Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Media television jälkeen

Kirjoitettu 06.11.19
Esseen kirjoittaja: Riku Kylä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Media television jälkeen
Kirjan kirjoittaja: Pauli Kopu
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viime aikoina on tullut osallistuttua moneen tulevaisuutta tarkastelevaan tilaisuuteen, kuten Ilkka Halavan 4.0, EY:n workshop Future of work sekä Spotlight. Näiden lisäksi minulla on ollut luvussa Pauli Kopun kirja Media television jälkeen. Nämä kaikki nivoavat yhteen melko selkeitä aiheita siitä mihin tämä nykyinen maailmamme on menossa ja miten meidän tulisi muuttua, jottemme jää jalkoihin.

Yksi selkeä ajatus, jota kaikki toistaa on se, että kaikki nopeutuu. Työurat nopeutuvat. Kukaan ei ole enää töissä samassa paikassa monikymmenvuotisia uria, vaan maksimissaan viisi vuotta ja sitten etsitään jo uusia haasteita. Median kuluttaminen nopeutuu, kun siirrytään perinteisen olohuoneen keskiössä olevan television ääreltä internettiin. Jokainen voi päättää, milloin katsoo haluamiaan ohjelmiaan ja minkälaisissa pätkissä. Enää ei olla sidottuina kellonaikoihin ja paikkoihin, kun halutaan seurata lempisarjoja. Jokainen voi seurata salkkareita, oli sitten junassa, veneessä, töissä taikka sitten ihan kotona. Tästä ei kukaan osannut edes unelmoida kymmenen vuotta sitten. Sosiaalisen median tulon myötä mediaa myös kulutetaan ennätysmääriä, joka lyhentää eri medioiden elinikää huomattavasti. TV-sarjan elinikä voi olla pitkäkin, uutisten elinikä on ehkä maksimissaan 12 tuntia ja twitter -postauksen elinikä onkin vain 2-3h.

Tästä seuraa jatkumona myös kaiken muuttuminen moniulotteisemmaksi. On monia eri alustoja, joilla mediaa kulutetaan, kuten tabletit, tietokoneet, puhelimet, televisio. Puhumattakaan sitten vielä vanhoista alustoista, jotka jylläävät yhä. Myöskään formaatit eivät ole muotoon, tiedostomuotoon tai julkaisualustaan sidottuja. On pystyvideoita, on neliöitä ja on neliöitä, joiden sisällä on vaakavideo. Uutiset saattavat tulla 15s pätkänä instagram storyissa. Media ei myöskään ole yhdensuuntaista monologia, vaan se on muuttunut dialogiksi kuluttajan kanssa. On siis entistä raskaampaa tuottaa hyvää sisältöä, kun enää ei riitä vain se että teet hyvän videon ja se toistetaan. Sinun tulee olla valmis käymään keskustelua kuluttajiesi kanssa ja reagoida heidän ajatuksiinsa ja tunteisiinsa aidosti.

Mielenkiintoinen ajatus on myös se, että internet on loputon ja ikäistemme nuorien työpaikkoja ei ole vielä olemassa vaan ne tulee luoda. Suuri osa mainoksista on myös henkilökohtaisesti suunniteltuja juuri sinua varten sinusta kerättyjen tietojen pohjalta. Jokaisella meistä on siis omat mainoksemme. Voisimmeko siis ajatella, että jokainen meistä voisi työllistää yhden ihmisen vain luomaan mainoksen itsellemme? Noh, hauska ajatus sinänsä mutta eiköhän massimiehet ja raharössit tavoittele vähän parempia katteita mainonnalleen tekoälyn avulla. Tässä ajatusleikissä on kuitenkin muutama totuudenjyvänen. Kuten nämä työpaikat, joita ei ole olemassa ja jotka tulee luoda, sekä internetin loputtomuus. Internettiin lisätään koko ajan valtavia määriä dataa toinen toistaan taitavammilta sisällöntuottajilta, uusia yrityksiä syntyy ja he kaipaavat apukäsiä uusien verkkosivujen suunnittelussa ja hakukoneoptimoinnissa. Työpaikat todellakin siirtyvät internettiin.

Omalla tavallaan myös ajatus siitä, että meillä jokaisella on omat henkilökohtaiset mainoskohtaiset mainoskokonaisuutemme, jotka ovat luotu meitä varten on hieman pelottava. Kukaan muu ei näe täysin samoja mainoksia, kuin sinä. Kuinka paljon dataa tuotamme koko ajan, kun kulutamme dataa ja kuinka moni sitä käsittelee? Tästä päästään ajatukseen, kuinka paljon median kuluttaminen työllistää väkeä? Saammeko Suomen nousuun katsomalla Youtubesta videoita?

Itse olen melko aktiivinen median kuluttaja ja tuottaja. Kulutan vanhanaikaista televisiota, maksan jotta voin kuunnella musiikkia Spotifysta. Maksan, että voin katsoa Netflixistä sarjoja. Käytän Youtubea päivittäin oppiakseni sekä viihtyäkseni. Työskennellessäni tuotan kuvia yrityksille näytettäviksi heidän kohderyhmilleen netissä mainoksissa. Tuotan myös kuvia omaan intagramiini pitäen yllä omaa kanavaani, jonne yritykset haluavat aika ajoin oman mainoksensa näkyville. Olen siis luonut oman työpaikkani internettiin. Tällainen ei ollut kymmenen vuotta sitten monellekaan minkäänlainen mahdollisuus. Nyt sen voi tehdä kuka tahansa. Jotkut ovat vieneet tämän niinkin pitkälle, että heidän yhden henkilön kanava tavoittaa päivittäin suuremman yleisön, kuin jotkut mediatalot.

Tietoa meillä on tarjolla ympärillämme enemmän kuin ikinä. Meillä on myös nykyään enemmän vapauksia päättää siitä mitä tietoa meille syötetään. Ennen oli melko säädelty tiedonanti ja rajattu aika mihin piti mahduttaa mahdollisimman laaja-alaisesti tietoa. Näissä säädellyissä aika ikkunoissa meille tarjoiltiin laaja-alaiset kuvat maailman tapahtumista. Nyt ihmiset pystyvät itse päättämään, mistä he imevät tietoa ja mistä eivät. Tämä aiheuttaa väistämättä yhteiskunnan polarisoitumista ja kaiken muuttumista mustavalkoiseksi, ellei yksilöt tietoisesti tee töitä sen estämiseksi. Etenkin markkinoinnin alalla on tärkeää hakea tietoa yli omien kiinnostusten kohteiden, jotta voi toteuttaa aikansa mukaista ja markkinointia, sekä väistää mahdolliset kompastuskivet.

Meillä on uusi monimuotoinen teknologia, kuluttajat ovat omaksuneet sen, nyt olisi aika myös teollisuuden seurata perässä ja ottaa siitä kaikki irti.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!