Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin muutos

Kirjoitettu 06.11.14
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin mustakirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin muutos

 

Markkinointi on muuttunut suuresti vuosien varrella. Ennen aikaa lehtileikkeet olivat suurinta huutoa, nykyään markkinointi on siirtynyt suurimmaksi osaksi internettiin ja muutenkin sähköiseksi. Markkinoinnin muutos on selvästi nähtävissä. Suurimmat yritykset ovat kaikki muuttaneetkin jo sähköiseen markkinointiin pitkälti. Markkinointisuunnitelmia saa päivittää harvasen väliä.

Meilläkin on osuuskunnassa tiukka rupeama, kunhan vain nimemme tulee viralliseksi. Meidänkin suunnitelmamme täytyy miettiä tarkkaan ja kanavien on oltava oikeita. Olemmekin suunnanneet energiamme sähköiseen markkinointiin. Nykyaikana markkinointi on todella haasteellista. Esimerkiksi lehtimainokset eivät tavoita enää kovin suurta ihmismassaa. Ihmiset ovat siirtyneet enemmänkin lukemaan nettilehtiä ja näin ollen kannattaa yrittäjienkin reagoida tähän ja siirtää mainoksensa sinne. Toki jos on paljon ylimääräistä pistää markkinointiin, kannattaa laittaa molempiin.

Kirjassa puhutaan paljon engagement markkinoinnista. Tämä on nostanut viime vuosina päätään ja yleistyy kokoajan. Engagement markkinointi on uusi tapa saada asiakas kiinnostumaan. Asiakkaalle näytetään selvä hyöty, joka helpottaa sitten ostopäätöstä. Asiakas saa heti tuotteesta esille sen, mitä hän haluaakin, eli ”onko tämä varmasti minulle tarpeellinen?” Engagement markkinointi on mielestäni oikein hyvä ratkaisu nykyajan markkinointi ongelmiin. Engagement markkinointi ei pääty ostovaiheeseen, vaan sen tavoite on pitää huolta, että asiakas ostaa myös uudelleen. Jatkuva huolenpito asiakkaasta on tärkeää ja tämä pitää muistaa meidänkin tiimissä. Lopulta tavoite on päästä asiakkaan suosioon ja siihen, että he suosittelevat meitä myös tuttavilleen.

Engagement prosessi on monimuotoinen, joka alkaa siitä, että asiakas saa yrityksestä selville ja loppuu siihen, kun asiakas suosittelee sitä ystävilleen ja tuttavilleen. Välissä on epäilyksiä ja toivoa, että kaikki menee hyvin. Markkinointi on tietenkin hyvä tehdä mahdollisimman hyvin ja huolellisesti. Siinä kuitenkin makaa koko yrityksen imago ja samalla näyttävyys ja näkyvyys. Mitä parempi näkyvyys yrityksellä on, sitä enemmän asiakkaita. Mielestäni engagement markkinointi sopii hyvin meille, varsinkin projekti kohtaisesti. Meidän on hyvin tärkeää näyttää asiakkaalle hyöty, siitä mitä hänelle tarjoamme. Varsinkin alussa, kun ei vielä ole hirveästi meriittejä mitä esitellä.

”Tavoitteena on, että kohderyhmän edustaja siirtyisi vaihe vaiheelta brändin/yrityksen tunnistamisesta kohti mielikuvia ja mieltymyksiä aina kokeiluun- ja lopulta uskollisuuteen ja suositusvaiheeseen.” Tämä kiteyttää hyvin nykyisen markkinoinnin idean. Markkinointi kannattaa aloittaa heti hyvin. Meidänkin on alusta asti näytettävä hyvältä ja näytettävältä. Mielestäni on hyvä, että olemme tiimimme kesken puhuneet paljon markkinoinnista. Olemme sopineet, että mitä haluamme ja mitkä ovat markkinoinnin pääkanavamme.

Markkinointi on aina mitattavissa myös rahallisesti. Jos markkinointi on onnistunut, tulee tietysti myös yrityksille rahaa. Toki markkinoinnissa on tärkeää myös se, että saa paljon huomiota ja mahdollisesti uusia kontakteja ja asiakkaita. Markkinointi on vaikea taiteenlaji, joka kuitenkin onnistuessaan antaa yritykselle suuren lisäarvon ja tuoton. Markkinointi on elintärkeä joka yritykselle. Meidänkin tiimin kanssa oli jo puhetta siitä, että vaikka myymmekin muillekin markkinointi apua, emme saa unohtaa omaa. Meillekin on erittäin tärkeää pitää kiinni sovitusta markkinasuunnitelmasta. Suunnitelma onkin todella tärkeää tehdä hyvin ja huolellisesti.

Hyvä markkinointi kaipaa intoa ja innovatiivisuutta. Myös uskallus on merkittävässä roolissa. Markkinoinnissa on todella tärkeää olla luova ja käyttää uusia tempauksia. Kirjassa oli mahtava mainos Volkswagen Polosta. Mainoksessa poliisit olivat polon takana suojassa, vaikka kuvassa oli monta vanhaa Amerikan rautaa. Kuvan alapuolella luki ”Small but tough. Polo.” Mielestäni tämä on oikein oiva mainos ja tällaiset jäävät parhaiten mieleen. Sano se yllätyksellisesti on mielestäni todella hyvä lausahdus kirjassa! Siitä pitää ottaa koppi ja muistaa se sitten omissa markkinointi projekteissa ja omassa markkinoinnissa. Simppelistä lauseestakin saadaan mielenkiintoinen ja mieleenpainuva helposti!

Lopputulos kirjasta oli hyvä, vaikkakin se ei ollut mikään uusin markkinoinnista kertova kirja. Tästä sai kuitenkin paljon oppia, joka on varmasti hyödyllistä jatkoa nähden. Tässä alussa kuitenkin teemme aika paljon kaikkea markkinointiin liittyvää. Tästä on hyvä jatkaa oppimista!

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!