Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 07.10.17
Esseen kirjoittaja: Heidi Aittanen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Markkinointi 3.0 / Ultimate Guide to Local Business Marketing
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler / Perry Marshall, Taylor Zamir
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi 3.0 ja

Markkinointi on asia joka muuttuu sitä mukaa, kun kuluttajat muuttuvat. Kotlerin kirja, Markkinointi 3.0 kertoo arvopohjaisesta markkinoinnista. Kuluttajat luottavat yrityksen brändiin, mitä luotettavampi brändi, sitä todennäköisemmin siltä ostaa. Markkinointi 3.0:n tavoitteena on maailman parantaminen ja markkinoinnin toimintaa ohjaa visiot, missio ja arvot. Arvoissa keskitytään tunneperäisiin, henkisiin ja käytännöllisiin arvoihin. Mitä enemmän kuluttaja voi samastua yrityksen arvoihin, sitä todennäköisemmin kuluttaja alkaa brändi-uskolliseksi. Kotler tiivistää 3.0 –markkinoinnin kätevästi kymmeneksi käskyksi.

 

  1. Rakasta asiakkaitasi, arvosta kilpailijoitasi

Asiakkaiden rakastaminen edesauttaa heidän uskollisuutensa lunastamiseen. Tunteet vaikuttavat ostopäätökseen ja brändiuskollisuuteen. Oman alan kilpailijoita kannattaa kunnioittaa, sillä he laajentavat markkinaa ja heidän avulla voi löytää omat vahvuudet, tai kilpailijan vahvuudet, joita voi hyödyntää omaan liiketoimintaan.

 

  1. Ole herkkä muutokselle ja valmis muuttumaan

Liiketoimintaympäristö muuttuu, asiakkaat muuttuvat, sekä ympäröivä maailma muuttuu. Muutokseen on syytä varautua ja sitä varten tulee olla valmiina. Yrityksen tulisi pystyä ennakoimaan muutokset, ja muuttua niiden mukana.

 

  1. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi

Kuluttajat ovat brändiuskollisia. Nykykuluttaja ostaa siltä brändiltä, jonka arvot vastaavat eniten hänen omiaan. Tuotteiden brändi on oltava kunnossa ja jokaisen yrityksen on syytä tunnistaa, mikä on juuri heidän brändinsä heidän kohdemarkkinoilla.

 

  1. Asiakkaat ovat erilaisia – lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnasta eniten

Mikä on juuri sinun asiakassegmenttisi? Tavoittele niitä asiakkaita jotka ovat valmiimpia ostaa yrityksesi tuotteita. Myy heille, ketkä ovat valmiiksi kiinnostuneita. Kohdenna tarkkaan asiakasryhmäsi ja tavoittele juuri sinun pääkohderyhmää.

 

  1. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan

Mätsää hinta ja laatu yhteen. Älä myy huonoa kalliilla, äläkä priimaa halvalla. Määritä tuotteellesi hyvä hinta-laatu suhde. Mistä sinä olisit valmis maksamaan ja miksi?

 

  1. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia

Auta asiakkaitasi löytämään sinut. Ole ja näy siellä, missä asiakkaasikin on.

 

  1. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä

Ota selvää asiakkaistasi, tutustu heihin, muodosta kuva heidän tarpeistaan. Opi tuntemaan asiakkaasi, jotta voit hyötyä heidän tottumuksista ja tarpeista. Luo kestäviä asiakassuhteita.

 

  1. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa

Kiinnitä huomiota asiakaspalveluun. Palvele vilpittömästi ja aidosti. Jätä asiakkaalle hyvä kokemus ja anna asiakkaan jakaa hyvää kokemusta eteenpäin.

 

  1. Säädä liiketoimintaprosessien laatua kustannuksia ja toimitusvarmuutta

Pidä huolta, että toimit juuri niin kuin olet luvannut. Pidä huolta laadusta ja sen jatkuvuudesta. Tee se mitä lupaat, äläkä lupaa sitä mitä et voi tehdä.

 

  1. Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti

Jatka oppimista, pidä itsesi aallon harjalla. Hyödynnä saamaasi oppia ja jaa sitä myös muille. Käytä relevanttia tietoa yritykseesi liittyen.

 

3.0 markkinoinnin käskyt ovat niitä käskyjä, mitä koko minun akatemia-ajalla onkin painotettu. Asiakas on ykkönen, täytyy olla altis muuttujille ja törkeä lupaus pitää pystyä lunastaa. Brändin luotettavuus ja samaistuttavuus täytyy olla kohdennettu juuri sille asiakasryhmälle kenen kanssa haluat olla tekemisissä. Jokaisen projektin ja yrityksen pitää miettiä omia arvoja, visiota ja missiota ja toimia myös niiden mukaisesti. Mitä uskottavampi brändi, sitä enemmän asiakkaat sinulta ostavat.

Kuudes käsky kehottaa olla aina saatavilla. Eli siellä, missä asiakkaatkin liikkuvat. Mikäli asiakkaat eivät ole somessa, silloin kannattaa pitää huolta että näkyy myös perinteisessä printissä tai vaikkapa televisiossa. Asiakkaat tulee tavoittaa sieltä, missä he normaalistikin liikkuvat. Meillä Rage Cubella pääkohderyhmänä on nuoret työssäkäyvät n. 25-35 –vuotiaat aikuiset. Nykyään suurin osa tuosta ryhmästä liikkuu somessa ja internetissä, joten me olemme keskittyneet näkymään siellä. Ultimate guide for local business marketing –kirja kertookin juuri keinot, kuinka yritys voisi näkyä parhaiten paikallisesti.

Tehokas markkinointi nykyään on internetissä, oli se sitten maksettua markkinointia googlen tai vaikkapa facebookin kautta. Perinteiseen markkinointiin verrattuna, (esim. printti ja televisio/radio) internetmarkkinoinnissa erinomainen puoli on se, että markkinoinnin pystyy kohdentamaan oikein. Konversioita pystyy seuraamaan ja dataa pystytään keräämään. Kun on kyse markkinoinnista niin kaikelle kaikkea ei vain toimi. Meidän täytyy osaa kohdentaa mainoksemme oikealle kohderyhmälle, ja keskittyä siihen. Nykymaailmassa täytyy osata kohdentaa mainokset myös tietylle alueelle, esimerksi alueelle jossa toimipiste sijaitsee. Markkinoinnin tehostaminen kohdentamalla onkin äärimmäisen tärkeää. Rage Cubella kohdennettu mainonta onkin toiminut hyvin. Täytyy kiittää Ilaria tässä kohtaa, että jopa Rage Cuben landing page on ihan kuin oppikirjasta suoraan kopioitu. Hyvällä ländärillä tulee olla heti ”call for action” nappula, joka ohjaa asiakasta ostamaan, tai ottamaan yhteyttä.

Pakko myöntää, etten ole akatemia-aikanani hirveästi opiskellut markkinoinnista kirjoista. Onneksi olen kuitenkin päässyt seuraamaan vierestä teoriapohjaista markkinointia ja sitä kautta päässyt itsekin oppimaan siitä. Markkinointi 3.0 olikin erinomainen simppeli tietopläjäys nykyajan markkinoinnista noin ylipäänsä. Muutos on kuitenkin jo tulossa ja pian koittaa aika, kun 3.0 aikakauden kikat eivät enää toimikkaan ja täytyy siirtyä 4.0 markkinointiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!