Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty Digimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 28.11.19
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menesty Digimarkkinoinnilla
Kirjan kirjoittaja: Minna Komulainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Digimarkkinointi on suosittu kiinnostuksen kohde Tiimiakatemialla. Lähes jokainen siitä jossain vaiheessa puhuu, onhan markkinointi sanana helppo asettaa tavoitteeksi, kun ei mitään kokemusta mistään oikein ole. Olen itsekin tähän sortunut, sanomaan, että digimarkkinointi kiinnostaa. Ei se väärin ole ja kyllä edelleenkin haluan siitä perusasiat tietää, mutta ei se ammatiksi itselleni tällä hetkellä kuulosta omalta. Uskon, että tämä kirja tarjoaa sitä hyvää perustietoa digimarkkinoinnista. Se on myös kirjana tuore ja tarjoaa nykyajan oppeja.

Kirjassa esiteltiin digiajan kaupallistamisen kaava:

A + R + V + O = menestyminen digiviidakossa, jossa

A= asiakkaan unelmat

R= resurssit ja liiketoimintalogiikka moottorina

V= verkoston voima

O= ominaisuudet

Kaavassa lähtökohtana on asiakas. Asiakkaan unelmiin, myös piileviin unelmiin, vastaamista (ei vain tarpeisiin) sekä arvon luomista asiakkaalle. Resursseilla ja palvelumuotoilulla asiakkaan unelmiin vastaaminen mahdollistetaan. Ei kirjaa ilman verkostojen tärkeyden esiin nostamista. Myös digimarkkinoinnin vauhti ja voima syntyy verkostosta. Vasta viimeisenä tulee itse tuotteen ainutlaatuiset ominaisuudet. Tässä esille nousi hyvin se, kuinka ei kannata lähteä markkinoimaan tuotetta tuote edellä, vaan pitää ymmärtää asiakkaita ja heidän tarpeitaan ja lähteä se kanta edellä.

Koska digimarkkinoinnissakin asiakaslähtöinen kuunteleminen on avainasemassa, on kirjassa kerätty lista, miten asiakasta voi kuunnella paremmin.

  1. Hae avainsanat
  2. Google trends
  3. Facebook – ryhmät
  4. Verkkokaupat, blogit ja arvostelusivustot
  5. Kysy suoraan tai tee kysely
  6. Google Analytics
  7. Somesivujesi analytiikkatyökalut
  8. Seuranta

Tämänkin listan perusteella huomaa, kuinka loistavat mahdollisuudet meillä on ymmärtää asiakkaidemme käyttäytymistä, emmekä silti osaa sitä hyödyntää. Avainsanahakuja on myös yllättävän helppo tehdä. Kokeilin joskus hyvin pintapuolisesti perheyrityksemme sanastosta, millä sanoilla ihmiset kyseisen alan tuotteita hakevat. Sillä löytää paljon turhia sanoja, mitä ei kannata omassa markkinoinnissa käyttää. Jo kahden synonyymin välillä voi olla hyvin suuri ero, paljonko sanalla on haettu.

Itsekin kuulun Facebookissa muun muassa Naisyrittäjät ryhmään, jossa on Suomen yrittäjänaisia kymmeniä tuhansia. Jo sieltä on helppo seurata yleistä keskustelua, hakea apua tai laittaa vaikka kysely. Omien sivujen kautta saa myös hurjan määrän erilaista analytiikkaa.

Yksinkertaisesti, jalkaudu sinne, missä asiakkaat liikkuvat, keskustelevat ja tekevät päätöksiä. Hyödynnä sitä, mitä on helposti saatavilla jo valmiiksi kehitettyjen ohjelmien kautta. Opi tuntemaan asiakkaiden käyttäytyminen oikeasti, sillä harvoin he käyttäytyvät niin kuin itse ajattelet etukäteen päässä. Näiden avulla pääset käsiksi ostajapersoonaan ja asiakaspolkuun.

 

Kirja käsitteli laajasti eri kanavia. Esimerkiksi LinkedIn on minulle itselleni täysin vieras sivusto, enkä ole ikinä ymmärtänyt sen mahdollisuuksia. Olen tiennyt sen olevan ”joku Facebookin kaltainen mutta ns. ammattikäyttöön”. Myös se, että olen joskus kuullut, että siellä on myös yrityssivuja, konkretisoitui tässä, onhan siellä. Yhden jälkeen jäämisen koimme kenkäpäivillä joskus, kun asiakas sanoi, että etsikää linkkarista yhteystiedot tällä nimellä. Jäi silloin kyllä etsimättä, koska eipä kyseistä sivua tullut paljon availtua. Tavoitteena voisi olla LinkedIn sivujen perustaminen perheyrityksellemme sekä päivittää omat sivut ja tutustua ylipäätään sivuston mahdollisuuksiin.

Markkinointi ja digimarkkinointi tulee olemaan itselläni väistämättä edessä, jos päädyn perustamaan kesäravintolan kesälle 2020. Silloin kaikki alkaisi alusta ja pääsisin luomaan kirjassakin käsitellyt sivustot, kuten Facebook, Instagram sekä verkkosivut. Uskon, että se projektina toisi minulle yhdessä kesässä suhteellisen laajan käsityksen perus digimarkkinoinnista, sen suunnittelusta ja seuraamisesta. Vaikkei aiheesta itsessään olisikaan kiinnostunut ammattiin asti, on mielestäni tärkeää ymmärtää perusasiat. Tämän kirjan lukisin ehdottomasti uudestaan, jos projekti toteutuu ja pohjaisin kaiken siinä kesäprojektiin. Uskon ja, että tämän kirjan teorialla perusasiat olisi kunnossa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!