Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

MARUlle nettikauppa

Kirjoitettu 05.12.16
Esseen kirjoittaja: Janita Mikkola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Nettiartikkelit (listattu esseen lopussa)
Kirjan kirjoittaja: Teemu Malinen, Janne Parri, Pasi Vuorio, Jeremy Wong
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.03. Yrittäjyys, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tätä tekstiä kirjoittaessani MARU Second Hand & Outlet -myymälä on puksuttanut Jyväskylän kävelykadun varrella jo kolme kuukautta minun, Neean ja Iiriksen käsissä. Aloittaessamme meillä oli mielessä monia ideoita ja kokeiluja, joita halusimme kokeilla: outlet -vaatteiden tuominen ja myynti, markkinointitempaukset ja verkkokauppa. Outlet -tuotteita saimmekin yhteistyökumppaniltamme heti alussa pienen “aloituserän”, ja markkinointitempauksena olemme toteuttaneet “Vaatteen tarina” -idean, josta olemme saaneet todella positiivista palautetta. Keräämme asiakkailtamme saadut tarinat vaatteiden entisestä elämästä MARUn nettisivuille www.marusecondhand.com (jotka muuten valmistuivat juuri!) Nyt seuraava haasteemme on pystyttää verkkokauppa!

Haasteista ratkaisuihin

Miksi verkkokauppa? Markkinointivastaavamme Iiris “Somevipeltäjä” Nokka oli kiinnostunut kokeilemaan verkkokauppatoimintaa Tiimiakatemialla jo ennen MARUn tulemista kuvioihin. Neea “Projektipiipari” Takalan ja minun mielestä se on ehdottomasti kokeilun arvoinen idea! Haasteena MARUn kohdalla on vain se, että jokaista second hand -tuotettamme on vain yksi kappale ja yhtä kokoa. Eli kun asiakas ostaisi tuotteen verkkokaupassa, sen täytyy poistua valikoimasta kokonaan maksun jälkeen. Kenelläkään meistä ei olisi aikaa kytätä verkkokaupan toimintaa koko aikaa – miten tämä siis ratkaistaan?

On toinenkin haaste – nimittäin on kyseenalaista, onnistuisiko verkkokauppa ollenkaan asiakkaidemme tuomien vaatteiden kohdalla. Ensinnäkin vastaanotamme satoja vaatekappaleita viikottain, ja niiden hinnoittelemiseen menee koko viikko. Emme mitenkään ehtisi kuvata jokaista vaatetta ja laittaa niitä kaikkia yksittäin verkkokauppaamme. Laittaisimme siis nettikauppaan vain yksittäisiä valioyksilöitä joita meille tuodaan, esimerkiksi Guessin laukkuja, Odd Mollyn mekkoja ja Marimekkoa. Onko sitten epäreilua vaatteidentuoja-asiakkaillemme, että toisten vaatteet saavat enemmän näkyvyyttä kuin toisten?

Yksi ratkaisu tähän on lisätä myyntitilisopimukseen kohta, jossa pyydetään asiakkaalta lupaa laittaa joitakin hänen vaatteitaan myyntiin myös nettikauppaan. Jokaiselta vaatteentuojalta löytyy kyllä aina aarteita, jotka voimme laittaa nettiinkin myyntiin, eikä meidän kuitenkaan tarvitse laittaa sinne aivan kaikkea. Asiakas saa näin myös itse päättää, haluaako hän lisänäkyvyyttä vaatteilleen vai ei.

Toinen ratkaisu on käyttää nettikaupassa MARUn omia second hand -vaatteita (osaksi tai pelkästään). Kun vaatteentuoja-asiakkaamme myyntijakso päättyy, hän saa päättää, hakeeko hän myymättä jääneet vaatteensa meiltä takaisin vai luovuttaako ne MARUn omistukseen. Suuri osa asiakkaistamme haluaa loppujen lopuksi vaatteistaan vain eroon, joten MARUlle jää viikottain paljon kauniita paitoja, kenkiä ja laukkuja odottamaan tuomiota: osan kärräämme tekstiilikierrätykseen ja osan laitamme myöhemmin uudestaan myyntiin.

