Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 05.12.18
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin musta kirja sukelluttaa lukijan Engagement-markkinoinnin saloihin. Mitä Engage-markkinointi on? Kirja kiteyttää sen hienosti: ”Lyhyesti sanottuna Engagement-markkinointi osallistaa ihmiset sinun asiaasi. Se vie kohderyhmän kiinnostuksen tasolle, jossa vuorovaikutus, jakaminen ja suhde sinun brändiisi tai yrityksesi kanssa tulee kiehtovaksi, palkitsevaksi ja uutisen arvoisesti. Se saa ihmiset sitoutumaan sinun asiaasi, mutta heidän omilla ehdoillaan ja heitä itseään varten. ”

 

Markkinointi muuttuu kokoajan. Teemu Takala on kirjoittanut ”Markkinoinnin mustan kirjan” vuonna 2007 ja en voi olla miettimättä mitä kaikkea uutta markkinointiin on tullut 11 vuodessa. Engagement-markkinointi tutkii mistä kohderyhmäläiset pitävät ja mitä he haluavat. On myös tärkeää, että markkinoija on aidosti kiinnostunut miten rikastaa kohderyhmänsä elämää. Mielestäni kirja antoi lukijalleen pohjan, josta on hyvä alkaa ymmärtää markkinointia yhä enemmän ja enemmän.

 

Markkinoinnin rooli

Markkinoinnin rooli liiketoiminnan menestystekijänä kasvaa kokoajan. Kirjan mukaan parasta markkinointia syntyy selkeistä tavoitteista, molemminpuoleisesta kunnioituksesta, avoimesta kommunikaatiosta ja palkitsemisesta.

 

Markkinointisuunnitelma 2.0

Engagement-markkinoinnissa on tärkeää syvä ymmärrys kohderyhmästä ja heidän tarpeistaan sekä omien tuotteiden, palvelujen ja brändin suhteesta kilpailijoihin. Olemme neljän hengen projektiryhmän kanssa pyörittäneet Mööpeli Outlet -liikettä. Olemme hoitaneet markkinointia mutta olen kokenut että monet ajatuksistamme markkinointiin liittyen ovat hyviä mutta käytännön toteutus ontuu. Olemme asettaneet tavoitteita myynnin lisäämiseen liittyen mutta itse erilaisiin markkinoinnin keinoihin emme ole tarkkoja tavoitteita asettaneet. Itseäni kiinnostaa markkinointi kovasti ja ajattelin että markkinoinnin musta kirja antaisi keinoja kehittää Mööpeli Outletin markkinointia. Seuraavaksi on vuorossa luoda markkinointisuunnitelma ja kirjassa oli erittäin hyviä ohjeita miten sellainen luodaan. Olen koonnut teoriatiivistelmän kirjasta, jota käytämme kun tulemme tekemään Mööpeli Outletin markkinointisuunnitelman.

 

Engagement-markkinointisuunnitelma koostuu kahdesta osasta:

  1. Strategisesta osuudesta
  2. Markkinointiohjelmasta

 

Rooli, tehtävät ja budjetti

Miksi ylipäänsä toteutamme markkinointia – ja millä resursseilla?

Roolit, tehtävät ja budjetti on kaiken toiminnan perusta. Me Mööpelillä toteutamme markkinointia myynnin lisäämiseksi sekä haluamme, että ihmiset tietäisivät liikkeestämme enemmän. Haluamme markkinointimme olevan näkyvämpää sillä haasteenamme on liikkeen sijainti joka on Säynätsalossa. Olemme tähän asti tehneet pienellä budjetilla. Tilasimme sunnittelemiamme flayereita ja jaoimme sitä projektiryhmämme voimin ympäri Jyväskylää ja veimme niitä näkyville paikoille. Facebook markkinointi pyörii muutamilla kympeillä sekä järjestimme kampanjapäiviä, joissa tarjoilemme asiakkaillemme pientä purtavaa ja juotavaa. Arvontoja olemme pitäneet facebookissa, sillä niillä

näkyvyys on ilmaista ja se tavoittaa monia ihmisiä. Jatkossa mikäli myynti kasvaa olemme valmiina käyttämään rahaa enemmänkin uusiin markkinointiratkaisuihin sillä tiedämme että hyvin tehdyn markkinoinnin avulla saamme tulosta aikaiseksi.

 

Tavoitteet ja mittarit

Mitä markkinointitoimenpiteillä pyritään käytännössä saavuttamaan?

