Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty digimarkkinoinnilla

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menesty digimarkkinoinnilla 

 

“Jos et näy sosiaalisessa mediassa niin kilpailevat yritykset näkyvät varmasti” Nyky maailmassa yritykset luovat yhä voimakkaammin ja aktiivisesti verkostoa sekä myyvät tuotteitaan netin/sosiaalisen median kautta. Hakukoneoptimointi on noussut merkittäväksi markkinointiosaamiseksi. Sosiaalisen median kautta on helppo seurata yrityksen näkyvyyttä, jopa yksittäisten postausten tasolla. 

 

Minna Komulainen on kirjoittanut Menesty digimarkkinoinnilla kirjassaan yksityiskohtaisesti ja käytännön läheisesti mitä kannattaa tehdä, ja mi ei kannata menestyäkseen digimarkkinoinnissa. Itse pureuduin enemmän siihen, mitä ei kannata tehdä. Koin tämän lähestymiskulman merkitykselliseksi meidän tiimimme osalla, sillä emme ole vielä päässeet testaamaan mikä voisi toimia meidän tiimillämme ja mikä ei 

Digitaalisessa markkinoinnissa menestyäksemme pyrimme välttämään seuraavia virheitä. 

Top 5 virhettä sosiaalisessa mediassa: 

  1. Et ole läsnä  
  1. Keskityt vain yhdensuuntaiseen viestintään ja unohdat vuorovaikutuksen 
  1. Unohdat nykyiset asiakkaat ja markkinoit vain tuleville asiakkaille 
  1. Et kohdenna mainostasi oikein 
  1. Et hyödynnä dataa etkä seuraa muita 

Vaikka kilpailu kaikilla aloilla nykypäivänä on kovaa, koen ettei menestyminen ole silti mahdotonta. Kirjasta esiteltiin runsaasti vinkkejä, mutta arvelen niiden toteuttamisen vievän runsaasti aikaa eteenkin tulosten todentamiseksi/ markkinoinnin vaikuttavuuden toteamiseksi.   

Komulainen toteaa, että otsikointi on yksi tärkeimmistä asioista. Voin kokemuksestani yhtyä näkemykseen, myös minä olen yksi niistä, joka lukee ainoastaan otsikon ja jos kiinnostus ei herää, en lue juttua pidemmälle. Otsikointia, tyyliä ja pituutta kannattaa siis miettiä jo kirjoittaessa – innostuisitko itse ja jaksaisitko lukea tekstin loppuun? Kirjassa kerrottiin otsikon taikakaava, joka on numero tai koukuttava sana +adjektiivi +avainsana + lupaus. Tulen testaamaan tätä “taikakaavaa” enkä pelkästään markkinoinnissa! 

 

Komulainen nostaa monikanavaisuuden merkittäväksi. Visuaalisuus, kuvat ja liikkuvat kuvat ovat voimakkaasti läsnä digitaalisessa markkinoinnissa. 93% kuluttajista pitää visuaalista ilmettä ratkaisevana tekijänä ostopäätöstä tehdessä. Monikanavaisuuden hyödyntäminen ei kuitenkaan ole omien mieltymyksien toistamista. Jokaisella meistä on omat mieltymyksemme, joten kaikkia ihmisiä/asiakasryhmiä on vaikea miellyttää yhdellä visualisoinnilla. Olen itse hyvin visuaalinen ihminen ja siksi koen, että on hyvä erottua, vaikka hieman raflaavastikin, vaikka se ei miellyttäisi kaikkia. Voihan markkinoinnin näkökulmasta huonokin sivualisointi saavuttaa näkyvyyttä ja mieleenpainuvuutta? 

 

Kokosin mielestäni kirjan parhaat tärpit. Nämä tulen viemään käytäntöön:  

  • Muista s-posti markkinointi. 
  • Otsikoinnin tärkeys. 
  • Videoiden tärkeys markkinoinnissa. 
  • Yrityksen tarina ja sen tuominen esiin. 
  • Muista verkostoitua ja suhdemarkkinoida. 
  • Opi kohdentamaan postaukset eri alustoille. 

 

Henkilökohtaisesti merkittävimpänä sanomana minulle nousi lause: Keskity asiakkaan ongelmaan älä tuotteeseen. Tämä syvällinen ymmärtäminen ja sen toteutuminen käytännössä vaatii harjoittelua, mutta tämän lauseen voimaan uskon! 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!