Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 10.12.17
Esseen kirjoittaja: Joonas Tokee
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja on melkoisen tiukka paketti nykypäivän yrityksen markkinoinnista kiinnostuneille. Mitään järkyttävän syvällistä tämä kirja ei tarjoa lukijalleen. Kirjoittaja alussa Wikström toteaakin, että tarkoituksena ei ole ollut luoda markkinoinnin jokaisen osa-alueen tyhjentävää opusta. Kirjassa siispä perehdytään markkinoinnin perus piirteisiin ja ennen kaikkea se perehdyttää lukijansa siihen mitä on nykyaikainen markkinointi, josta oikeasti on hyötyä sekä yrittäjälle, sekä tärkeimmälle eli asiakkaalle.

 

Päänäkökulma ehdottomasti kirjan opeissa pidetään siinä, kuinka markkinoida ja toimia siten, että asiakkaalle tuotettu arvo on maksimaalinen. Heti kirjan alussa silmääni pistää Wikströmin lausahdus: ” Voiton tuottaminen ei koskaan voi olla yrityksen toiminnan tarkoitus. Se on sen seuraus.” Tätä en itse ole aikaisemmin tullutkaan pohtineeksi. Voittoa siispä tulee kunhan asiat tehdään oikein ja sen on seuraus asiakkaalle tuotetusta arvosta. Myös ajatuksia herätti se, että yrittäjyys ylipäätään rakentuu intohimon sekä asenteen ympärille. Tämän pohjalta olikin hyvä lähteä miettimään markkinointia syvemmin ja ylipäätään sitä mikä on yrityksesi viesti ulospäin. Käytännössä siis sitä mikä on kaiken perusta, mihin markkinointia lähdetään rakentamaan. Jos intohimoa ei tekemisestä löydy, niin mahdollisesti kaikki markkinointiin käytetty aika ja raha olisi hukkaan heitettyä.

 

Maailma on muuttunut vauhdilla ja sen johdosta myös liiketoiminta ja markkinointi on muuttanut muotoaan. Aikoinaan varmasti pohdittiin yritystoiminnan ja idean toimivuutta moneen kertaan tehden laskelmia siitä kannattaako kivijalkamyymälä vai ei. Kirjan oppien mukaan yrittäjyys on reagointikykyä ja mukautumista. Tämä ehdottomasti heijastuu myös markkinointiin. Täytyy osata mukautua asiakkaan tarpeisiin ja ottaa myös riskejä toiminnassaan. Kuten Wikström toteaa: ” Riskien välttäminen on riskeistä suurin.” Usein olen itsekin huomannut, kuinka pohdin liikaa sitä, mitkä ovat asiat, jotka voivat mennä pieleen ja tämän vuoksi ehkä en uskallakaan tehdä asialle mitään. Jopa kirjoittaessani esseitä takerrun usein pikkuseikkoihin turhaan. Tämä on erityisen hyvä oppi ainakin itselleni. Pitää uskaltaa kokeilla ja tarttua uusiin asioihin. Kun tämä asia on hoidettu on myös helppo lähteä toteuttamaan markkinointia omalla rohkealla tavalla ja yrittää keskittyä siihen, kuinka voin erottautua joukosta mahdollisimman hyvin. Kaiken kaikkiaan pitää antaa mahdollisuus myös itselleen epäonnistua ja tehdä asiat seuraavalla kerralla paremmin.

 

Nykypäivän asiakkaat ovat varmasti entistä tietoisempia ja elävät ajanhermolla. Niinpä markkinoissa olisi hyvä muistaa, että sitä tehdään asiakasta varten. Usein itse pohdin päivittäessäni vaikkapa Facebookin urheilijaprofiiliani, että kuinka saan näyttämään toimintani mahdollisimman hyvältä ulospäin. Luettuani kirjan mieleeni juolahti se, että eihän tarkoitukseni ole tuottaa seuraajille vakuuttavaa kuvaa vain itsestäni, vaan tarjota heille kokemus tai jonkinlainen elämys, kun he lukevat päivityksiäni. Usein asiakaslähtöinen ajattelu tuppaa häilymään ja keskityn vain liiakseen ulkokuoreen sekä yleisiin asenteisin ja näkemyksiin hyvästä markkinoinnista.

