Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Juho Ristolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi boksin ulkopuolelta oli ensimmäinen kirja, jonka YPK:sta bongasin. Tällä hetkellä haluan pääasiassa oppia myymistä ja markkinointia, joten tuon kirjan nappaaminen kirjastosta oli itselleni helppo valinta. Mielestäni kirjassa oltiin välillä vähän liikaakin tuon boksin ulkopuolella ja tuntui, että joitain kohtia joutui lukemaan useita kertoja, että sai sisäistettyä kerrotun asian. Kuitenkin kokonaisuudessaan tykkäsin kirjasta ja kirjassa kerrotut esimerkit selventivät joitain asioita paljon.

Asiakassegmentointi

Kirjassa demogragista profilointia kutsutaan hauskasti “sierainparisegmentoinniksi”, koska on yhtä tyhmää olettaa, että ihmiset tekevät jotain vain, koska sattuvat olemaan esimerkiksi 40-vuotiaita miehiä kuin se, että ihminen ostaa jotain sen takia, että hänellä on tietynlaiset sieraimet. Esimerkiksi Kari 40v ei osta liigapassia siksi, että hän on 40-vuotias mies vaan siksi, että hän sattuu pitämään jääkiekosta. Ja vaikka Kari asuu Jyväskylässä, niin hän ei silti välttämättä osta Jypin liigapassia vaan hän saattaa ostaa esimerkiksi tepsin liigapassin. Useiden yritysten on kuitenkin pakko suorittaa asiakassegmentointia, mutta se tulisi tehdä fiksummin.

Tästä voi mielestäni markkinoija ottaa koppia sen verran, että kohdistaa mainontaa tarkemmin juurikin ihmisille jotka pitävät tietystä asiasta eikä ihmisille jotka ovat tietynlaisia. Esimerkiksi yllä mainitussa esimerkissä kohdistaisin liigapassin mainonnan jääkiekosta pitäville ihmisille enkä 40-vuotiaille miehille.

Some – Uhka vai mahdollisuus?

Sosiaalinen media on nykyisin todella iso osa markkinointia ja somen puskaradiot saattavatkin olla yritykselle elintärkeitä. Välillä itsekin nälkäisenä Pizza Onlinea selanneena olen jättänyt tilaamatta joistain paikoista, koska muistan puskaradiosta lukeneeni huonoa palautetta kyseisestä pizzeriasta. Ja samoin olen myös tilannut jostain, koska muistan ihmisten kehuneen sitä paikkaa.

Ennen somea yritysten ei tarvinnut miettiä niin paljoa tekemisiään, koska huono asiakaspalvelukokemus ei levinnyt niin nopeasti ja laajasti. Toki en sano, että ennen yritykset olisivat voineet tehdä kaiken päin persettä, mutta uskaltaisin väittää, että nykyisin kannattaa olla tarkempi kaikessa, koska esimerkiksi yksi huonosti muotoiltu lause lehtihaastattelussa voi lähteä leviämään somessa ja vaikuttaa todella negatiivisesti yritykseen ja pahimmillaan kaataa yrityksen. Ennen tuo kommentti olisi hyvällä tuurilla päätynyt vain pienen yhteisön nähtäville, mutta nykyisin se voi levitä jopa maailmanlaajuisesti.

Samalla some tuo myös todella hyviä mahdollisuuksia markkinoijalle. Jos negatiiviset kommentit leviävät nopeasti, niin nopeasti leviävät myös positiiviset. Lisäksi some antaa todella hyvät mahdollisuudet kampanjointiin ja uskoisin, että jokainen somea käyttävä ihminen onkin törmännyt esimerkiksi Facebookissa kisoihin, joissa tykkäämällä sivusta ja jakamalla julkaisu ollaan mukana jonkun tuotteen arvonnassa. Hyvänä esimerkkinä toimii Jounin kauppa. Pieni K-Market Äkäslompolossa, joka on Facebookissa järjestänyt useita kilpailuja ja näillä kerännyt yli 583 000 tykkääjää sivuilleen. Nyt ihmiset ympäri Suomen ajeleekin Äkäslompolon K-Markettiin ja jakavat sieltä kuvia omiin somekanaviin ja näin asiakkaat itse markkinoivat Jounin kauppaa ilmaiseksi.

