Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 07.11.18
Esseen kirjoittaja: Petra Röppänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja on tehokas ja tiivis tietopaketti aloittavalle yrittäjälle. Kovin syvälle mihinkään aiheeseen ei kirjassa kuitenkaan sukelleta. Jokaisen käsiteltävään asiaan saa niin sanotusti pintaraapaisun, jonka jälkeen itselle mieleen tulevista ongelmakohdista on helpompi lähteä hakemaan enemmän tietoa. Kirjasta saa ennemminkin hyvän käsityksen siitä, mitä nykypäivän markkinointi oikeastaan on ja mitä kaikkea sen tulisi sisältää. Heti alkuteksteissä Wikström kiteyttääkin opuksen olevan ”näkemys, joka on niin onnistumisten kuin epäonnistumisten muokkaama. Ja sitähän markkinointi parhaimmillaan on; jatkuvaa opiksi ottamista ja maalaisjärjen käyttöä.” Tämä lause kuvaa erittäin osuvasti nykypäivän markkinointia.

Itse kiinnitin lukiessani huomion useaan otteeseen mainittuun arvon tuottamiseen. Ensimmäisillä sivuilla tulee vastaan lainaus Suomen osakeyhtiölain 5 pykälästä, jonka mukaan ”yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.” Tämä määritelmä särähtää ainakin itselläni jonkin verran korvaan. Wikströmin mukaan voiton tuottaminen ei koskaan voikaan olla yrityksen toiminnan tarkoitus. Sen tarkoitus on tuottaa arvoa asiakkaalle. Sitä kautta saavutetaan voittoa. Jos sinulla ei ole asiakasta joille tuotat arvoa, ei ole myöskään ostavaa asiakasta.

Eli ennen kaikkea yrityksen tulisi tuottaa asiakkaalle arvoa. Mieluusti vielä olemalla erityinen eli tuottaa siis sellaista arvoa, jota ei muilta saa. No miten tätä arvoa sitten tuotetaan? Mitä arvo edes on? Senhän me kaikki haluaisimme tietää. Siitä kirjassa kerrotaan. Ja sitä ajattelin hieman enemmän avata.

Yrityksen tuottama arvo on yhtä suuri kuin ostajan vastine rahalle. Arvo on se, minkä perusteella jotakin pidetään erityisenä, tärkeänä, merkityksellisenä, hyvänä tai arvokkaana. Se on tavoiteltava ja haluttu asiantila. Arvoa voidaan tuottaa tuotteiden, palveluiden ja toiminnan kautta. Perustele arvoa hyödyillä (tyytyväisyystekijä, jonka ostaja saa käyttäessään tuotetta tai palvelua), eduilla (parempi asema suhteessa kilpailijan tuotteeseen tai palveluun) ja ominaisuuksilla (tuotteen tai palvelun piirre). Arvo on siis se, mitä sinun aina ensimmäisenä tulisi myydä.

Mieti siis oman tuotteesi tai palvelusi arvoa asiakkaalle. Etkö keksi mitään arvoa? Tiedän, vaikeaa. Tai helppoa, jos olet onnistunut kehittämään jo niin hyvän konseptin, jolla on selkeä arvo. Todennäköisesti löydät kyllä jonkin arvon tai jos et löydä, paranna, ideoi ja kehitä kunnes se löytyy.

Kun on olemassa arvo, mitä ostajat haluavat ostaa, tuotteesta tai palvelusta luodaan niin hyvä, että asiakkaat alkavat myydä sitä. Suosittelemisesta ja jakamisesta tehdään helppoa. Markkinoidaan niille, jotka liikuttavat massoja, sen sijaan että markkinoitaisiin massoille. Tämän jälkeen lopun pitäisikin olla helppoa! No, ei se harmi kyllä ihan niinkään mene. Mutta myymällä arvoa, joka tarpeeksi hyvänä alkaa myymään jossain vaiheessa itseään, ollaan jo vahvoilla.

12 kohdan asiakasarvokartta auttaa miettimään, mitkä asiat pitäisi olla selkeitä jo ennen yrityksen perustamista. Siinä selvitetään esimerkiksi ostajien toiveet, tarpeet, haasteet ja ongelmat sekä kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Kenelle markkinoit? Missä ja miten kohtaat asiakkaasi? Missä markkinassa olet tai voisit olla? Mikä on yrityksesi tehtävä? Näihin kysymyksiin vastattua on yrityksellä selkeä pohja, jolla lähteä tavoittelemaan unelmia. Tärkeintä on kuitenkin aina tehdä kaikki oman intohimon pohjalta. Arvo tulee luoda sille asialle, johon itse uskot ja jonka haluat toteuttaa.

Itse aloin miettimään kirjassa esiteltyjä kysymyksiä panimon kannalta, jonka perustamisessa olen tällä hetkellä mukana. Mikä on asiakasryhmämme? Mille pohjalle haluamme perustaa brändimme? Miten luomme asiakkaille arvoa? Onneksi lainausaikaa pystyi helposti pidentämään. Aion ottaa kirjan ehdottomasti avukseni miettiessäni nämä kysymykset kuntoon.