Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 26.02.18
Esseen kirjoittaja: Timo Hänninen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi, mitä se oikeastaan on? Se on kaikkea, jolla on vaikutusta ostajaan. Täten esimerkiksi myyjät, tapahtumat, viestintä ja palvelut ovat kaikki markkinointia. Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle käsittelee maanläheisesti eri markkinoinnin keinoja, joita jokainen yrittäjä pystyy halutessaan hyödyntämään. Markkinoinnin perusteoriat, jotka ovat olleet saatavilla jo vuosikymmenien ajan, ovat tänä päivänäkin huonosti hyödynnettyjä, vaikka ne olisivat edelleen toimivia. Tärkeintä olisi saada vietyä markkinoinnin teoriat käytäntöön. Tämän kirjan lukeminen auttaa siinä, kunhan osaa ajatella asioita oman yrityksen näkökulmasta.

Ei ole yhdentekevää kenelle markkinointia kohdistaa. Umpimähkäinen kohdentamaton markkinointi ei kovin usein tuota hyviä tuloksia. Sosiologi Everett M. Rogersin innovaatioiden diffuusio- teoria esittää, kuinka uusien asioiden omaksuminen siirtyy sosiaaliselta ryhmältä toiselle. Nopeimmin asiat omaksuvat innovoijat ja varhaiset omaksujat. Innovoijat ovat tavallista alttiimpia ottamaan riskejä, he ovat tavallista korkeammassa sosiaaliluokassa ja he ovat usein varakkaita. Varhaiset omaksujat muistuttavat paljon innovoijia, mutta he ovat valikoivampia ja käyttävät enemmän aikaa uutuuksiin perehtymiseen. Nämä kaksi ryhmää kattavat vain 15% markkinapotentiaalista.

Useimmat yritykset yrittävät markkinoida tuotteitaan heti suurelle yleisölle, mutta tämä on virhe. 85% kuluttajista ei kiinnostu tuotteesta/palvelusta ennen kuin innovoijat ja varhaiset omaksujat ovat vakuuttuneita. Markkinointi siis valuu hukkaan, jos yrittää saada kaikki ryhmät heti vakuuttuneiksi. Ei pidä pyrkiä liikuttamaan massoja, vaan niitä, jotka liikuttavat massoja. Suosittelijat saavat muut ryhmät vakuuttuneiksi tuotteista ja hitaammin lämpenevät ryhmät uskaltavat tehdä ostopäätöksen.

Olen itsekin monesti tehnyt ostopäätöksen suositteluiden perusteella, kun olen verrannut useita tuotteita keskenään. Suosittelut luovat varmuutta sille, että tuote on ostamisen arvoinen ja itsekin vakuuttuu tuotteesta. Täytyy jatkossa kerätä Waistollekin suosittelijoita, niin saamme entistä enemmän asiakkaita ja pääsemme toteuttamaan haastavia ja mielenkiintoisia projekteja.

Eräs suurimmista kolahduksista kirjassa oli se, että asiakkaille pitää tuottaa asiakastyytyväisyyttä eli arvoa tuotteiden ja palvelujen sijaan. Asiakkaiden tarpeet ovat tärkeämpää selvittää kuin suoraa päätä jonkin tuotteen myyminen. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa, sillä hyvin usein asiakas ei itsekään tiedä mitä tarvitsee. Asiakkaan kanssa olisikin hyvä kohdata vaikka lounaan merkeissä ja keskustella asioista. Kun selvittää, mitä asiakas on viime aikoina tehnyt ja missä on ollut haasteita, voi ratkaisu ongelmiin löytyä ja oma yritys saada uuden projektin. Tiimiakatemialla kehotetaan tekemään paljon asiakaskäyntejä ja se ei ole ollenkaan huono asia. Kun pääsee juttelemaan asiakkaan kanssa kasvotusten, yleensä löytyy jokin ongelma, jota ei heti puhelimessa osannut kertoa ja näin ollen saa uuden projektin.

Koska kilpailu markkinoilla on kovaa, täytyy pystyä luomaan oma ylivoimainen kilpailuetu. Asiakas ostaa sieltä mistä hän saa parhaimman arvon, joten kynnys vaihtaa yrityksestä toiseen on oltava korkea. Pitää miettiä mitkä kilpailevat yritykset tuottavat asiakkaille samaa arvoa kuin oma yritys. Sen jälkeen pohditaan mitä oma yritys pystyy tekemään paremmin kuin muut. Oma ylivoimainen kilpailuetu voi olla vaikkapa hinta, tuote, toimitusnopeus tai kaikki edellä mainitut yhdessä. Oman ylivoimaisen kilpailuedun löytäminen on tärkeää, sillä esimerkiksi asiakkaita alkaa tulemaan lisää ja he suosittelevat eli käytännössä myyvät tuotteita muille kuluttajille.

Markkinointi ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa on nykyään yhä entistä tärkeämpää kuin aiemmin. Se on monelle yritykselle jopa elinehto. Jos yritystä ei löydy internetistä, sen olemassa olosta ei kukaan välttämättä tiedä. Sen lisäksi yritys saa somessa myös ilmaista mainosta, kun ihmiset jakavat ja tykkäävät yrityksen postauksia ja luovat näin lisää näkyvyyttä. Esimerkiksi monesti Facebookissa tulee vastaan yrityksen luomia kilpailuja, joissa pitää tykätä postauksesta osallistuakseen kilpailuun. Palkintona on lähes poikkeuksetta jotain ilmaista, jotta mahdollisimman moni lähtisi mukaan kilpailuihin. Esimerkiksi vastaavanlaiset kilpailut ovat mielestäni loistavia tapoja näkyvyyden parantamiseksi, ja mahdollisesti myös verrattain edullisesti.

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle pitää sisällään paljon arvokasta tietoa kaikille markkinoinnista kiinnostuneille. Kirjan lukemisen johdosta pyrin jatkossa miettimään ensin arvoa, ja sen jälkeen etuja, hyötyjä ja ominaisuuksia markkinoinnissa. Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja ja oma mielenkiintoni markkinointia kohtaan kasvoi entisestään.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!