Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi boksin ulkopuolelta
Kirjan kirjoittaja: Laura Ahonen ja Sampo Luoto
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi boksin ulkopuolelta

 

Ensimmäinen kirjaessee, ajatukset pääni sisällä ovat sekavat. Miten aloittaisin, miten saan tuotettua lukemani tekstin opit paperille. Ensimmäinen kerta on varmasti vaikein, asiassa kuin asiassa. Siispä otan mukavan asennon ja rupean tarinoimaan.

Laura Ahosen ja Sampo Luodon kirjoittama Markkinointi boksin ulkopuolelta oli ensimmäinen kirjavalintani. Päätös tämän kirjan lukemisesta tuli vain ja ainoastaan nimen perusteella. Usein erityisesti itse saatan ajatella hieman kapeakatseisesti, jolloin jää havaitsematta ympärillä tapahtuvia asioita. Kaverin huomatessa tämä minulta jäänyt asia saa minut heräämään ja ajattelemaan miksen itse tätä havainnut. Takakannen luettuani tiesin kirjan olevan hyvä valinta itselleni. Kirjassa markkinointia käsitellään ihmislähtöisenä tarinoiden ja esimerkkien avulla. Laura käsittelee asiat enemmän sosiaalisen median näkökulmasta, kun taas Sampo enemmän ihmisen ajattelun näkökulmasta.

Markkinointi on muuttunut niin kuin koko maailma. Ainoa asia mikä maailmassa ei ole muuttunut on jatkuva muutos. Aikaisemmin markkinoijat olivat ohjaksissa, tänä päivänä tilanne on kääntynyt päälaelleen. Hyvän ja huonon markkinoijan erotus on pieni. Tänä päivänä markkinoijat joutuvat reagoimaan nopeammin kuluttajien uusiin ajatuksiin ja muutoksiin. Tähän apuna markkinoijilla on kehittyneen digitalisaation ansiosta helpompi tiedonhaku. Netin keskustelupalstoilta saadaan ilmaisia mielipiteitä tuotteesta tai asiakastyytyväisyyskyselyistä saadaan hyviä kehitysideoita. Tietenkin on muistettava, että netissä löytyy paljon turhiakin mielipiteitä, mutta hyvä markkinoija osaa suodattaa turhuudet. Kirjassa tästä datan keruusta oli yksi mieleenpainuva esimerkki. Netflixin House of cards- sarjan ennustettiin olevan läpimurto jo ennen sen julkaisua. Kerätyn datan perusteella tiedettiin että käyttäjät ovat mieltyneet kolmeen asiaan: David Fincherin tuotantoon, Kevin Spaceyn tähdittämiin elokuviin sekä sarjan alkuperäiseen brittiversioon. Näiden kolmen asian perusteella sarjan uskottiin/tiedettiin olevan läpimurto.

Ihmiset vihaavat sitä, että heille myydään, mutta rakastavat ostamista. Markkinoinnissa on tärkeää luoda ihmisille illuusio, ettemme ole edes myymässä mitään. Ihmiset ovat tunnepitoisia eläimiä. Ihmiset haluavat tuntea olevansa itsenäisiä ja omasta toiminnasta vastuussa olevia, mutta samalla pelkäävät tippua kyydistä. Kukapa Niken sponsoroimaa Cristiano Ronaldoa fanittava ihminen ei haluaisi pukeutua tämän mainostaviin kenkiin tai t-paitaan. Potentiaalisia asiakkaita pelkän yhden ihmisen ansiosta löytyy Instagramista vain 142 miljoonaa silmäparia. Uskaltaisin väittää, että kovin moni näistä silmäparista ei usko tämän olevan markkinointia, eihän tämä julkimo varsinaisesti myy mitään. Sen sijaan tämä saattaa antaa näille kaikille silmäpareille suoran linkin ostamaan kaupan nettisivuille tai alennuskoodin ostaessaan Niken tuotteita, esim. CR7.

Aikaisemmin mainitsin, että ihmiset ovat tunnetiloihin perustuvia eläimiä. Jos et herätä tunteita kuluttajat eivät muista sinua, jolloin tuotetta ei myöskään osteta. Brändi muistetaan sitä paremmin, mitä enemmän tunnetiloja olet pystynyt kuluttajassa herättämään. Kuluttajat kohdentavat brändin muistoon, jotta se säilyisi mahdollisimman kuranttina ja totuudenmukaisena. Jos muistoja ei ole, uusi muisto pyyhkii vanhan muiston pois.

On olemassa korkean ja matalan energian tunteita. Korkean energian tunteet herättävät enemmän muistoja kuin matalan energian tunteet. Innostus on positiivinen tunne, jolla on korkea energia. Viha on negatiivinen tunne, jolla on myöskin korkea energia. Pelkästään siis positiivisen tunteet, eivät herätä tarpeeksi muistoja ja tunnetiloja, kuten aikaisemmin on ajateltu. Helpoiten muistoja herättävät siis korkean energian tunteet, joihin kuuluu myöskin korkean energian omaavat negatiiviset tunnetilat.

Brändihallintaa ja markkinointia olisi helpompi hallita, jos maailma olisi vakio. Markkinoijien on kuitenkin elettävä korteilla mitkä on jaettu. Kuluttajat ovat siis vetovastuussa ja markkinoijat pyrkivät seuraamaan kuluttajien toiveita ja ajatuksia. Kuluttajat odottavat yrityksiltä heidän toiveiden ja tarpeiden täyttämistä. Onnistuessaan tässä brändit pystyvät luomaan parhaassa tapauksessa pitkäikäisen ystävyyssuhteen kuluttajan kanssa. Kukapa Applen puhelinta rakastava ihminen on vaihtamassa uuteen Samsungin puhelimeen ihan vain halvan hinnan ja Tekniikan maailma lehden arvostelun mukaan. Brändin onnistuessaan luomaan rakkaussuhteen kuluttajaan on kuluttaja valmis antamaan vastaavasti brändiä eteenpäin vievää tietoa. Olen lukuisia kertoja kuullut sanottavan, että hyvä palautuu aina takaisin sen lähettäjälle. Niin myöskin tässä tapauksessa.

Ensimmäiseen kirjaesseeseen tiivistetty havaintoni. Kirja oli opettavainen. Pystyin samaistumaan kirjan esimerkkeihin usein ja huomasin oman käyttäytymiseni olevan hyvin samanlaista esimerkkien kanssa. Olenhan minäkin tavallinen ihminen (eläin). Opin paljon ihmisten tavasta ajatella ja reagoida asioihin. Jatkossa markkinointia ajatellaan boksin ulkopuolelta. Tästä on hyvä jatkaa seuraavan kirjan kimppuun!

 

Samuli Ala-Kasari