Tässä projektiryhmällämme on kehitettävää. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tavoitteilla ja mittareilla saavutamme markkinoinnin tavoitteet ja mittareiden avulla kuinka hyvin olemme toiminnassamme onnistuneet. Tavoitteiden asettaminen on kaiken perusta, jonka päälle kaikki rakentuu. Lisäksi mietimme roolit – kuka tekee mitäkin? Kun tavoitteet on asetettu ryhdymme miettimään miten kaukana olemme tavoitteista ja kuinka tulemme ne saavuttamaan. Tällä hetkellä Mööpeli Outletilla on onnistumisen mittarina taloudellinen mittari.

 

Kohderyhmät

Kun rooli, tavoitteet ja mittarit on määritelty, hyvä tarkastaa kenet yritämme markkinoinnilla tavoittaa. Kirjan mukaan kohderyhmämäärittelyssä käytetään usein onnistuneen markkinointiviestinnän kannalta liian karkeita yleistyksiä. Tärkeämpää on olla kiinnostunut yksilöstä, hänen käyttäytymistavoistaan sekä suhteestaan ympäröivään maailmaan. Mitä paremmin tunnet kohdeyleisösi, sitä tehokkaimpia tuloksia saat. Kohderyhmäkuvausta varten tarvitaan seuraavat tiedot:

 

  1. Kohderyhmän perustiedot

-Kohderyhmän koko ja kehityssuunta (kasvava/pienenevä)

  1. Yleiset Demografiset tiedot

-Ikä, sukupuoli, koulutus, käytettävissä oleva varallisuus, perheen koko jne.

  1. Elämäntyylitiedot

-Mikä motivoi kohderyhmää? Harrastukset, kiinnostuksen kohteet, vapaa-ajanviettotavat jne.

  1. Mediakäyttö-mix

-Kohderyhmän parhaiten tavoittavat mediat.

-Asenteet teknologiaa kohtaan ja todennäköinen reaktio markkinointiviesteihin eri kanavissa.

  1. Osallistamisen todennäköisyys

-Mikä on kohderyhmän valmius vuorovaikutukseen brändin kanssa?

-Kuinka suuri osuus kohderyhmästä on jo ollut jonkinlaisessa vuorovaikutuksessa brändin      kanssa?

 

Kilpailijat

Keitä kilpailijasi ovat?

Määritä ketä vastaan kilpailet: mitkä muut toimijat kilpailevat samassa tuoteryhmässä? Mööpeli Outlet on ainoa laatuaan Jyväskylässä. Liikeidea on erilainen kuin muissa huonekaluliikkeissä. Tottakai kilpailijoita löytyy, mutta hinnassa viemme voiton suosituista huonekaluyrityksistä.

 

Brändistrategiat

Markkinoinnin ja markkinointiohjelman tavoitteena on erilaistaa tuotteemme ja palvelumme kilpailijoista. Tärkeimpiä välineitä siihen ovat brändi ja sen määrittävä brändistrategia.

 

”Brändi antaa liiketoimintastrategialle kasvot” -Scott Galloway

 

Markkinat voitetaan ihmisten mielissä. Asiakkaat tutkivat järkisyitä (Mitä ominaisuuksia tuotteella tai palvelulla on? Miksi se olisi juuri oikea valinta?) Mutta tekevät päätöksen tunteen ohjaamana. Koettu brändiarvo ratkaisee tämän taistelun. Brändin tehtävänä on auttaa erilaistamaan tuotteesi, jotta kuluttaja pystyy nopeasti tunnistamaan sen muista samankaltaisista. Engagement-markkinoinnissa tärkeää on markkinoinnin selkeämpi ja johdonmukainen johtaminen. Brändimäärittelyn ydinkäsitteet ovat:

 

     1. Brändiydin

-Miksi brändi on olemassa?

     2. Brändilupaus

-Mitä brändi lupaa minulle?

     3. Brändin persoona

-Miten brändi esiintyy?

     4. Brändin hyödyt

-Mitä etua koen saavani käyttäessäni brändiä?

-Mitä viestin itsestäni käyttäessäni brändiä?

     5. Erilaistavat tekijät

-Miten ja millä keinoin brändi lunastaa väitteessä?

 

Markkinoinnin mustan kirjan avulla uskon, että markkinointisuunnitelma on helpompi tehdä. Tämän teoriapaketin avulla lähdemme sitä rakentamaan ja parantamaan Mööpeli Outletin markkinointia.