Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 18.02.14
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Jos haluat kopioida suoran markkinointisuunnitelman jostain, niin etsimäsi löytyy tästä opuksesta.

 

Minua ei kumminkaan tuo valmis markkinointisuunnitelma juuriakaan kiinnostanut. Se mihin kiinnitin huomiotani oli ensinnäkin se, kuinka heti alusta alkaen painotettiin sitä, että markkinoinnissa ROI:hin ja taloudelliseen mitattavuuteen on kiinnitettävä huomiota sekä siihen kuinka asiakasta täytyy ohjeistaa briefin antamisessa. Asiakkaan johtamista nääs.

 

Miten annetaan oikeanlainen toimeksianto

 

Tiimiakatemialla ja nykyään NoStatuksessa synnytellään paljon. Tyypillisesti asiakkaalta pyydetään yhtä kysymystä, johon sitten lähdetään hakemaan ratkaisua. Tuon oikean, asiakkaan valitseman, kysymyksen kaivaminen on välillä todella haastavaa. Tuntuu, että jutun juurta aihepiirin ympäriltä löytyy niin kauan, että hyvä, jos työhön keretään saman työpäivän puolella. Olen pohtinut tätä paljon, että mistä himskatista se oikein johtuu, mutta sitten pitkällisen pohdiskelun jälkeen tajusin, että hetkonen – samalla lailla minäkin Laivurista rupeaisin höpöttelemään ummet ja lammet, jos joku vain kysyisi. Välillä sitä vain on vain niin innoissaan omasta liiketoiminnastaan, mikä on loistava asia, että vähän aiheen sivustakin lähtee juttua tulemaan.

 

Tajusin pohdiskelun jälkeen sekä kirjaa lukiessa myös sen, että eihän asiakas välttämättä voi edes tietää mitä häneltä haetaan, ellei tavoitteen asettamiseen anneta mitään raameja. Mikä on asiakkaan ja tiimiyrittäjän rooli? Usein käytämme myös pitkät pätkät tarjouksen kirjoittamisessa aikaa siihen, että pohdimme sitä, että mitä kaikkea tähän pakettiin nyt kuuluu ja mitä ei kuulu. Eipä ole ennen tullut edes pieneen mieleenkään, että tämänkin asian voisi antaa asiakkaan hoitaa.

 

Ohjeistus briefin antamiseen

 

No, mutta nyt siihen, millaisen työkalun kirjasta käyttööni keksin! Briefin antamisessa (sen minkä asiakas antaa meille) ovat tärkeitä seuraavat kolme kohtaa: 1. Asiakas kertoo mikä on hänen nykytilanteensa 2. Asiakas osoittaa mihin hän haluaa päästä ja 3. Asiakas määrittää miten onnistumista mitataan. Nämä kolme asiaa voi pilkkoa vielä pienempiin palasiin, jotka tässä alempana myös listaan.

 

Tarkennus briefin sisältöön

 

1. Mistä asiakas tulee ja missä hän on nyt?

2. Minne asiakas haluaa päästä ja mistä tiedämme, että olemme onnistuneet?

3. Kenet asiakkaan täytyy vakuuttaa?

4. Mitä asiakas tekee tavoitteiden eteen?

5. Mitä asiakas haluaa meidän tekevän?

 

 

Asiakkaan sitouttaminen projektiin

 

Monta kysymystä, joiden pohtimiseen asiakas joutuu käyttämään aikaa. Se, onko pohtiminen hyvä asia, on toinen juttu. Usein Tiimiakatemialla haluamme tehdä asiakkaan olon helpoksi. Poistamme oikeastaan asiakkaan roolin kokonaan rahan vaihtoa lukuun ottamatta. Haluamme, että asiakas tulee kuin suoraan katettuun pöytään. En sitten tiedä onko tämä hyvä. Vaikka asiakkaan on helppoa ostaa, niin tuleeko hänen sitouduttua mihinkään? Omalla kohdallani tarkkoja briefejä asiakkaalta ei ole pyydetty kirjallisesti juuri ollenkaan. En tiedä, että jos olisi, niin olisivatko asiakkaat myös suhtautuneet tietyllä vakavuudella toimintaani ns. ammattimaisuuteen. Kukaties he olisivat myös maksaneet tehdystä työstäni enemmän, jos myös he olisivat joutuneet jumppaamaan asioita enemmän päänsä sisällä ja heiltä olisi vaadittu asioita.