Erilaisilta foorumeilta yritykset voivat myös löytää kallisarvoista tietoa ilmaiseksi, kun ihmiset keskustelevat siitä millainen jonkun tuotteen tulisi olla tai millaisen tuotteen haluaisivat. Näin yritykset saavat säästettyä paljon rahaa tuotekehityksessä, koska kuluttajat ovat jo tarkkaan kertoneet mitä haluavat.

Jokaisen yrittäjän tuleekin nykyään miettiä tarkkaan mitä julkisuudessa puhuu mikäli tahtoo pitää firmallaan hyvän maineen. Urheilussa usein sanotaan, että olet juuri niin hyvä kuin viimeisin urheilusuorituksesi. Sama pätee myös brändäyksessä, eli olet juuri niin hyvä kuin viimeisin some-päivityksesi. Lisäksi Facebook-kisojen hyväksikäyttöä kannattaa miettiä. Mikäli arpomalla 50€:n tuotteen saa yritykselleen hyvän näkyvyyden niin mielestäni se on ihan kannattavaa.

Persoonallisuus

Kirjassa nostetaan hyvin esille persoonallisuustestit joita monet tekevät ja joihin monet uskovat, mutta jotka eivät perustu tieteelliseen tietoon. Testi perustuu huonolle joko-tai-filosofialle eli ihminen on joko sisäänpäin suuntautunut tai sitten ulospäin suuntautunut. Oikeasti ihmiset sijoittautuu johonkin tuohon välille. Kirjassa jopa verrataan tätä persoonallisuustestiä horoskooppeihin, koska astrologian tavoin myös tässä testissä kerrotaan kaikkia kivoja asioita persoonallisuudesta riippumatta. Ihminen ei siis ole punainen, keltainen, vihreä tai sininen vaan kaikkien noiden sekoitus. Jos ihminen uskoo olevansa sininen, niin hänen on helppo toimia kuten sinisen tulee toimia ja hän voi vedota aina “omaan väriinsä”, kun joku kyseenalaistaa hänen tekemistään.

Sen sijaan on olemassa oikea tapa mitata ihmisen persoonallisuutta ja sen nimi on Five Factor Model eli FFM. Siinä mitataan viittä eri asiaa jotka ovat:

  1. Ekstrovertti – Introvertti
  2. Spontaani – Pedantti
  3. Egosentrinen – Kollektiivinen
  4. Avoin muutokselle – Konservatiivinen
  5. Neuroottinen – Tasainen

Brändäämisessä varsinkin neljä ensimmäistä kohtaa on hyvin tärkeitä ja aina brändipersoonaa rakentaessa tulisikin miettiä noita neljää kohtaa. Brändätessä kannattaakin miettiä miten oma brändi noille mittareille sijoittuu ja mihin se haluaa sijoittua ollakseen mahdollisimman lähellä kohderyhmää.

Sisällöntuotanto

Ihmiset vihaavat sitä, kun heille myydään jotain, mutta silti rakastavat ostelemista. Tämä siis tarkoittaa sitä, että markkinoinnissa ihmiselle pitäisi luoda sellainen tunne. että hänelle ei yritetä myydä mitään. Esimerkiksi markkinointi vaikka yhteistyössä bloggaajan kanssa. Bloggaaja kirjoittaa ja esittelee tuotetta ohimennen blogissaan ja lukijalle syntyy positiivinen muistikuva kyseisestä tuotteesta, joten hänen on helppo suunnata verkkokauppaan ostamaan tuo tuote. Blogin lopusta saattaa löytyä vaikka affiliate-linkki verkkokauppaan ja kun ostaja käy tuon linkin kautta ostamassa tuotteen, niin bloggaaja saa esim. 10% tuotteen hinnasta itselleen.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!