Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointimörkö

Kirjoitettu 08.12.16
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksentuplauskirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi kuulostaa pelottavalta ja isolta asialta, möröltä. Markkinointi tuntuu myös vaikealta ja haastavalta. On niin paljon palikoita, joita täytyy osata käyttää. Tiimiakatemialla me opimme markkinointia lähes huomaamatta. Teemme jatkuvasti erilaisia projekteja, joita markkinoimme kuluttajille sekä yrityksille. Me lähetämme tarjouksia, soitamme ja kohtaamme asiakkaita.

Väillä unohdan mitkä kaikki asiat kuuluvatkaan markkinointiin. Markkinointi ja myynti kun kulkevat käsi kädessä. Myyjä toimii yrityksen edustajana, hän on markkinoinnin keulakuva. Usein hänet asiakkaat näkevät tai kuulevat puhelimitse. On siis tärkeä panostaa asiakkaan palvelupolkuun, miten asiakas siinä kohdataan ja miten sitä voi parantaa. Työkaluja on valtavasti, kunhan niitä muistaa ja osaa tarpeen tullen käyttää.

Kun sitten markkinointia sekä myyntiä alkaa pilkkoa pienempiin osiin, ei se olekaan niin kamala mörkö. Tuloksentuplauskirjassa on mahtavasti pilkottu markkinointia pienempiin osa-alueisiin. Esimerkkien kautta on selitetty, että mitä voi tehdä, millaista markkinointia on olemassa. Yhden oivalluksen sain heti kirjan alkuun. Markkinointi on kuin sijoittamista, tuloksia ei aina synny, mutta kuitenkin pitää yrittää. On ymmärrettävä, että jotkut asiat eivät toimi. Asiakkaita voi olla tässä tiedonähkyssä vaikea tavoittaa. Siksi on tärkeä miettiä, että ketä haluaa saada kiinni, kenet haluaa tavoittaa.

Markkinointia on lähdettävä miettimään vastaamalla kysymyksiin mitä ja miten. Mitä halutaan markkinoida? Paketoi tuote helposti ostettavaksi, ota paketointiin, konseptointiin asiakas mukaan. Asiakkaalla on kuitenkin oma näkemys siitä miten näkee yrityksen, tai kyseisen tuotteen. Kun asiakas pääsee mukaan kehittämään ja asiakas suhdetta kehitetään voi asiakkaasta tulla suosittelija asiakas.

Mitä voisit tarjota asiakkaalle ilmaiseksi? Kun antaa saa myös takaisin. Mikä asiakasta kiinnostaa? Videot ja kuvat ovat toimivia markkinointi tapoja sosiaalisessa mediassa. Kuitenkaan sinne ei kannata mitään tyhjänpäiväistä laittaa, ei se ketään kiinnosta. Täytyy olla varpaisiltaan koko ajan, tunnustella, tuntosarvet pystyssä, eli olla valmiina jos jotain kiinnostavaa omalla alalla tapahtuu. Osallistua keskusteluun ja jakaa juttuja. Miten haluat näkyä? On päästävä asiakkaan kanssa samalle viivalle. Missä ovat asiakkaat, siellä olen minäkin.

Markkinointia on tehtävä jatkuvasti, pitää osata arvioida mikä toimii ja mikä ei. Onko asiakkaita saavutettu tarpeeksi tehokkaasti? Kehitystyötä on jaksettava tehdä. Mörkö on kohdattava. Eikä se ole niin isopala tai iso mörkö, kun se pilkkoo pienemmiksi palasiksi. Aloittaa pienestä, karva kerrallaan pistää mörön takaisin kaappiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!