brändiä kohden kasvaa. Muuttamalla markkinoinnin muotoa ihmiset saavat lisää ärsykkeitä kiinnostua uudestaan samasta markkinoinnin kohteesta.

 
9.Minimoi mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika

Mitä lähemmäs ostopäätöstä markkinointi saadaan, sitä tehokkaampaa se on. Mainoksen media pitäisi siis ajoittaa ja sijoittaa siten, että ihmisillä olisi mahdollisimman pieni kynnys tehdä ostopäätös. Jos mainonnan jälkeen ihmisille on varattu paljon aikaa harkita ostopäätöstä, niin useimmat ihmiset tulevat unohtamaan koko mainoksen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!