Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkailumarkkinointi

Kirjoitettu 05.01.13
Esseen kirjoittaja: J M
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkailumarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Albanese, Boedeker
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin matkailumarkkinoinnista kertovan kirjan lukusuunnitelmaani jo aiemmin työstäessämme ’Viinien Sveitsi’ – projektimme markkinointisuunnitelmaa. Tuolloin en jostain syystä kirjoittanut aiheesta tarkempaa esseetä, mutta oppeja kylläkin otin käytäntöön joitain. Luin kirjan uudestaan, koska havittelen tulevalle keväälle projektia liittyen matkailuun tai turismiin, ja itse asiassa se on myös ala, jonka pariin tulevaisuudessakin haluaisin.

Laaja segmentti, rajoittunut markkinointi

Matkailua harrastaa niin nuori kuin vanha sekä perheet, että pariskunnat kuin yksinkin matkustavat. Asiakassegmentti esimerkiksi matkatoimistoilla on valtava ja nykyään suosiota nostaakin esimerkiksi pelkästään perheille suositellut tai parikunnille suositellut hotellit. Lennoillakin on jopa joissain maissa alettu ottaa huomioon tämä jaottelu. Toisaalta vapaa-aikaan liittyvässä bisneksessä markkinointi on täysin kamppailua kilpailijoita vastaan, koska kaikki tai ainakin useimmat lomailevat jossain vaiheessa elämää. Ei ole montaakaan ihmistä, joka ei olisi koskaan käyttänyt lomailuun tai vapaa-aikaan liittyvää palvelua. Kirjassa mainittiin kannattaviksi markkinointikeinoiksi mm. mediamarkkinointi ja lehtimarkkinointi.
Kilpailu on näinä aikoina niin kovaa, että heikoimmat markkinoijat ovat jääneet isompien firmojen jalkoihin, tästä esimerkkinä vaikkapa Bulgariaan matkoja järjestänyt Alma Tour.

Markkinoinnissa on otettava huomioon monia asioita. Kirjassa painotettiin ennakoitaviin tilanteisiin paneutumista ja kilpailustrategian pohdintaa. Esimerkiksi matkailun kysyntään kannattaa varautua vuodenajoista riippuen erilailla. On myös tärkeä miettiä yrityksen resursseja ja luoda markkinoinnille strateginen suunnitelma ja tavoitteet.

Paneuduin kirjassa juuri asiakasnäkökulmasta ja kuluttajakäyttäytymisestä kertovaan lukuun, koska haen tulevaisuudelta jotain aivan erityyppistä kuin itse matkatoimistot tai matkanjärjestäjät. Mitä ihmiset sitten hakevat lomaltaan ja vapaa-ajaltaan? Esimerkiksi Thaimaassa sijaitseva Raya Divers – sukelluskursseja järjestävä yritys on jotain sellaista mitä
itsekin haen. Tällaisessa kohteessa sijaitseva matkailuun liittyvä yritys muuttaa markkinoinnin kaavaa täysin. Yleensä omaa palvelua markkinoidaan olemassa oleville matkanjärjestäjille suoraan tai sitten kohteissa oleville agenteille, joiden kautta asia etenee itse matkailijoille. Viime kesänä haaveenani oli lähteä järjestämään päiväristeilyjä jossain kohteessa, jolloin
markkinointi olisi keskittynyt juurikin tähän. Myisimme itsemme pohjoismaalaisten matkanjärjestäjien riveihin ja toteuttaisimme eriteemaisia risteilyitä kohteessa. Mahdollisesti olisi myöhemmin resursseja levittää toimintaa ns. ”seikkailuja” järjestäväksi firmaksi. Tämä ei kuitenkaan ole sitä mitä tulevaisuudelta haen. Se on jotain vieläkin erilaisempaa, mutta en tiedä vielä mitä.

Asiakaskeskeinen markkinointi

Matkailussa markkinoinnin keskeisiä elementtejä on; asiakas tarpeineen, asiakastyytyväisyys ja asiakassuhteet. Jatkuvan analyysin tekeminen näiden pohjalta on tärkeää erityisesti matkanjärjestäjille. On pystyttävä vastaamaan kysyntään ja nykypäivänä matkailukohteissa onkin hyvä valikoima erilaista tehtävää erityyppisille matkaajille.

Omasta kokemuksesta kuitenkin täytyy varsinkin isojen firmojen kohdalla todeta se, että matka- ja virikevalmistelut kannattaa tehdä matkanjärjestäjän kanssa jo melkeinpä Suomesta käsin. Valitettavasti matkakohteissa asiakaspalvelu on tuntunut menevän liukuhihnamaiseen palveluun. Ehkä tämä riippuu kohteistakin, mutta erityisesti rantalomakohteissa olen tämän
huomannut. Tosin viime vuosina olen alkanut tekemään omatoimimatkoja ja kokemukset on vähentynyt.

Kirja kuitenkin painottaa, että asiakaskeskeisyyden tulisi olla kaikissa yrityksen toimintaprosesseissa tärkein ja sen pitäisi ohjata koko organisaation toimintaa. Luulen, että juuri tämä liukuhihnamainen palvelu matkakohteissa on lisännyt asiakaspalautteen tarvetta matkan jälkeen. Silloin kuitenkin apu on jo myöhäistä. Itse koen kriittisen palautteen annon
kiusaavaksi jos matkakohteessa ongelmaansa ei ole löytynyt apua. Pahimmassa tapauksessa itselleni on käynyt niin, että oppaiden päivystysnumero on ollut esitteissä väärä. Myöskään palautteen anto heti loman jälkeen ei houkuttele ja siksi varmaan palkinnot on lisätty perään, jotta palautetta saataisiin.
”Henkilökunta on yrityksen käyntikortti”.Tämä pätee kaikkeen markkinointiin, jossa tekemisissä ollaan suoraan kuluttajan kanssa. Kirjassa oli haastateltu ihmisiä valitsemiensa
hotellien vastaanottovirkailijoista. Kommentit olivat hyvin erilaisia, mutta se oli huomattavaa, että kaikkien mielestä vastaanottovirkailijoiden asenne vaikutti lomaan suuresti. Usein juuri henkilökunta on se, jonka voimasta asiakassuhteet syvenevät.

Käytäntöön

Matkailumarkkinointi on ensisijaisesti matkailualan opiskelijoille suunnattu, mutta koin siitä kyllä huomattavasti hyötyä muuhunkin markkinointiin kuin matkailuun liittyvään. Kansainvälisessä bisneksessä on myös samoja asioita, joita on otettava huomioon markkinoinnissa. Kirjaa olisi kätevä pitää käsikirjana esimerkiksi ’Viinien Sveitsi’ – kaltaisissa projekteissa, koska tässä projektissa esimerkiksi asiakassegmenttimme löytyi silloin kun matka olisi pitänyt jo toteuttaa. Ostokäyttäytymisen tutkiminen olisi myös ollut tuossa vaiheessa ensisijaisen tärkeää. Tästä fiksumpana siis muita kansainvälisiä tuulia päin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!