 

Markkinoinnin mittaaminen

 

Kohtaamme 3000-5000 mainosta kirjan mukaan päivässä, joista noteeraamme 2%, mutta joista vain 0,1% on meihin vaikutusta. Toisin sanoen mainoksista 99,9% ovat hyödyttömiä. Kuinka siis oikein pääsemme tuohon 0,1%?

 

Ensimmäisenä vastaukseksi voisi sanoa, että erottautumalla. Ja kyllä, allekirjoitan tämän täysin. Kilpailijat on tunnettava. Tämän lisäksi myös itse sanoisin, että analysoimalla. Tarkemmin sanottuna vielä analysoimalla lukuja ja jotta pystymme analysoimaan lukuja meidän täytyy kerätä lukuja mittaamalla. En osaa itsekään tarkemmin täsmentää sitä, että mitä lukuja tässä nyt pitäisi ruveta mittaamaan ja miten. Sen vain tiedän, että ruotsalainen markkinointijohtaja sanoi, että hän mittaa kaikkea mitä vain on mahdollista mitata.

 

Markkinoinnin mittaaminen on hankala aihe ja sitä haluaisi vältellä kuin kissa kuumaa puuroa. Aiheesta ei oikeastaan löydy suoraa kirjallisuutta suomeksi vaan tätä haastetta on ruvetta selättämään myös vieraskielisillä opuksilla. Se miksi tästä olen niin innostunut on se, että tätä on vaikea käsitellä ja jäsennellä. Yleensä se, minkä haluaisi vain unohtaa ja työntää taka-alalle, on se kaikkein tärkein. Uskon myöskin, että markkinointijohtaja, joka pystyy todistamaan luvuilla toimintansa tuloksekkaaksi on myös aikamoinen kingi maan päällä. Tuollainen markkinointijohtaja minä haluaisin olla isona.

 

En oikeasti tiedä markkinoinnin mittaamisesta yhtään tämän enempää faktaa, joten ainut hyödyllinen asia mitä voin tehdä on se, että rupean selvittämään asiaa niin, että voin siinä myöhemmin päteä. Tässä hetkessä markkinoinnin mittaamisen käsitykseni perustuu seuraaviin lausahduksiin:

 

”Jos haluat rikkoa kaavoja, sinun täytyy ensin tietää mitä ne ovat.”

 

”Sun pitää varoa mitä sä haluat, koska sä saat sen.” Andy McCoy

 

”Viisas mies pääsee vähemmällä.”

 

 

Lisäksi tein briefin Hugolle aiheeseen liittyen (kts. Aiemmat luvut)

 

1. Olen lukenut paljon markkinoinnista verrattuna muuhun kirjallisuuteen ja nyt haluaisin paneutua johonkin tiettyyn osa-alueeseen.

2. Haluan lukea mielikuviin vaikuttavista asioista, markkinoinnin mittaamisesta ja tunnettuuden lisäämisestä. Sissimarkkinointi on myös jees! Tiedän olevani perillä, kun osaan auttaa ihmisiä tekemään markkinoinnista luvuilla johdettavaa.

 

3. Minun täytyy vaikuttaa tietotaidollani joku asiakas opinnäytetyön merkeissä.

 

4. Minä lupaan lukea kovasti, kirjoittaa esseitä, laittaa linkit sinulle ja etsiä sopivia kirjoja.

 

5. Sinun täytyy antaa minulle kirjavinkkejä ja palautetta esseistäni.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!