Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkanopas

Kirjoitettu 14.09.14
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkanopas
Kirjan kirjoittaja: Saku Tuominen & Risto Rantala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Alustus

Otin kirjan mukaan meidän roadtripille Tiimiakatemia Learning Circukseen ”kevyeksi” matkalukemiseksi. En tiennyt kirjasta mitään etukäteen, mutta odotukseni oli että tästä löytyy jonkunlaista rentoa matkafilosofiaa.  Yllätys olikin aika suurin kun teos paljastuikin melko teoriapainotteiseksi. Kirja kuitenkin osoitteutui erittäin mielenkiintoiseksi, joten lukaisen sen reissun aikana läpi.

Lyhyesti kerrottuna kirja opettaa kuinka yrityksestä tehdään kansainvälinen. Tätä käsitellään esimerkkien kautta ja pohjalla on melko yksinkertainen teoria, joka kuitenkin avaa selkeästä erilaisia ilmiöitä. Esimerkiksi Duudsonien maailmanmenestyksen.

Aihe on minulle erittäin mielekäs, sillä itsekin haaveilen jossain vaiheessa perustavani yrityksen joka toimii maailmanlaajuisesti. Esseetä oli kuitenkin vaikea aloittaa, koska olin ajatellun peilata sitä tuohon TA:n sirkukseen, mutta se ei oikein sopinut teemaan. Lisäksi minulla ei tällä hetkellä  ole projektia joka liikkuisi kv piirissä.

Onneksi kuitenkin löysin opuksen välistä kuitenkin yhden post-it lapun, josta keksin aiheen: ”kirjana/teoriaa voi hyödyntää myös omissa tavoitteissa ja brändin kehittämisessä”. Tässä esseessä aionkin miettiä keinoja, mitä pystyn tekemään akatemian aikata tähdätäkseni kansainväliselle uralle.

The teoria

Kirja perustuu oikeastaan kokonaan tähän yhteen teoriaan. Se on yksinkertainen mittaristo, jolla pyritään selittämään tiettyjen tuotteiden menestystä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä vielä esimerkkinä Duudsonien tie jenkkien valloitamiseen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kulkevan tie on pitkä

Ennen kun on aika lähteä ulos esittelemään itseään tai tuotettaan, täytyy tehdä hommat kotona kuntoon. Kirja kertoo, että valmisteluissa on neljä vaihetta:

  1. Tavoitteiden asettaminen
  2. Kilpailija-analyysi
  3. Lähtöpiste
  4. Reittivalinta
  5. +Uskalla lähteä!

Mikäli usko loppuu neljännen kohdan jälkeen, palaa kohtaan yksi ja toista vaiheet 1-4. Ja toista prosessi aina kun maailma muuttuu.”

Tavoitteiden asettaminen

Tässä vaiheessa ei  vielä tarvitse luoda kovin konkreettisia, tai numeroilla mitattavia tavoitteta. Täytyy vain asettaa itselleen visio johon tähtää. Tämän vision ei tarvitse olla lopullinen ja monesti se muuttuu matkan varrella, mutta jonkinlainen kantava voima täytyy olla jota kohti pyrkiä. Tavoite saa ja sen pitää olla suuruuden hullu, törkeä lupaus. Käytännössä kirja antaa vain tämän lauseen täydennettäväksi. ”Jonain päivänä…” Duudsoneiden esimerkkiin palatakseni heidän tavoitteensa on:  ”Jonain päivänä… teemme Hollywood elokuvan.”

Tavoite siis kiteytetään yhteen lauseeseen. Tämä on ”hyvä & kiinnostava” visio ja sen tarkoituksen on ”kalibroida” yllä oleva mittaristo oikein, jotta pystyy määrittämään lähtöpisteensä. Minun tavoitteeni on: Jonain päivänä perustan yrityksen joka toimii maailmanlaajuisesti.

Kilpailija-analyysi

Kattavaa kilpailija analyysia on vaikea tehdä tätä esseetä varten. Mutu-tuntumalta voi kuitenkin sanoa, että kilpailu on kovaa. Suomessa on suuri tietotaito ja hyvin monella on varmasti samankaltainen tavoite. Lisäksi nykyinen taloustilanne tekee yrittämisestä hyvin hankalaa ja riskialtista.

