Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 27.05.19
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloin lukemaan Philip Kotlerin markkinointi 3.0 ja yllätyin kuinka kiinnostava se oli, vaikka siinä onkin todella paljon teoriaa. Toisaalta vastapainoksi on paljon käytännön esimerkkejä jotka avaavat aihetta todella hyvin.

 

Vaikka markkinointi 1.0 (tuote keskiössä) ja 2.0 (asiakas keskeinen) ovat edelleen relevantteja, vaikka toimintaympäristössä tapahtuvat ,muutokset muuttavatkin tapaa markkinoida ja näin on syntynyt markkinointi 3.0. Markkinointi 3.0 on asikkaita osallistavaa markkinointia. Kuluttava voi vaikuttaa esimerkiksi kestävään kehitykseen tuotettaan valitessaan.

 

Markkinointi 3.0:ssa yrityskulttuuri perustuu rehellisyyteen. Myös työntekijöiden toiminnan ja yhteisten arvojen yhteensovittamista. Arvojen markkinointi työntekijöille on yhtä tärkeää kuin mission markkinointi kuluttajille. Näin saadaan koko yritys noudattamaan ja ymmärtämään yhteiset arvot. Näin toiminnasta tulee aidompaa ja se näkyy myös kuluttajille. Omien arvojen lisäksi tulee ymmärtää myös kumppaniyritysten arvot, jos tavoitteena on tehdä tuloksellista ja jatkuvaa yhteistöitä. Ja jos omat ja kumppanin arvot ovat ristiriidassa kannattaa etsiä uusi kumppani, jolla on yhtenevämmät arvot.

 

Kuluttajat omistavat nykyään brändit ja yritysten tehtäväksi jää huolehtia siitä, että käytännön teot ovat samassa linjassa mission kanssa. Nykyään pienistäkin virheistä voi nousta suurikin skandaali, jolla voi olla kohtalokkaita seurauksia. Sen seurauksena tuntuu, että yritykset toisinaan ottavat todella varovasti kantaa erilaisiin pinnalla oleviin aiheisiin.

 

Kirjan lopussa oli markkinointi 3.0:n kymmenen käskyä joita hieman muotoilen omiksi tavoitteikseni ja muistisäännöikseni.

 

  1. Rakasta asiakkaita, arvosta kilpailijoita

Kaiken tulisi lähteä asiakkaista. Pitäisi alkaa käymään itsekin paljon enemmän asiakaskäynneillä ja tutustua uusiin ihmisiin. Akatemialla käskyä voisi ajatella muotoon rakasta tiimiläisiäsi ja arvosta muitakin akatemialaisia.

 

  1. Ole herkkä muutoksille ja valmis muuttumaan

Tuntuu että muutoksesta puhutaan koko ajan. Ole herkkä muutoksille ja ole valmis menemään epämukavuusalueelle.

 

  1. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi

Pitäisi enemmän käyttää aikaa miettien mitä oikeasti haluan tehdä, kun täältä valmistun ja mikä on oma identiteettini.

 

  1. Asiakkaat ovat erilaisia, lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnastasi eniten

Tässä pitää ensin lähteä siitä mitä minä haluan tehdä ja sen jälkeen alkaa miettimään kuka sitä voisi eniten tarvita. Tuntuu todella turhauttavalta, jos yrittää myydä jotain henkilölle joka ei sitä tarvitse ja jota ei voisi vähempää kiinnostaa.

 

  1. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan

Paino sanalla kokonaisuus, helpointa on myydä jos pystyt tuottamaan kokonaisuuden, jonkun pienen osan sijaan.

 

  1. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia

Ole aktiivinen ja pidä itsesi muiden muistissa.

 

  1. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä

Käy asiakaskäynneillä ja älä lopeta yhteydenpitoa yhden asiakaskäynnin tai projektin jälkeen.

 

  1. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa

Kohtele asiakkaita ja kaikkia muitakin hyvin, tulevaisuudessa hän voi olla asiakkaasi. Ole palvelevalla asenteella liikenteessä.

 

  1. Säädä liiketoimintaprosessien laatua, kustannuksia ja toiminta varmuutta

Pyri pitämään laatu aina pienissäkin asioissa mahdollisimman hyvänä.

 

10.  Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti

Lue, tutki ja pysy ajan hermolla.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!