Omien vaatteiden käyttämisessä on myös se etu, että meidän ei tarvitse huolehtia verkkokaupan päivittämisestä myyntijakson päätyttyä, sillä omia vaatteitamme ei tule kukaan hakemaan pois kahden viikon myyntijakson jälkeen. Tottakai haluamme pitää vaihtuvuuden nopeana myös verkkokaupassa, mutta tällöin meillä ei ainakaan tulisi tulipalokiire. Ainoa kiire tulee siinä, että jos asiakas kivijalkakaupassamme ehtii ostamaan tuotteen, emmekä ole samalla ottaneet sitä pois myynnistä netissä, voi joku nettishoppailija vahingossa ostaakin eioota. Hmm, no eihän tämä käy.

Facebook-kauppa?

Eräänä tavallisena hinnoittelupäivänä, kun etsimme jonkin vaatemerkin tietoja netistä, törmäsimme uuteen ominaisuuteen erään vaatekaupan Facebookissa: nettikauppa suoraan yrityksen Facebook -profiilisivulla. Kukaan kolmikostamme ei ollut ennen kuullut siitä, ja ilmeisesti toiminto onkin rantautunut Suomeen vasta nyt vuoden 2016 aikana. Ajattelimme heti, että tämähän näyttää ja kuulostaa mukavan helpolta tavalta aloittaa ja kokeilla MARUn nettikaupan toimivuutta!

Luin monia artikkeleita Facebook-kaupan hyödyistä ja haitoista, ja niiden pohjalta päätin analysoida sen soveltuvuutta MARUlle. Artikkelilistaus löytyy tekstin lopusta.

Selvisi, että yrityksille, jotka myyvät rahallisesti arvokkaita tuotteita, Facebook-kauppa ei ole ihanteellisin. Vaikka suurin osa arvokkaiden hankintojen ostopäätöksistä tapahtuukin verkossa (lähdelinkki nro 1), tällaisten tuotteiden potentiaaliset ostajat etsivät tietoa muualta somesta kuin Facebookista. Foorumeilla ja blogeissa puhuvat alan asiantuntijat ja harrastajat, kun taas Facebookissa ostaja kuuntelee ystävien suositteluja. Juurikin ystävien suosittelut ja puheet (puskaradio) ovat taas erittäin tärkeitä pienyrityksille kuten MARU. Yksi plussa!

Facebook on myöskin ilmainen. Se on valmiiksi ulkoasultaan yhtenäinen ympäristö, joka kaiken lisäksi tarjoaa valmiiksi myös hyvät työkalut verkkokaupan markkinointiin. Onko siis helpompaa alustaa pienyrityksen verkkokaupalle? MARUlla on Facebookissa tällä hetkellä 1728 aktiivista seuraajaa (vain 28 vähemmän kuin sivun tykkääjiä!), joten senkin luulisi antavan heti hyvän sysäyksen Facebook-kaupan suosiolle. Saas nähdä, toinen plussa!

MARUn somesisällöntuotannossa on vielä parannettavaa. Koko ajan toitotetaan läsnäoloa somessa. Läsnäolo! Artikkelin (lähdelinkki nro 1) mukaan läsnäolo verkkokauppatoiminnassa tarkoittaa tuotetiedon jakoa, kysymyksiin vastaamista ja ostotarpeiden luomista esim. tarjouksilla, kampanjoilla ja muilla erikoisjutuilla. Syy miksi ihmiset tykkäävät yrityksen somesivuista, on se, että he saisivat käsiinsä erikoistarjouksia ja muita taloudellisia etuja. Tykkääjille kannattaa tarjota tuotteita

a) ennen muita
b) yksinoikeudella tai
c) halvemmalla.

Ei siis pelkästään “bulkkitavaraa” eli yrityksen tavallisia tuotteita normaalilla hinnalla. Noh, tämänhän pitäisi olla MARUlle helppoa, kun meillä on jokaista tuotetta vain ja ainoastaan se yksi uniikki kappale! Kolmas plussa!