Onneksi kirjasta saa kuitenkin uskoa, sillä sen mukaan suomalaiset ovat törkeän huonoja kansainvälistymisessä. Ongelmana on monesti uskalluksen puute ja liiallinen säätäminen. Vaikkakin Suomalaiselle osaamiselle olisi kova kysyntä maailmalla, niin tuotteita jäädään hinkkaamaan ennemmin ”turvallisesti” kotimaahan. Jos on tällaisella varmistelu taktiikalla liikkeellä, niin maailmalle lähteminen myöhemmin voi olla hyvin haastavaa.

Lähtöpisteen määrittäminen

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvasta näkyy mihin tällä hetkellä itseni sijoittasin asteikolla, työtä siis riittää. Osaamista sekä tietoa alkaa jo jonkun verran löytyä kaiken opiskelun ja projektien jälkeen.  Suurin haaste on kiinnostavuus, jonka tässä yhteydessä miellän lähinnä verkostoiksi.

Jonkun verran verkostoa on ehtinyt kertyä Suomesta. Hyvin vähän näistä on kuitenkin sellaisia, joista on hyötyä ulkomaille lähdettäessä. Lisäksi valmiit kv kontakti puuttuvat lähes kokonaan. Tähän ongelmaan siis täytyy lähteä etsimään ratkaisua.

Reittivalinta

Käytännössä huipulle pääsemiseksi on kolme reittiä:

  1. Kehittää kiinnostavuuttaan ja ammattitaitoaan käsi kädessä ja edetä suhteellisen suoraviivaisesti kohti oikeaa yläkulmaa.
  2. Kehittää aluksi ammattitaitoaan ja alkaa vasta pohjan saavutettuaan lisätä persoonallisuuttaan – erottumistaan .
  3. Olla heti aluksi erilainen ja alkaa vasta sen jälkeen lisätä tekemisen laatua ja luotettavuutta.

Kuten aiemmin sanoin, niin ammattitaito on jo lähtenyt hyvin nousuun. Nyt loppuakatemian aikana tarkoitus on panostaa kiinnostavuuteen ja verkostoon. Uskon kuitenkin, että ammattitaidon kehitys menee siinä aika käsi kädessä. Minä lähden siis tavoittelemaan huippua vaihtoehdolla numero 1.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paremmaksi

Ammattitaito on tosiaan ottanut jo huikeita harppauksia. Tiimiakatemia on siitä hyvä paikka, että täällä oppii oppimaan ja omaa ammattitaitoaan sekä sen kehitystä osaa arvostaa paljon enemmän kuin ”normaalissa” koulussa. Kirja sanookin, että paremmaksi kehittyminen on kiusallisen helppoa: ”Hard work always pays off” – Pekka Sorsa.

Duudsonit lähtivät kehittämään toimintaansa kiinnostavuuden kautta, hyvin pian mukaan tuli kuitenkin paremmuus. He lähtivät järjestelmällisesti kehittämään ohjelmaansa laadukkaampaan suuntaa. Ohjaus, kuvaus ja tekniset yksityiskohdat opiskeltiin ja toteutettiin ammattimaisemmin.

Itselläni tälle vuodelle kehityskohteena onkin tällaiset pienet yksityiskohdat. Kokonaiskuva alkaa hahmottumaan mm. johtamisessa, myynnissä sekä markkinoinnissa, mutta kuten kirja sanoo: ”Laadun kasvattaminen ei ole kilpailuetu vaan minimivaatimus.” Aionkin tästä lähtien pitää huolen, että kaikki mitä teen (oli kyse sitten treeneistä, esiintymisestä, asiakastapaamisesta tai muusta sellaisesta) on huolillisesti suunniteltu ja valmisteltu niin että kaikki osapuolet saavat tilanteesta mahdollisimman paljon irti.

Kiinnostavammaksi

Hyvä ei riitä, täytyy olla kiinnostava. Se vaatii sitä, että teet itsestäsi kiinnostavan ja kerrot siitä muille.”

Nyt päästään osioon mistä löytyy eniten petrattavaa. Tärkeintä minun visioni kannalta on siis tehdä itseni kiinnostavaksi sellaisille kontakteille, joilla on yhteyksiä ulkomaille, tai sitten suoraan näillä kansainvälisille asiakkaille. Mutta miten se onnistuu? Kirjan esimerkkien pohjalta keksin itselleni kolme keinoa tehdä itsestäni kiinnostavamman. Nämä ovat visioni välitavoitteita.

