Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja

Kirjoitettu 03.03.19
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjille
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja tarttui hyllystä mukaani, koska minulla on halu kehittyä markkinoinnissa ja sain itselleni tiimimme markkinointipäällikön tittelin. Tämä kirja on erittäin hyvä tietoisku markkinoinnista ja jokainen sivu on tiivistä täyttä asiaa, joka olisi hyvä painaa mieleen. Erityisiä kolahduksia kirja ei sinällään aiheuta, koska se on niin tietopohjainen, mutta juuri näitä asioita tarvitaan tehokkaassa markkinoinnissa ja tuntuu, että tämä kirja olisi hyvä olla jatkuvasti hyppysissä markkinointia suunniteltaessa.

Arvon tuottaminen asiakkaalle

Yrityksen tarkoitus on tuottaa arvoa asiakkaalle eikä esimerkiksi voittoa yritykselle. Tämä ajatus toistui monta kertaa kirjassa ja sai toistollaan iskostettua tuon tärkein ajatuksen aivoihini. Mitään ei pitäisi lähtökohtaisesti tehdä vain rahan kiilto silmissä, vaan miettiä ensin mitä asiakas haluaa ja miten pystyt markkinoimaan tuotetta kertomalla, mitä arvoa asiakas siitä saa eikä listaa tuotteen ominaisuuksista. Arvon tuottamisen jälkeen rahavirrat kyllä seuraavat perästä. Paras liiketoimintasuunnitelma on, kun asiakas on niin tyytyväinen tuotteeseen, että suosittelee tuotetta muille ja näin ostajakunta leviää. Tällainen markkinointi on vieläpä tavallaan ilmaista, itse tuote täytyy suunnitella niin hyvin, että se ylittää asiakkaan odotukset ja siitä tulee suosittelun arvoinen.

Asiakasta ei lähtökohtaisesti kiinnosta millaisella prosessilla jotain saadaan aikaan vain mitä saadaan aikaan eli sen arvo. Tämä on erittäin hyvä ottaa huomioon esimerkiksi synnytyksen tuotteistamisessa, ei saa kiinnittää liikaa huomiota itse prosessiin, että nyt 15 hengen tiimillä mietimme 8h teidän ongelmaanne ja löydämme ratkaisun. Täytyy miettiä mitä saamme aikaiseksi ja mikä on meidän lupauksemme arvon tuonnista asiakkaalle. Tulee osoittaa heti myyntihetkellä konkreettisia tuloksia, mitä voimme saada aikaiseksi, esimerkiksi kolme tehokasta ratkaisua esitettynä kirjallisesti, joissa on myös osoitettu, kuinka ratkaisut viedään käytäntöön.

Tehtävä on yrityksen hissipuhe. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kysytään mitä yrityksesi tekee ei vastaus saa olla ”markkinointia” tai ”puhelimia” vaan esimerkiksi ”yhdistämme ihmisiä”. Hissipuheessa tulee jo kertoa mitä arvoa se tuottaa asiakkaalle. Urheiluvaatteissamme tätä voi soveltaa sanomalla, että viemme urheilusi seuraavalle tasolle. Tai muuten joku lennokas törkeä lupaus, mitä juuri meidän urheiluvaatteillamme saavutetaan, miksi ihmiset haluavat ostaa juuri meidän vaatteitamme.

Älä pelkää ottaa riskejä
”If you don’t enjoy it, don’t do it.” Richatd Branson. Riskejä tulee ottaa, niiden välttely on riskeistä suurin. Tämä lause ei ole vielä kovin hyvin iskostunut meidän tiimimme mieleen. Monesti olemme hylänneet hyviäkin ideoita heti alkuunsa, kun mieleemme tulee isoja ongelmia. Ongelmat on tehty ratkottavaksi ja ne yritykset menestyvät, jotka näkevät ongelmien sijaan haasteita, joille täytyy keksiä ratkaisu. Jos jokin asia ei kiinnosta tarpeeksi, ei ole myöskään valmis löytämään ratkaisuja haasteisiin. Bransonin lause on erittäin osuva tässä mielessä, jos jostain ei nauti, älä sitten tee sitä. Tällä hetkellä meidän tiimin projekteista verkkokaupan rakentaminen on sellainen, jonka eteen olen valmis tekemään paljon töitä ja näen vain haasteita, enkä ongelmia. Haluan ratkaista nuo haasteet ja oppia kuinka saadaan tuote tehokkaasti myytyä.

 

Ota sattumasta koppia

Menestymisen salaisuus on kyky ottaa sattumasta koppi. Monet suuret menestyksekkäät yritykset ovat saaneet alkunsa, kun joku on tarttunut pieneen tilaisuuteen ja nähnyt potentiaalia jossain. Suurin ongelma on uskallus lähteä työstämään asiaa, josta voisi ehkä joskus tulla jotain. Tämä tarkoittaa, että pitää olla avoin uusille ideoille ja valmiina tarttumaan pieniinkin juttuihin. Koskaan ei voi tietää mistä siemenestä kasvaa iso mahtava appelsiinipuu, jonka hedelmiä saa myöhemmin korjailla. Aina kaikki ei lähde lentoon ja sekin on hyvä lopputulos, ainakin on uskaltanut lähteä liikkeelle ja kokeilla.

Kirjassa korostetaan google optimoinnin tärkeyttä ja todetaan niinkin radikaalisti, että yritystä ei kuluttajan silmissä ole näkyvissä, ellei se näy google haun tulosten ensimmäisellä sivulla heti ensimmäisissä hakutuloksissa. Harva jaksaa selata enää toiselle sivulle tuloksia. Me olemmekin tiimissä ymmärtäneet optimoinnin tärkeyden ja olemme yhdessä etsineet hyviä hakutermejä ja miten voisimme saada yrityksemme näkyville ilman maksettua mainontaa heti ensimmäiselle sivulle. Tähän auttavat muun muassa hakutermiin liittyvät kirjoitukset ja sisältö sivuilla, esim. jos haetaan markkinointia, tulee sivuilla olla sisältöä, joka kertoo markkinoinnista. Markkinoinnin oppaat ovat tehokas keino lisätä näkyvyyttä, sekä oppaat toimivat myös hyvänä keinona inbound -markkinoinnille, jossa asiakas houkutellaan itse ostamaan tyrkyttämisen sijasta. Tiimimme markkinoinnin tarkoitus onkin keskittyä juuri inbound -markkinoinnin mukaiseen markkinointiin, koska visionamme on, että asiakas löytää meidät ensin.

Tämä kirja oli välillä melko puuduttavaa luettavaa, vaikka mielenkiintoa aiheen opetteluun löytyy kyllä rutkastikin. Halusin yrittää painaan kaiken mieleen, mitä kirjassa luki, joten sitä ei pystynyt kovin kauaa lukemaan kerrallaan, kun piti ottaa ajattelutaukoja välistä. Otin talteen kuvina hyviä taulukoita ja ohjeita, joita voin hyödyntää myöhemmin markkinoinnin tehtävien parissa. Suosittelen kyllä tätä kirjaa kaikille markkinoinnista kiinnostuneille, se antaa erittäin hyviä tietoiskuja siitä, kuinka luoda yritykselle tehokasta markkinointia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!