Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 01.02.13
Esseen kirjoittaja: Tuomo Heinilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja -Totuus seuraavan sukupolven markkinoinnista
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnille asetetut vaatimukset ovat muuttuneet radikaalisti viimeisten vuosikymmenten aikana. Edellistä markkinoinnin aikakautta nimitti leimallisesti metaforinen tarinankerronta. Taloudellisen kehityksen myötä sekä markkinointiviestien että viestintäkanavien määrä on lisääntynyt radikaalisti. Tämän seurauksena olemme tilanteessa, jossa tyypillinen kuluttaja kohtaa 3000 -5000 markkinointiviestiä päivässä. Väitetään, että me huomaamme näistä viesteistä noin 2 % ja että alle 0,1 % lla olisi mitään vaikutusta meihin. Se tarkoittaa, että 99,9 % markkinointiviestinnästä olisi turhaa.

Kuluttajat ovat muuttuneet, ja heidän käyttäytymisensä on monimutkaisempaa. He käyttävät mediaa uusilla tavoilla ja ovat aiempaa ulospäin suuntautuneempia. Heidän suhteensa brändeihin on muuttunut vaativammaksi ja vähemmän uskolliseksi.

Nykyään kuluttajat määrittelevät brändit, jopa uudelleenmäärittelevät ne. Ja koska kuluttajat tänä päivänä kohtaavat brändit kokonaisvaltaisesti, TV-mainos ei ole enää autuaaksi tekevä ratkaisu. Myös brändiväittämät joutuvat uuteen valoon, sillä tänä tietoverkkojen ja matkapuhelimien aikakautena kuluttajat jakavat aktiivisesti niin hyvät kuin huonotkin brändikokemuksensa ystäviensä kanssa.

Markkinoinnin seuraavaa aikakautta määrittää siis yksi totuus ylitse muiden: kuluttajilla on valta. Viestipommitus on tie epäonnistumiseen. Markkinoinnin uudella aikakaudella brändejä eivät enää määrittele metaforiset tarinat, vaan brändien kyky aidosti rikastuttaa ihmisten elämää.

Kaikki tämä tapahtuu vuorovaikutuksen kautta, ja keinovalikoimassa painottuvat uudet aktiiviset välineet (esim. viraalit, blogit, webbisivut ja katumarkkinointi). Ei ole kuitenkaan syytä unohtaa perinteisiä medioitakaan vain siksi, että niiden rooli muuttuu itsetarkoituksesta osaksi kokonaisuutta. Ytimessä on “engagement”, joka rikastuttaa kohderyhmän elämää: passiivisten metaforien katselun sijasta näytämme kohderyhmän osallistamisen kautta, mitä teemme heidän hyväkseen. Kumpaa sinä uskoisit: miestä, joka kertoo vakuuttavin sanankääntein olevansa huumorimies vai miestä, joka ensiksi kysyy sinulta, mistä aiheesta haluaisin kuulla hauskan vitsin, ja sen jälkeen vielä kertoo sinulle sellaisen?

“Engagement markkinointi osallistaa ihmiset sinun asiaasi. Se vie kohderyhmän kiinnostuksen tasolle, jossa vuorovaikutus, jakaminen ja suhde sinun brändisi tai yrityksesi kanssa tulee kiehtovaksi, palkitsevaksi ja uutisen arvoiseksi. Se saa ihmiset sitoutumaan asiaasi, mutta heidän omilla ehdoillaan ja heitä itseään varten.”

Uuden aikakauden markkinointi on sisältöjä, joita ihmiset haluavat, joiden kanssa he ovat vuorovaikutuksessa ja joita he jakavat edelleen. Markkinointi muuttuu epämiellyttävästä “mainoskatkosta” sisällöksi, jonka kohderyhmä toivottaa tervetulleeksi.

“Iso idea” ei engagement-markkinoinnissa tarkoita sanomaa vaan oikeaa lupausta. Mitä sellaista voimme luvata kohderyhmälle, joka

  1. Aidosti rikastuttaa heidän elämäänsä
  2. On kohderyhmän omaksuttavissa
  3. on totta, mikä voidaan luovassa toteutuksessa konkretisoida eli näyttää toteen.

Seuraavassa on vihjeitä engagement markkinoijan suunnittelijalle:

  • Lupaa oikea asia – kerro se yllätyksellisesti – toteuta se osallistavasti
  • Aseta kampanjalle oikeat tavoitteet (kaupallinen, toiminnallinen, tunnettuus -ja haluttavuus, kampanjan tavoittavuus)
  • Anna sytyttävä brief (nykyinen tilanne, mihin haluat päästä, miten onnistuminen mitataan, keidät haluat vakuuttaa (kohderyhmä), mitä teette tavoitteiden eteen?.
  • Tarjoa kohderyhmälle mahdollisuus merkitykselliseen vuorovaikutukseen.

Markkinointisuunnitelma 2.0:n avulla markkinoinnin painopiste siirtyy pois kampanjakeskeisyydestä ja markkinointi aletaan hallita tavoitteellisena kokonaisuutena.

Engagement -markkinointisuunnitelma
Markkinoinnissa on alettu seurata yhä tarkemmin markkinoinnin tuloksia  sekä sen taloudellista vaikutusta. Eräs mittari tähän on ROI (return on investment) eli Investoinnin tuottoprosentti
Se on tunnusluku, joka ilmaisee, kuinka paljon investoinnille saadaan tuottoa. Voidaan esittää usealla tavalla, esim: 100 x (voitto/investointi).

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!