Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointia

Kirjoitettu 22.11.13
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Käytännön markkinointi NYT
Kirjan kirjoittaja: Lauri Sipilä
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saimme ensimmäisen markkinointi projektin tutulle firmalle (toivottavasti en viimeistä!). Ainoana tietonani oli Jussi Kämäräisen pitämä markkinointi koulutus Tiimiakatemialla. Menin kirjastoon ja lainasin kirjoja. Yksi mukaani tarttunut kirja oli Lauri Sipilän kirjoittama Käytännön Markkinointi Nyt. Koin valaistumisen aloittaessani kirjan lukemisen, projektin tekeminen tuntui helpommalta (vaikka ei millään siltikään halunnut lähteä käyntiin). Kirja antoi paljon vastauksia ja herätti myös paljon kysymyksiä ja pisti ajattelemaan markkinointia eri kulmista. En olisi osannut ajatellakaan mitään messu ständejä tai muita markkinoinnin ihmeellisiä asioita.

Kirja ei varmastikaan riitä. Vaan on avattava toinenkin markkinoinnista kertova kirja, opittava lisää, mutta yksi suuri asia minkä opin markkinoinnin ulkopuolelta on se, että voin oppia itse! Lukeminen auttaa, kunhan osaisi valita niitä oikeita kirjoja ja lukea niitä oikeaan aikaan. Sekä jakaa vielä oppia muille, se olisi mahtavaa! Oppeja ja koppeja!

Projektini on markkinoida 30 vuotta vanhaa yritystä, joka on pyörinyt tasaisesti sen 30 vuotta. Lukiessani kirjaa minulle heräsi jatkuvasti kysymyksiä, onko yrityksellä visio? Missio? Entä tavoitteet? Mikä saa asiakkaat tulemaan juuri kyseiseen yritykseen eikä viereiseen? Yrityksellähän oli kirjattuna laatukäsikirja, ei muuta. Puheitani kuitenkin on kuunneltu ja Visio, Missio ja Arvot ovat pääsemässä paperille, koko yrityksen luettavaksi. On hassua miten yritys on pyörinyt jo 30 vuotta ilman yhteistä tavoitetta. Vai onko se työntekijöille, asiakkaille ja yhteisyökumppaneille itsestään selvyys? Palvella asiakasta. Vai tarvitseeko asioita edes kirjata paperille? Tarvitsee! Työntekijöiden tulee tietää mikä on heidän yhteinen tavoite, se on jo sisäistä markkinointia. Työntekijät jakavat yrityksen visiota ja arvoja asiakkaille. On tärkeää, että kaikki puhuvat ja tekevät samalla tavalla, että yrityksen kuva, brändi asiakkaan mielessä on selkeä, ei sekamelska. Kuka sellaista haluaa?

Ideaosuuskunta INTO, alkava yritys, jossa on 20 erilaista, toisilleen tuntematonta ihmistä tiimissä opettelemassa ja tekemässä töitä. Voiko sellaiselle luoda yhtenäisen ajatuksen, lauseen, vision, mission? Vai onko INTO merellä seilaavien laivojen rykelmä vai yhtenäinen merirosvolaiva? Asiakkaalle olisi huomattavasti helpompaa jos tietäisi, että tässä yrityksessä esimerkiksi vaalitaan laatua, tai ihan mitä muuta vaan. Tärkeää kuitenkin minun mielestäni olisi, että ihan sama missä yrityksessä, mutta kuitenkin oli selkeä sanoma, minkä myös asiakas voi sisäistää. Onko se kuitenkaan meille niin tärkeää? Mehän seilaamme merellä vain 3,5 vuotta, jotkut ehkä hiukan pidempään.

Muutos? Onko se haaste? Kuinka sitä tässä muuttuvassa maailmassa markkinoidaan? Kun koko ajan on pysyttävä ajan hermoilla, pystyttävä muuntautumaan trendien mukaan ja samalla myös kuunneltava millaisia toiveita asiakkaalla on. Koen haasteena sen kuinka saadaan kuultua asiakkaita, mikä on heidän mielipide asiakaspalvelusta, palveluista, hinnoista ja tyrkytetäänkö tätä tietoa asiakkaille. Miten saada ne yksilöt huomioitua? Onko se hakukoneoptimointi, segmentoitu Facebook markkinointi vai mikä saa ihmiset kuuntelemaan, vastaamaan kyselyihin? Mikä on oikea reitti markkinoida alan ammattilaisille? Sähköposti markkinointi ei toimi, joten tartutaanko vaan puhelimeen ja otetaan yhteyttä asiakkaaseen ja kysytään, että miten menee.

Ei voi tuudittautua siihen, että nyt menee hyvin, rahaa tulee tasaisesti, eli ei tarvitse muuttua. Seuraavassa hetkessä kilpaileva yritys onkin jo juossut ohi, on paremmin esillä ja saa enemmän asiakkaita. On pysyttävä liikkeessä mukana. Sekä tehtävä itselle, yritykselle sekä tietenkin asiakkaalle selväksi miksi valitset meidän kilpailijan sijasta. Mikä saa asiakkaan valitsemaan tietyn yrityksen? Onko se hinta, laatu, sijanti vai joku muu syy? Entäs jos yritys ei tarvitse enää asiakkaita? Kaikki on hyvin, niin onko markkinointi sitten turhaa. Pitää pysyä esillä olla olemassa, jo firmasta ei kuulu mitään, eikä näy missään, mistä sitä tietää onko olemassa ollenkaan.

Ilman myyntiä ei ole markkinointia ja ilman markkinointia ei ole myyntiä. Mielikuvia ei saa myydä, eikä myyntiä tarvitse lisätä. Helppo homma! Vai onko?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!