Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 15.10.20
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi usein yhdistetään kampanjaluontoiseen mainontaan, jossa yritys on yhteydessä asiakkaaseen tavalla tai toisella. Markkinointi sanana saattaa herättää jopa negatiivisia tunteita. Tällainen markkinnointi on nimeltään outboundia.

 

Vaihtoehtoinen ratkaisu kyseiselle markkinointityylille on inbound. Inboundiin liittyy keskeisesti sisällön luominen ja asiakkaan osallistaminen kaksisuuntaisen kommunikaation avulla. Ei mitään rakettitiedettä. Se mitä ei aina tulekaan mietittyä on se, että muun muassa tuotekehitys, innovaatiot, tuotteet ja palvelut ovat kaikki markkinointia. Myös kuka tahansa, jonka tekemisillä on vaikutuksia ostajaan tekee markkinointia.

 

”Markkinointi on kaikkea sitä, millä yrityksen tuote tai palvelu saadaan kaupaksi.”

 

Kirjassa annetaan 12 kysymystä, joihin jokaisen yrityksen tulisi osata vastata:

 

  1. Kenelle markkinoit?
  2. Mitkä ovat ostajien toiveet, tarpeet, haasteet ja unelmat?
  3. Missä markkinassa yrityksesi on tai voisi olla?
  4. Mitkä ovat kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet?
  5. Mitkä ovat yrityksesi ylivoimaiset kilpailuedut?
  6. Mitä yrityksesi edustaa eli mikä on sen rooli ostajalle?
  7. Mikä on yrityksesi erityinen (erilaistava ja merkittävä) arvo asiakkaalle?
  8. Mikä on yrityksesi tehtävä?
  9. Missä yrityksesi kohtaa asiakkaansa?
  10. Miten yrityksesi kohtaa asiakkaansa?
  11. Miten yrityksesi voisi muuttaa markkinaa?
  12. Mistä haluat yrityksesi tulevan kuuluisaksi?

 

Kun mietin näitä kysymyksiä, tunnen samaan aikaan intoa ja epätoivoa. On älyttömän siistiä kuvitella omistavan yritys, jolla on tärkeä tehtävä ja sitä tukevat arvot. Epätoivo herää, kun ajattelen tiimiyritystämme. Se koostuu kolmestatoista täysin erilaisesta ihmisestä. Sen sisällä on yli kymmenen erilaista liiketoimintaa. Miten ihmeessä tiimiyritystä voi markkinoida, jos mihinkään näistä kysymyksistä ei saa vastausta?

 

Sen lisäksi vaikka näihin kysymyksiin saisi vastaukset ja markkinointiin alkaisi panostamaan huolella, yrityksemme on olemassa vain hieman yli vuoden tästä päivästä. Brändin luomiseen se on liian lyhyt aika. Tai no mistä minä tiedän enhän ole koskaan kokeillut.

 

”Luo ensin tuote, joka on erityinen ja markkinoi sitä siellä, missä se on kustannustehokkainta. Panosta toiminnan laatuun ja palvele asiakkaitasi hyvin, niin sana kiertää ja asiakkaasi alkavat myydä puolestasi.”

 

Tarvitseeko Clevera markkinointikampanjoita tai suurta ydinlupausta? Teemme työmme hyvin ja asiakkaamme on tyytyväisiä. Palvelumme kehittyvät jatkuvasti ja luomme uusia innovaatioita. Meillä on jopa uusi motto; ”älytöntä tekemistä”. Nämä asiat vievät meitä jatkuvasti kohti menestyksekkäämpää liiketoimintaa ja lisäävät tunnettuuttamme. Ehkä haaste onkin siinä, miten uusi palvelu saa mahdollisimman paljon asiakkaita mahdollisimman nopeasti.

Nuo aikaisemmin mainitut 12 kysymystä saavat vastaukset, kun jaamme tiimiyrityksemme yksittäisiin palveluihin. Kattomaalauksiin kuuluu hieman eri kohderyhmät, palvelun tehtävät sekä asiakkaiden tarpeet kuin esimerkiksi nettisivuihin.

 

Ehkä emme kykene luomaan tiimiyrityksellemme tunnettua brändiä, jolla on kirkas tehtävä. Ehkä emme myöskään tarvitse sitä tässä vaiheessa polkuamme liikemaailman huipulle. Ehkä keskitymme tuottamaan palveluita, joista on asiakkaalle aitoa hyötyä ja arvoa. Ehkä kun opimme tämän, opimme kaiken muunkin liiketoiminnan ohella.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!