1. Tarina

Kuten kaikessa markkinoinnissa, on myös itsensä kiinnostavaksi tekemisessä tärkeässä roolissa tarina. Olen mielestäni lähtenyt akatemialla ja myös ennen sitä kokeilemaan ennakkoluulottomasti uusia projekteja ja töitä. Enemmän kuin usein nämä yritykset ovat päättyneet epäonnistumisiin, mutta mikä tarina olisi hyvä jos päähenkilöllä menisi koko ajan hyvin?

Kirja toteaa, että useimmiten tarina kyllä jo löytyy, mutta sitä ei osata koota ja hyödyntää. Kaikkien projektien, reissujen sun muun jälkeen minulla on sama tilanne. Konkreettisena tekona aion viimein alkaa kokoamaan portfoliota sähköiseen ja kirjalliseen muotoon.  Kirja antaa myös apulauseen: Minusta tekee kiinnostavan se, että… olen 23 vuoden ikään mennessä epäonnistunut kolmella eri toimialalla ja matkustanut samalla maailman ääriin. Tavoitteena on että löydän portfolion kasaamisen jälkeen vielä kiteytetymmän ja paremman lauseen kuvaamaan minua.

2. Kontaktit

Kun tarina on kunnossa, voi lähteä hakemaan verkostoja. Elämme aikaa jolloin sijainnilla ei ole enää juurikaan merkitystä kanssakäymiseen. Kansainvälisen verkoston rakentaminen Jyväskylästä, tai yleensäkkin Suomesta käsin on mahdollista jos siihen jaksaa panostaa.  Tämän verkoston rakentamiseen minulla on kaksi konkreettista keinoja.

Ensinnäkin, koska kanssakäyminen tulee siirtymään tässä tapauksessa erittäin vahvasti nettiin, aion viimeinkin laittaa kunnolla käytäntöön esseeni ”Digitaalinen jalanjälkeni”. Tässä esseessä mietin keinoja millä kehitän henkilökohtaista brändiäni LinkedInin ja muun sosiaalisen median kautta.

Toinen keino on vanhat kunnon asiakaskäynnit ja muut kontaktoimiset. Lähden kuitenkin miettimään käyntejä tarkemmin ja tavoitteena on kasvattaa verkostoa pienestä suurempaan. Otan ensin yhteyttä paikillisiin (Keski-Suomi) toimijoihin, joilla on kontakteja Suomen ulkopuolelle ja lähden tätä kautta ottamaan heihin yhtyettä. Sisäänheittotuotteena käytän opinnäytetyötä joka alkaa olla ajankohtainen. Haluasin tehdä opparin aiheesta, joka liittyy jollakin tavalla kansainvälistymiseen. Uskon, että tällä keinolla on helppoa saada jalkaa oven väliin moniin yrityksiin.

3. Kielitaito

Toisaalta kielitaito on itsestään selvä perustaito, toisaalta olennaisen tärkeä väline oman kiinnostavuuden välittämiseksi ja lisäämiseksi.”

Viimeinen ja varmastikkin helpoin tavoite on kielitaidon kehittäminen. Englanti ja Suomi menee sujuvasti ,mutta haluasin oppia vielä ainakin kaksi kieltä sille tasolle, että pystyn käymään sujuvaa keskustelua. Lähden liikkeelle joko saksalla, tai espanjalla. Otan syksylle JAMKin puolelta kielikurssin ja tarkoituksena olisi sen jälkeen tehdä reissu jompaan kumpaan maahan, jotta kieltä pääsee opikselemaan paikallisten kanssa.

Seuraaminen ja lopputulos

Tarkoitus on, että tämä visio ja tavoitteet ovat voimassa aluksi vuoden verran. Tarkistan sijoittumiseni mittaristossa kahden kuukauden välein ja mietin mitä asioita olen tehnyt visioni eteen. Vuoden päästä tarkastelen visiotani ja päätän tarvitseeko sitä muuttaa. Lopuksi vielä listaus käytäntöön menevistä asioista:

  • Visioni 2014-2015 Jonain päivänä perustan kansainvälisesti toimivan yrityksen
  • Tavoite 1 – Yksityiskohtiin panostaminen mm. asiakaskohtaamisissa, treeneissä ja projekteissa
  • Tavoite 2 – Tarinan kehittäminen ja portfolion kokoaminen
  • Tavoite 3 –  Digitaalisen jalanjälen luominen – ”Digitaalinen jalanjälkeni” essee käytäntöön
  • Tavoite 4 – Verkostojen luominen opinnäytetyön avulla
  • Tavoite 5 – Kielitaidon kehittäminen (saksa/espanja) ja jompaan kumpaan maahan matkustaminen

 

Timo Kasurinen

Osuuskunta Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!