A-kohdan mukaan verkkokauppaan kannattaa laittaa sellaisia tuotteita, jotka tulevat myyntiin kivijalkakauppaan vasta myöhemmin – eli verkkokaupan kautta saat usein ostettua “ennen muita”! Ja yksinoikeudella (b-kohta) esimerkiksi osa MARUn omista vaatteista voisivat olla myynnissä ainoastaan verkkokaupassa. Näin vältyttäisi myös aiemmin pohtimaltani ongelmalta, että tuote olisi samaan aikaan myynnissä sekä netissä että kivijalkamyymälässä, eikä saatavuus pysyisi ajan tasalla molemmissa. Neljäs plussa!

Palataanpa taaksepäin, eli MARUn somesisällöntuotantoon. Tällä hetkellä seinämme on kyllä aktiivinen, mutta postaukset ovat enimmäkseen “kivaa hauskaa jee jee” -sisältöä, johon tykkääjät reagoivat usein vain tykkäyksillä. Facebook-kauppaan perehtyessäni sain tietoa ja vinkkejä somenäkyvyyden parantamisesta muutenkin. Nimittäin verkkokauppatuotteiden valinnan lisäksi yhtä tärkeää on ylläpitää aktiivista keskustelua. Mitä enemmän saamme tykkääjämme keskustelemaan MARUn Facebook-sivulla, sitä useammin MARU näkyy faniemme etusivun feedissä. Ja sieltähän suurin osa Facebook -liikenteestä tulee. Tällöin ei tarvitsisi myöskään käyttää yhtä paljon rahaa mainoksiin, vaan näkyvyys tulisi orgaanisesti. Sitä paitsi, mitä enemmän asiakkaat puhuvat meillepäin, sitä enemmän me opimme heistä ja heidän tarpeistaan! Usein somessa on helpompi kirjoittaa kun käydä liikkeessämme sanomassa kasvokkain.

Keskustelua aiheuttavaa somesisältöä MARUn seinällä voisi olla kiinnostavat, jopa mielipiteitä jakavat artikkelit, joiden ohessa postauksen tekstinä on jokin aiheeseen liittyvä kysymys lukijalle. Toinen aktivoiva postaus on kommentointiin rohkaiseva arvonta; postaus näkyy heti jokaisen arvontaan osallistuvan kavereillekin. Mielipidekyselyt tai muu tutkimuskysely tykkääjille tuo lisää liikennettä, samoin kovat tarjoukset, joita ihmiset haluavat jakaa eteenpäin ystävilleen. Ainiin, ja kysymykset, kysymykset, kysymykset! Kysymyksiä on monenlaisia, ja löysinkin informoivan listauksen erityyppisistä kysymyksistä (lähdelinkki nro 7):

questions1

Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, joissa verkkokauppabisneksessä ollaan aina oltu edelläkävijöitä, voi jo myös maksaa ostoksensa Facebook-kaupassa, mutta Suomeen tämä maksuominaisuus ei ole vielä rantautunut. Pian se on kuitenkin tulossa. Sen aikaa suomalaisten yritysten on ohjattava Facebook-kaupassa klikatut ostokset lopuksi maksusivulle erilliselle nettisivulle (tässä tapauksessa MARUn nettisivuille). MARUn nettisivut on tehty Wix.com -palvelulla, joka tarjoaa simppelin pohjan nettikaupallekin, vaikkei olekaan yhtä kattava kuin johtavat alustat kuten Shopify. Löysin suoraviivaiset ohjeet, miten Wix -kaupan voi lisätä näkymään myös Facebook-kaupassa (lähdelinkit nro 5 ja 6).

Näillä eväillä Facebook-verkkokauppaa kokeilemaan!

Janita “Numeronikkari” Mikkola

Numeronikkari / MARU Second Hand & Outlet
Osuuskunta Wedia
puh. 040 521 2920
janita@wedia.fi

MARUn temppuiluja voi seurata täältä:

www.marusecondhand.com
Facebook: MARU Second Hand & Outlet
Instagram: @marusecondhand

Lähdelinkit

Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!