 

Nykyisin sosiaalisen median ja digitalisaation myötä ihmisillä on paljon reaaliaikaista tietoa yrityksen toiminnasta. Niinpä avoimuus on erittäin tärkeää tehdessäsi markkinointia. Usein virheen sattuessa itse pohdin, että olisi parempi lakaista virhe maton alle, ja olla kertomatta siitä kenellekään. Kuitenkin kirjassakin todetaan, kuinka älyttömän nopeasti asioiden peittely kääntyy somessa itseään vastaan, sillä tieto leviää siellä melkoisella vauhdilla. Parempi siis olisi myöntää tehdyt virheet oli kyse sitten isosta tai pienestä sellaisesta.

 

Tärkeää on löytää oma juttu mitä yrityksessäsi myyt. On tiedettävä selkeä viesti, jonka antaa asiakkaalleen. Monesti on hyvin luontaista ainakin itselleni, että seuraan ns. parhainta lajissaan. Oli kyse sitten koulusta, urheilusta tai yritystoiminnasta. Harvemmin tuleekaan pohtineeksi sitä, että tällä tavalla et koskaan tule pääsemään hänen ohitseen. Paras olisi löytää omat vahvuudet ja tunnistaa toisten heikkoudet. Niinpä voisi keskittyä omaan toimintaan ja siihen missä on hyvä. Tämä näkyy myös erityisesti markkinoinnissa. Turha mainostaa samaa tuotetta tai taitoa, kun naapuri, vaan löytää se oma juttu mitä tekee ja panostaa sen markkinoimiseen. Näin varmasti pystyisi itsekin lunastamaan asiakkaan odotukset, kun tiedät varmasti olevasi markkinoimasi asian vertainen.

 

Monesti suomalaisilla on taipumus vähätellä omia kykyjään. Jos heitä kehutaan hyväksi, niin usein me olemme melko vaatimattomia. Tämä heijastuu varmasti myös yritystoiminnassa ja oman työn hinnoittelussa. Tulisikin olla realistinen ja määritellä oikea arvo tuotteelle mitä ikinä tekeekään. Joko tuote voi olla hyvä tai huono, mutta hinta pitäisi määritellä sen mukaisesti mitä arvoa asiakas siitä saa. Markkinointi on tämän jälkeen varmasti helpompaa kun tietää mitä myy. Itsekin pitäisi tulevaisuudessa ehdottomasti arvostaa omia taitojaan ja kyetä markkinoinnissa ”kehumaan itseään”. Kuitenkin lupaukset on mielestäni pystyttävä lunastamaan.

 

Kaiken kaikkiaan kirjan asiat ovat itselleni melko hyvin ennestään tuttuja. Kuitenkin oli hyvää palautella mieleen se, että kaikissa markkinoinnin osa-alueilla tulisi panostaa siihen, että lisätään asiakasarvoa. Kaikki markkinoinnissa siispä linkittyy siten, että sinulla on tarjota jotain millä juuri vastassa oleva asiakas saa tyydytettyä jonkin tarpeen. Väyliä ja tapoja on monia. Kuitenkin tulevaisuutta ajatellen myös itseni on panostettava siihen, mitä sosiaalisessa mediassa ja yli päätään digimarkkinoinnissa tapahtuu ja kenelle se oikeasti tulisi suunnata, jotta saavutetaan maksimaalinen hyöty. Uusia väyliä avautuu koko ajan ja olisi hyvä pysyä kartalla siitä mitä kautta saavutetaan oikeaa kohderyhmää. Jatkossa aionkin tutustua syvällisemmin erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!