Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 15.02.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi 3.0 on kirja jossa on koottu ajatuksia markkinoinnin haasteista lähinnä kyllästetyistä markkinoista kuten Yhdysvallat ja Iso-Britannia. Kun kaupungin korttelit alkavat olemaan täynnä kovan kilpailun karsimia huippuyksilöitä, joiden hyllyt ovat täynnä toinen toistaan parempia ja ihmeellisempiä tuotteita. Mikä saa asiakkaan ostamaan juuri sinun tuotteen?

 

Maailman ostovoima on muodostunut pyramidin muotoiseksi, jossa päällimmäisenä kärkenä ovat rikkaat ihmiset ja alimmaisena on köyhyydessä elävät ihmiset. Kirjassa perään kuulutetaan yrityksen yhteiskuntavastuuta tässä asiassa, juuri kestävään kehitykseen panostaminen ja tästä markkinointi saa pyramidin molemmat päät kiinnostumaan yrityksestä.

 

Yritysten markkinointi on kokemassa vallankumousta, tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. Yhä useammin onnistunut markkinointi koskettaa ihmisen sisintä ja arvomaailmaa. Yrityksen on osattava jakaa visio, arvot ja missio asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kirjassa annetaan hyviä vinkkejä siitä miten näitä saadaan markkinoitua asiakkaille. Luo – Jaa – Toteuta.

 

Luo jotain erilaista, jokaisen aloittelevan yrityksen unelma on löytää innovatiivinen liikeidea. Eli tämä tarkoittaa että kaikilla on antennit pystyssä, mutta vain harvat tunnistavat mahdollisuudet ja saavat näistä menestystarinoita. Ei ole epätavallista että sama henkilö tuo markkinoille jatkuvasti uusia erilaisia innovaatioita, koska heillä on kyky luoda vahvoja brändejä tarinoiden avulla.

 

Jaa tarinaasi asiakkaille. Steve Jobs on hyvä esimerkki tarinan kerronnan voimasta, lanseeratessaan uusia tuotteita kertoi hän aina tarinan, sen jälkeen tuli muut mahdolliset faktat.

 

Toteuta yhdessä asiakkaiden kanssa. Bränditarinasi ei ole merkityksellinen, eikä se saa aikaan tunteita jos siitä ei keskustella. Yhä useampi yritys tekee paljon yhteistyötä asiakkaidensa kanssa jotka haluavat edustaa ja jakaa yrityksesi arvoja, visiota ja missiota.

 

Kirjankirjottajat antavat markkinoinnin kymmenen käskyä, jotka yhdistävät markkinoinnin ja arvot kiinteästi yhteen.

  1. Rakasta asiakkaistasi, arvosta kilpailijoitasi.

”Tunteet johtavat toimintaan, järki päätelmiin” Nykyajan markkinoinnissa on tärkeää saada luotua asiakkaissa tunteita. Asiakkaistasi tulee brändiuskollisia, nämä asiakkaat ovat sinulle kaikista tärkeimpiä. Kirjassa annetaan useita esimerkkejä tapauksista joissa yhteistyö kilpailijan kanssa on johtanut molempien osapuolien kannalta parempiin lopputuloksiin. Kun on enemmän kilpailua saadaan kasvatettua markkinoita ja pidettyä laatutaso hyvänä.

  1. Ole herkkä muutokselle ja valmis muuttumaan.

Wal-Mart, vähittäiskaupan jättiläinen joutui muuttumaan kun matalan hinnan politiikkaa ajaneet asiakkaat vaihtoivat arvomaailmaansa kohti vihreämpiä arvoja.

  1. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi.

Tuotemerkkien brändi on kaikki kaisessa. Jos viivalla on kaksi samanlaista tuotetta, se kumman brändi on vahvempi ostetaan.

  1. Asiakkaita on erilaisia- lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnastasi eniten

Segmentointi, kaikkia ei tarvitse tavoittaa. Varsinkin meillä Bisnerassa on järkevämpää keskittyä niihin asiakkaisiin jotka hyötyvät meidän palveluista eniten ja ovat valmiita ostamaan palveluitamme.

  1. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan

Pitkät asiakassuhteet ovat tärkeitä, jos myyt huonoa kalliilla karkkoavat asiakkaasi. Monet yritykset halventavat hintoja jos se palvelee tärkeitä arvoja. Esimerkiksi Unilever pyrkii alentamaan jodipitoisen suolan hintaa, jotta se voisi tavoittaa paremmin Ghanassa jodipuutoksista kärsivän väestön.

  1. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia

Suuret yhtiöt tunnistavat tulevaisuuden asiakkaat ja pyrkivät itse olemaan aktiivisia. Esimerkiksi kehitysmaissa monet yritykset pyrkivät parantamaan olosuhteita ja teknologia kuilua. Koska he näkevät tulevaisuuden markkinat kehitysmaissa.

  1. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä

Asiakassuhteiden tulisi kestää koko elämän. Markkinointi on suhteellisen kallista. Keskity olemassa oleviin asiakkuuksiin ja kasvata heitä, jotta itse saat enemmän myyntiä.

  1. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa.

Kun yritys tajuaa että on palvellakseen asiakkaitaan eikä itseään on suunta oikea.

  1. Säädä liiketoimintaprosessien laatua, kustannuksia ja toimitusvarmuutta.

S.C .Johnson tekee tiivisti yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Yhteistössä kahden muun yrityksen kanssa he auttavat viljelijöitä kasvien kastelussa. Lisääntynyt tuotanto taas auttaa S.C. Johnsonia itseään.

  1. Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti

Tämä kehottaa meitä oppimaan tehdyistä päätöksistä, viisas yritysjohtaja pohtii päätöksensä vaikutuksia laajemmin.

 

Kaiken kaikkiaan kirjasta ei jäänyt paljoa uutta käteen, toki Globaalien markkinoiden suuret suuntaukset kiinnostavat mutta en koe että tämä näkyy paljoa Bisneran arjessa. Ainakaan niin kauan kun toimimme paikallisilla markkinoilla. Kirjan pointit on kyllä hyvä pitää mielessä kun toimimme todella suurten yritysten kanssa, kuten case Technopolis.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!