Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointitutkimus

Kirjoitettu 06.11.18
Esseen kirjoittaja: Erika Seppälä
Kirjapisteet: 6
Kirja: Markkinointitutkimus
Kirjan kirjoittaja: Mikko Mäntyneva, Jarmo Heinonen, Kim Wrange
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Essee Markkinointitutkimus – Mikko Mäntyneva, Jarmo Heinonen, Kim Wrange

 

Luin kirjan Markkinointitutkimuksesta, jonka ovat kirjoittaneet Mikko Mäntyneva, Jarmo Heinonen sekä Kim Wrange. Kirja on oppimateriaalina liiketaloutta opiskeleville ja muille lukijoille ketkä tekevät käytännössä jo markkinointityötä. Kirjan aihe on siis oleellinen osa markkinointia ja nimenomaan osa sen suunnittelua. Markkinointitutkimusta tarvitaan myös silloin, kun on tarpeen ymmärtää, miten erilainen markkinointi tehoaa valittuihin kohderyhmiin.

Kirja sisältää markkinointitutkimuksen -käytännön, -etiikan, -menetelmiä, -otannan, -keräämisen, -rakentamisen ja -raportoinnin. Aiheina on myös kvalitatiivinen markkinointitutkimus sekä kvantitatiivisen tutkimusaineiston analyysi. Myös markkinointitutkimukseen liittyviä tapauskuvauksia ja asiakkuuksien ja ympäristön tutkimista oli kirjassa. Kyseessä on siis kattava oppikirja, jossa on kaikki oleellinen markkinointitutkimuksesta.

Markkinointitutkimus tehdään, kun jo olemassa oleva tai uusi yritys haluaa löytää mahdolliset ongelmat toiminnassaan tai tuotteessaan ja haluaa tietää asiakkaidensa mielipiteen jostakin asiasta. Näitä asioita on esimerkiksi se, että onko uudelle tuotteelle tai palvelulle asiakaskuntaa eli tarvetta. Olemassa olevan yrityksen tai brändin asiakkailta saakin aivan uusia ideoita tai kritiikkiä, jotka sitten auttavat suunnittelussa ja markkinoinnin seurannassa. Tutkimuksen muita käyttötarkoituksia on markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen, kilpailuedun tutkiminen sekä asiakastyytyväisyyskyselyt.

Tyypillinen markkinointitutkimuksen toteutusprosessi alkaa ongelman tai tavoitteen määrittämisellä. Prosessi jatkuu konseptin luomiseen ja kaikki loppuu tiedonkeruun jälkeen saadun tiedon analysoimiseen. Kaiken tämän käydyn prosessin takana on se, että yritys pystyy soveltamaan käytäntöön markkinointitutkimuksesta saatua tietoaan. Tiedonkeruumenetelmiä on esimerkiksi web-paneeli/kysely, mobiili-kysely, puhelinhaastattelut, kirjekysely sekä henkilökohtaiset haastattelut.

Itselläni oli ennen kirjan lukemista sellainen ajatus, että markkinointitutkimus ei voisi olla niin laaja-alainen asia ja ihmettelin, miten siitä oli saatu kokonainen kirja aikaiseksi. Kirjassa oli paljon esimerkkejä erilaisista tilanteista ja niistä huomasin, kuinka erilaisia markkinointitutkimuksia voi olla. Jokaisella niistä haetaan vastausta johonkin mahdolliseen yrityksessä piilevään ongelmaan tai kehityskohteen parantamiseen. Imago on tärkeä asia jokaiselle uudelle tai vanhalle yritykselle, jonka takia onkin tärkeää tehdä tietyin väliajoin jonkinlaisia tutkimuksia kyselyn kohteena asiakaskunta tai mahdolliset uudet asiakkaat.

Erika Seppälä